Gigantisch prijskaartje om trailer te tonen tijdens Summer Game Fest

  • Nieuws

  • 8 jun 24 om 01:54

  • Rik

  • 0

Geoff Keighley heeft met zijn Summer Game Fest eigenhandig de rol van de voormalige E3 overgenomen, maar daar blijkt nogal een prijskaartje aan te hangen. De publicatie Esquire kwam via meerdere bronnen te weten hoeveel geld studio’s kwijt zijn als ze een trailer willen tonen tijdens Summer Game Fest…. en dat zijn geen kleine bedragen.

Meerdere bronnen in PR-afdelingen van verschillende gamebedrijven konden aan Esquire bevestigen wat de prijzen zijn voor deelname aan Summer Game Fest én zusterevent The Game Awards. Beide events worden georganiseerd door de Canadese gamejournalist Geoff Keighley (45) en zijn de facto de grootste PR-momenten in gaming geworden. Een trailer van een minuut kost een ontwikkelaar $250.000,-. Er kan daarboven op extra zendtijd worden ingekocht voor $100.000,- per 30 seconden. Dit komt neer op maar liefst $550.000,- voor een trailer van tweeënhalve minuut.

Dezelfde bronnen lieten aan Esquire weten dat het juist de langere trailers van rond de half miljoen dollar zijn, die de investering ook daadwerkelijk waard zijn in gegenereerde aandacht. In praktijk blijken journalisten en fans voornamelijk aandacht te hebben voor de langere trailers en sneeuwen de kortere trailers in praktijk wat onder.

De Summer Game Fest-stream 2024

Niet iedere studio of uitgever kan deze astronomische bedragen betalen. Zeker indiestudio’s kunnen vaak minder uitgeven aan hun totale marketingplan dan een deelname aan Summer Game Fest of The Game Awards kost. Dit heeft Keighley ondervangen door een aantal ‘gratis’ tijdslots beschikbaar te stellen. Onder de noemer ‘earned editorial placements’ mogen bedrijven zonder te betalen meedoen aan de shows. In praktijk gaan deze tijdslots hoofdzakelijk naar veelbelovende games van onafhankelijke ontwikkelaars (indies) of middelgrote studio’s.

Ook schijnt het dat écht grote onthullingen of trailers niet hoeven te betalen voor deelname. Het gaat hier om aankondigingen die zo’n groot media-profiel hebben dat Summer Game Fest/The Game Awards er juist status en aandacht aan ontleent. Hierbij kun je denken aan de eerste gameplaytrailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild in 2014.

Nintendo kiest er tot op heden voor om niet mee te doen aan Summer Game Fest. De beweegredenen van Nintendo voor deze keuze zijn niet bekend, maar de kosten lijken geen grote rol te spelen. Een trailer voor (bijvoorbeeld) Metroid Prime 4 zou naar alle waarschijnlijkheid namelijk vallen onder de gratis grote aankondigingen. Ook toont Nintendo wél regelmatig trailers tijdens zusterevent The Game Awards in december. Het lijkt er dan ook vooral op dat Nintendo de aandacht niet wil delen met andere bedrijven en daarom een eigen Nintendo Direct houdt na Summer Game Fest.

Denk jij dat Nintendo er goed aan doet om Summer Game Fest over te slaan en te kiezen voor een eigen Nintendo Direct? Laat het ons weten in de comments!

Bron: https://www.esquire.com/entertainment/a61006534/summer-game-fest-explained/

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0

Nieuws Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

27-07-2024

1

Rik

Eerste Mega-Big Run in Splatoon 3 vanaf 8 juni [nu live]

0

Nieuws Eerste Mega-Big Run in Splatoon 3 vanaf 8 juni [nu live]

08-06-2024

2

Rik

Sid Meier’s Civilization VII aangekondigd

0

Nieuws Sid Meier's Civilization VII aangekondigd

08-06-2024

1

Rik

Reageer als eerste!