Warner Bros. verlegt focus naar free-to-play en live service games

Warner Bros. Discovery heeft opnieuw gezegd dat het de grootste groeimogelijkheden ziet in gaming in de free-to-play en live service ruimtes.

Tijdens een conferentie van Morgan Stanley zei JB Perrette, de CEO van de wereldwijde streaming- en gameafdeling van het bedrijf, “het merendeel van ons bedrijf draait om vier belangrijke vormen van intellectueel eigendom in games, die zelf allemaal meer dan een miljard dollar waard zijn”.

Het gaat om Mortal Kombat, Game of Thrones, DC en Harry Potter. Terwijl de Harry Potter spin-off van vorig jaar, Hogwarts Legacy, het best verkochte spel van 2023 was, heeft Suicide Squad: Kill the Justice van dit jaar niet aan de verwachtingen van het bedrijf voldaan.

“De uitdaging die we hebben gehad, is dat ons bedrijf historisch gezien erg gericht is geweest op triple-A consoles, en dat is een geweldig bedrijf als je een hit hebt zoals Harry Potter, dan ziet het jaar er geweldig uit, maar als je geen release hebt of helaas, we hebben ook teleurstellingen gehad – we hebben zojuist Suicide Squad uitgebracht deze kwartaal, wat niet zo sterk was – dan maakt dat het erg volatiel,” zei Perrette.

CEO David Zaslav van Warner Bros. Discovery zei in december dat het bedrijf zich richtte “op het transformeren van onze grootste franchises van voornamelijk console- en pc-gebaseerd met een release-schema van drie tot vier jaar naar meer altijd actieve gameplay via live services, multiplatform en free-to-play extensies, met als doel meer spelers meer tijd door te laten brengen op meer platforms”. Perrette herhaalde dit tijdens de conferentie van Morgan Stanley deze week.

Hogwarts Legacy was in 2023 de best verkochte game en versloeg daarmee populaire Switch-titels als Tears of the Kingdom.

“We denken dat de kans voor ons, wat weer een meerjarige [kans] is, omdat games zeker ook een langdurige cyclus business zijn, maar de kans is om die vier franchises te nemen en een veel meer holistische benadering te ontwikkelen, met name door uit te breiden naar de mobiele en multiplatform free-to-play ruimte, wat ons een veel betere en consistente inkomstenbron zou kunnen opleveren, en later dit jaar zul je ons enkele mobiele free-to-play games zien lanceren, waarvan we hopen dat ze daarmee beginnen.

“En dan secundair live services, dus in plaats van alleen een soort eenmalig console-spel te lanceren, hoe ontwikkelen we een spel rond bijvoorbeeld Hogwarts Legacy of Harry Potter, dat een live service is waar mensen vandaag kunnen komen en leven en werken en bouwen en spelen in die wereld op voortdurende basis?

“En dus denken we dat we de franchises hebben, we hebben enkele van de beste studio-capaciteiten, en we hebben een roadmap en een strategisch investeringsplan om dat bedrijf uit te bouwen, en we denken dat er een significante groei zal zijn in de loop van de komende paar jaar.”

Wat vind jij van deze focus? Discussieer mee in de comments!

Bron: Gamespot

Like dit bericht:

Over Karlijn

Karlijn, afkomstig uit het zonnige zuiden van Nederland, is helemaal in haar element als het gaat om mystery adventures, verhaalgedreven titels en detective spellen. Backseat-gamen bij Tomb Raider op (iets te) jonge leeftijd en op de achterbank van de auto Pokémon Crystal op de GameBoy Color spelen hebben het fundament voor haar gameliefde gelegd, die alleen maar groter is geworden met de jaren.

Lees meer over Karlijn

Recente artikelen

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0

Review stitch. - Handwerk wordt puzzelwerk

03-05-2024

3

Dennis

Hoofdafbeelding bij Trails Through Daybreak in juni naar Nintendo Switch

0

Nieuws Trails Through Daybreak verschijnt in juli voor Nintendo Switch

06-03-2024

1

Erik

A Void Hope – Hersenloos puzzelen

1

Review A Void Hope - Hersenloos puzzelen

06-03-2024

3

Dreon

Discussieer met ons mee! 3

rob1N

6 mrt 24 om 09:34

#13268‍

5426 XP | 1045 comments

"de grootste groeimogelijkheden"... lees: 'het meest geld-genererende'.

Met andere woorden: microtransactions.

Yosher

6 mrt 24 om 09:35

#13269‍

5899 XP | 1092 comments

Met nog andere woorden: vermijden als de pest dus.

Martijn

9 mrt 24 om 13:54

#13288‍

3584 XP | 416 comments

Geen fijne ontwikkeling, als je het mij vraagt. Warner Bros. haalde de afgelopen jaren vooral succes met Hogwarts Legacy, een single player-game, maar wil toch inzetten op 'veilige' multiplayer-games. Er wordt steen en been geklaagd over het waardeloze Suicide Squad: Kill the Justice League, mede omdat het de verhaallijn van de Batman Arkham-games compleet verwoest heeft. Niemand lijkt die game te waarderen en het spel is geflopt, maar toch is dát de richting die Warner Bros. blijkbaar wil inslaan met hun games.

Met andere woorden: door de strot van de consument drukken tot het verkoopt, inclusief alle microtransacties. Hebben het al niet meer over games, maar over een 'dagelijkse ervaring als onderdeel van jouw leven'. Heb er één en ander van meegekregen op internet.

Behalve dat ik al een zware allergie heb voor Suicide Squad (die game, die films, de moderne Harley Quinn, etc.), vrees ik dat Warner Bros. er alles aan gaat doen om hun publiek uit te persen. Zit ook een stank aan van de 'politieke correctheid' waarmee alles doordrenkt wordt, de laatste tijd. Bedrijven lijken haast bang daarvoor en zetten er dubbel op in, maar het wordt steeds verder overdreven.