Nintendo, dek je toch eens in tegen een overname van Square Enix!

  • Column

  • 31 jul 22 om 12:00

  • Rik

  • 3

De geruchten dat Sony aast op Square Enix vlogen ons al om de oren toen het bedrijf haar Westerse studio’s (voor een opvallend laag bedrag) verkocht aan The Embracer Group. Onlangs deed de oprichter van een van die Westerse studio’s de geruchten opnieuw oplaaien: ook hij zou hebben gehoord dat Sony achter de schermen werkt aan een overname. Mocht dit overname-scenario werkelijkheid worden, kan dat op termijn een kleine ramp voor Nintendo betekenen. Als ik zijn telefoonnummer had, belde ik Nintendo-president Shuntaro Furukawa dan ook meteen uit bed: ‘Furukawa-san, wees nu slim en wapen je tegen een overname van Square Enix door de concurrent!’

‘Goedemorgen trouwens, meneer de president. Heeft u goed geslapen? Aha, u bent heerlijk in slaap gevallen nadat u in plaats van schaapjes alle verkochte Switches telde.’ Het is fijn dat meneer Furukawa er zelf al over begint, want het grote succes van de Nintendo Switch brengt ook grote risico’s met zich mee. De overgang van de immens succesvolle Wii naar de geflopte Wii U laat immers zien dat het geen garantie is dat je huidige klanten ook je volgende product kopen. En des te groter de piek van de succesperiode is, des te dieper het dal lijkt waar je in valt als dat succes abrupt ophoudt. Toen de Wii U een langzame dood stierf, kon de 3DS nog dienen als Nintendo’s reddingsboei. Maar nu Nintendo geen handheldlijn meer heeft, is de marktpositie van Nintendo extra fragiel. Gelukkig weet meneer Furukawa dit zelf ook al, dus daar hoef ik hem niet van te overtuigen. Waar hij nog niet zo van overtuigd lijkt, is de noodzaak om snel te handelen. Maar laat ik nu net een kleine elevator pitch hebben voorbereid! Furukawa-san, wrijft u de slaap uit uw ogen en let u even op?

Shuntaro Furukawa (nadat hij de slaap uit zijn ogen heeft gewreven)

Het belang van Square Enix voor Nintendo

Het portfolio van Square Enix blijft indrukwekkend. Ook nu ze franchises als Tomb Raider hebben afgestoten in de deal met The Embracer Group. Met series als Final Fantasy, Kingdom Hearts en Dragon Quest mogen ze zich de koning van de JRPG’s noemen. Vooruit, we hoeven voorlopig niet te rekenen op Switch-versies van de nieuwste Final Fantasy of Kingdom Hearts. Daar zorgt het krachtsverschil tussen de Switch en huidige generatie Playstation en Xbox wel voor. Meer dan een Cloud-versie zit er op korte termijn niet in. Maar met elke console-generatie wordt de sprong in technologische capaciteiten minder zichtbaar. En met ontwikkelingen als DLSS-technologie in de pijplijn is het niet ondenkbaar dat de Switch 2 technisch gezien prima in staat zal zijn om deze blockbustergames af te spelen. Als deze dan niet in het Nintendo-aanbod zitten omdat concurrent Sony de series heeft weggekaapt, maakt dat de Switch 2 minder aantrekkelijk. Vooral in de Japanse thuismarkt, waar JRPG’s logischerwijs populair zijn, is dit een gemis.

Het gemis van de Square Enix-games die net een rang lager staan dan Final Fantasy zouden echter meer pijn doen voor The Big N. Hierbij doel ik specifiek op de werken van Team Asano. Bravely Default, Octopath Traveller, Triangle Strategy en LIVE A LIVE zijn allemaal (console) exclusives voor de Nintendo Switch. In vergelijking met Mario of Zelda zijn deze spellen relatief kleine titels die ‘slechts’ tussen de een en drie miljoen verkopen halen. Ze vullen echter wel het aanbod op de Nintendo Switch aan en bedienen een trouwe schare aan fans. Zonder deze titels (zoals het aanstaande The Diofield Chronicle) vallen er gaten in het releaseschema van Nintendo en wordt een deel van de markt niet meer bediend. Niet iedere Nintendo-fan zal hier een traan om laten. Maar een consolemaker moet het juist hebben van een divers aanbod. Mario Kart doet het bij iedereen goed, maar Xenoblade Chronicles en Smash Bros. hebben elk een eigen publiek. Wil je iedereen bereiken, moet er voor iedereen wat te spelen zijn.

Square Enix heeft een schat aan grote series, ook zonder afgestoten series als Tomb Raider

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden

‘Oké’, antwoordt Furukawa-san slaperig, ‘daar heb je wel een punt. Maar Nintendo doet niet aan grote overnames, dat weet je toch? De manier hoe Final Fantasy wordt gemaakt past niet bij hoe wij games maken.’ Nee, dat klopt Furukawa-san. Het is niet realistisch dat Nintendo Sony te snel af zou zijn met een eigen overnamebod. Hoe tof het ook zou zijn om daarover te fantaseren. Maar wie had het over een volledige overname? Alles wat Nintendo hoeft te doen is een minderheidsaandeel nemen in Square Enix. Eentje die groot genoeg is om elke gedwongen buy-out te kunnen blokkeren. Het immense succes van het Wii- en DS-tijdperk heeft Nintendo geen windeieren gelegd. Tijdens de magere Wii U-jaren is daar een beetje op ingeteerd, maar sinds de Switch stroomt het geld weer binnen. Kortom: op de bankrekening van The Big N staan miljarden gestald waar nu niks mee wordt gedaan. Een investering in een succesvolle partner als Square Enix levert daarnaast op termijn ook nog eens geld op. Dus uw eigen aandeelhouders zullen u geen strobreed in de weg leggen.

