Non-verbale verhalen
Tijdens de ontmoetingen met andere figuren spelen zich korte scènes af. Hierin wordt wel gesproken, maar Joost mag weten wat de personages precies zeggen tegen elkaar. Alle personages spreken namelijk onverstaanbaar Giftiaans. Toch wordt op non-verbale wijze duidelijk gemaakt wat er zich ongeveer afspeelt tussen meneer Duikhelm en de andere figuren. Langzaam maar zeker lijkt het er zelfs steeds meer op dat we melancholisch terugkijken op zijn eigen leven. Maar net als je denkt een overkoepelend verhaal te ontdekken, verandert je speelbare personage tot twee keer toe in een compleet nieuw figuur. Beiden wel weer met een duikhelm als hoofd, maar daar houden de overeenkomsten wel op. Gift probeert duidelijk een heel abstract en kunstzinnig verhaal over de levensloop van een mens op te voeren in de scènes. Jammer genoeg slaat het iets te ver door in het abstracte, want ik snapte uiteindelijk net zoveel van het diepere verhaal als van de vermeende diepere betekenis van moderne kunst.
Waar de details van het overkoepelende verhaal (te) vaag zijn, blijven de individuele scènes gelukkig goed in elkaar zitten. Goed genoeg om op eigen kracht een motivatie te zijn om door te spelen. Wat ook een bijzonder leuke verrassing is, is dat het volledige spel in het Nederlands beschikbaar is. Zowel de uitleg over de besturing als het album met (cryptische) hints over het achtergrondverhaal en de personages krijg je in het Nederlands voorgeschoteld (mits je Nintendo Switch op het Nederlands staat ingesteld). Nu heb je door de non-verbale aard van het spel eigenlijk helemaal geen taalkennis nodig om de aftiteling te bereiken, maar niet veel (buitenlandse) indiegames nemen de moeite om een Nederlandse vertaling te regelen. Dus als het wel zo is, is dat altijd het benoemen waard!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!