Monster Hunter Stories - Mo(n)sterd na de maaltijd

• 13 jun 24 om 14:00

• Robin

• 0

Eerder nam ik je mee in mijn eerste uren met Monster Hunter Stories, de 3DS-game die eindelijk de overstap maakt naar de Nintendo Switch. Ik werd na de eerste uren nog niet helemaal weggeblazen door het spel. Hoe bevallen de verdere uren?

Eerst nog even een korte opfrisser. Monster Hunter Stories is dus een port van de 3DS-game uit 2016. In mijn preview benoemde ik verschillende extra’s zoals het stemacteerwerk, alle monsters die met updates zijn toegevoegd en een museum voor concept art en muziek. Het spel ziet er beter uit dan zijn 3DS-variant, maar had toch wat schoonheidsfoutjes. Ook mis ik hier en daar nog wat features, ondanks de verder fijne toevoegingen

Verdwaald

Tegenwoordig zien we best veel toevoegingen bij remakes, remasters of zelfs ports. Tropical Freeze voegde bijvoorbeeld Funky Mode toe: een makkelijkere moeilijkheidsgraad met een nieuw personage. Xenoblade Chronicles Definitive Edition was een hele glow up op visuals, muziek en een hoop quality of life-veranderingen. Dit is iets wat ik mis bij Monster Hunter Stories. Hoewel toevoegingen zoals het stemacteerwerk erg tof zijn, mis ik andere quality of life-veranderingen die typisch zijn voor een RPG-port.

Zo is er geen moeilijkheidsgraad-slider te vinden. Voor sommigen is dit prima, voor anderen is het toch jammer. Meer keuze is altijd beter. Daarnaast zijn er wel fast travel-opties, maar het is niet mogelijk om bijvoorbeeld op de map ergens naartoe te gaan. Hiervoor mag je naar een Catavan-halte gaan. Dit is een transportmiddel dat je van A naar B brengt. Ook zou een EXP modifier leuk zijn, zodat je zelf de pacing van het spel kan bepalen als je dat wilt en niet hoeft te grinden.

Catavan gemist!

Bij een monster collection game is de variatie in monsters erg belangrijk. Hoewel er een leuke hoeveelheid Monsties te vinden is, mis ik alsnog die variatie. In Monster Hunter Stories 2 had je vanzelfsprekend een grotere variatie aan (relevante) Monsties. Alleen juist omdat je nu Monster Hunter Stories naar een groter publiek brengt was het leuk geweest als er iets meer moeite was gedaan. Zoals eerder vermeld zijn alle Monsties van de updates ook terug te vinden in deze port, maar had een Nergigante van Monster Hunter World of een Magnamalo van Monster Hunter Rise toegevoegd en je had gelijk al meer relevantie gehad en herkenning voor nieuwe spelers die van World of Rise afkomen.

Veel van de monsters die je tegenkomt zijn van oudere titels en zelfs dan voelt het iets te veilig. Zeker als je bekijkt dat Monster Hunter Stories 2 zoveel meer variatie heeft. Het voelt daarom heel erg alsof Monster Hunter Stories een beetje mosterd (of monsterd) na de maaltijd is. Is het daarmee een slecht spel? Nee zeker niet, maar in de huidige vorm zie ik er geen plek voor op de Nintendo Switch.

Aardig avontuur

Hoewel het avontuur, de gameplay, de muziek en de visuals allemaal leuk zijn, voelen de extra’s niet als een reden om deze port gelijk te halen. Toch blijft het een aardig avontuur. Zeker als fan van de franchise of het genre hoef je niet teleurgesteld te zijn. Het verhaal is prima te doen en de uiteindelijke gameplay is gewoon goed. Denk hierbij aan de Rite of Channeling waardoor je Monsties kan fuseren om er één sterker te maken door het DNA van één monster aan een ander te geven. Ook het verbeteren van je uitrusting in Monster Hunter-fashion is verslavend, maar wat de port van Monster Hunter Stories mij uiteindelijk vooral laat zien, is dat ik veel liever een nieuw deel van deze franchise wil. Ik hoop daarom dat Monster Hunter Stories 3 snel komt. Toch krijg je voor €29,99 best een hoop content.

Het is erg leuk dat beide Monster Hunter Stories-titels op de Nintendo Switch te spelen zijn. Zelf had ik gekozen voor meer quality of life-features die tegenwoordig ook bij andere RPG’s te vinden zijn. Daarmee had het spel al een fijnere flow gehad. Nu voelt het een beetje als mosterd na de maaltijd. Toch biedt het voor nieuwkomers en fans van de serie of genre een hoop speeltijd. Zeker voor de prijs van €29,99.

7

• + Verslavende gameplay
  • + Veel content voor de prijs
  • + Degelijke visuals
  • - Geen grote Quality of Life-veranderingen
  • - Te weinig andere unieke extra's

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

0