Mocht Sony echt alles op alles willen blijven zetten om Square Enix (deels) in te lijven, dan moeten ze in dat geval eerst met Nintendo om tafel. Het schijnt Sony trouwens vooral om Final Fantasy en Kingdom Hearts te gaan. Dus wie weet valt er in dat scenario wel met ze te praten. U zei immers zelf al dat de ontwikkeling van Final Fantasy niet past bij de Nintendo-filosofie. En Kingdom Hearts leunt volledig op de Disney-licentie. Disney is de grote concurrent van Universal, het bedrijf dat de eigenaar is van Illumination Studios (Super Mario-film) en de Universal pretparken (met Nintendo-gebieden). Passen Disney en Nintendo in dat opzicht nog wel goed bij elkaar? ‘Nou, als je het zo stelt niet, nee.’ geeft Furukawa toe. ‘Maar Team Asano is de afgelopen jaren wel onderdeel geworden van het Nintendo-DNA.’ ‘U bedoelt zeker het D-Nintendo-A?’, vraag ik Furukawa met een knipoog. Kennelijk is Furukawa-san toch nog niet helemaal wakker of is er een kleine taalbarrière, want het blijft opvallend stil na mijn grapje.

De HD-2D games en kleinere RPG’s van Square Enix zijn een belangrijk onderdeel van het Switch-aanbod

Nintendo aan zet

Wel merk ik dat de radertjes in zijn hoofd beginnen te draaien. Ik krijg het idee dat mijn boodschap is overgekomen. Het is essentieel dat er linksom of rechtsom voor wordt gezorgd dat het Square Enix-aanbod niet compleet verloren gaat voor Nintendo. Hoe The Big N dat voor elkaar denkt te boksen, is aan meneer Furukawa en zijn directie. Het is echter duidelijk dat Nintendo niet alle tijd van de wereld heeft. Als Nintendo een zet wil doen, moeten ze snel zijn. Voor je het weet, is het te laat en zien we Dragon Quest, HD-2D en NieR:Automata nooit meer terug. Your move, Furukawa-san… your move.

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

De Game of the Year-nominatie van Rik: Emio – The Smiling Man

1

Special De Game of the Year-nominatie van Rik: Emio - The Smiling Man

14-12-2024

3

Rik

Gerucht: Lek licht tipje van sluier op over toekomstige Mario Kart 8 DLC

13

Nieuws Gerucht: Lek licht tipje van sluier op over toekomstige Mario Kart 8 DLC

31-07-2022

2

Rik

5 Nintendo Switch-games voor augustus 2022

3

Nieuws 5 Nintendo Switch-games voor augustus 2022

31-07-2022

3

Erik

Discussieer met ons mee! 3

Yosher

31 jul 22 om 13:35

#6151‍

6279 XP | 1165 comments

Blijft toch een spannend scenario, mocht dit allemaal werkelijkheid worden. Met of zonder minderheidsaandelen. Het zal hoe dan ook altijd nadelig werken voor Nintendo als Sony het bedrijf op zal kopen natuurlijk, maar in hoeverre het echt impact zal hebben blijft de vraag. Want wie weet verzint de big N er wel andere dingen op. Misschien dat ze zelf op één of andere manier grote RPGs in ontwikkeling gaan hebben.

Of kunnen ze andere bedrijven strikken om grote RPGs exclusief voor Nintendo platformen uit te gaan brengen, door een bindend contract danwel een overname van [i]dat[/i] bedrijf, maar dat laatste is dan weer onwaarschijnlijk. Al zie ik het wel zomaar gebeuren dat het verlies van Square Enix als partner Nintendo de ogen opent en dat ze dan zelf eens actie ondernemen en toch eens overstag gaan met zo'n overname van een bedrijf dat dat gat aan grootse RPGs kan vullen. Zal waarschijnlijk nooit echt zo groot worden als wat Square eruit gooit, maar het zou wel voor fans van het genre genoeg kunnen zijn om toch over te gaan naar een aankoop van Nintendo's apparaten, en dat is eigenlijk het belangrijkste voor Nintendo denk ik.

Rik

31 jul 22 om 14:46

#6156‍

5284 XP | 710 comments

Nou ja, dat is het, he? Nintendo loopt het risico (te) geïsoleerd te raken als alle belangrijke 3rd parties worden opgekocht. En we hebben met de Wii U kunnen zien dat het niet lekker gaat als ze alleen afhankelijk zijn van hun eigen aanbod...

Overigens betekenen de minderheidsaandelen zoals ik het omschreef dat Sony het bedrijf simpelweg niet kán opkopen. De percentages verschillen per land, maar als je meer dan een bepaald percentage aan aandelen hebt in een bedrijf kan niemand jou verplichten deze te verkopen. Als Nintendo maar genoeg aandelen koopt voor er sprake is van een overname, dan gaat Square Enix nergens heen zonder toestemming van Nintendo zelf.

Mitch

31 jul 22 om 21:20

#6161‍

3232 XP | 506 comments

Lekker en echt leuk geschreven man, props!