Sakamoto wijst opvolger Famicom Detective Club-games aan

  • Nieuws

  • 5 sep 24 om 17:14

  • Rik

  • 1

Vorige week kwam er voor het eerst in ruim 30 jaar een nieuw deel uit in de Famicom Detective Club-reeks. Yoshio Sakamoto, de geestelijk vader van de serie, weet inmiddels wie hem op termijn zal opvolgen als (creatief) leidinggevende voor de serie.

Sakamoto (65) stond zelf nog aan het roer van Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club. Gezien zijn leeftijd kan hij dit echter niet nog jarenlang blijven doen. Daarom heeft Sakamoto een opvolger geselecteerd. Het gaat om mevrouw Kaori Miyachi, die ook al optrad als de assistent-producent tijdens de ontwikkeling van Emio – The Smiling Man. Nintendo bracht dit nieuws vrij omslachtig naar buiten in een Ask the Developer-interview op hun officiële website. Tussen de regels door lijkt het bedrijf eveneens te bevestigen dat ze meer nieuwe games willen ontwikkelen in de Famicom Detective Club-serie.

Sakamoto over de nieuwe game

Kaori Miyachi is geen bekende naam onder Nintendo-fans. Toch werkt ze al sinds de Nintendo Wii-periode voor Nintendo. Tot de Famicom Detective Club-serie nieuw leven werd ingeblazen werkte Miyachi voornamelijk als (logistiek) coördinator voor games. Voordat ze ‘promotie’ kreeg tot assistent-producent voor Emio – The Smiling Man werkte ze als coördinator voor de Switch-remakes van de originele Famicom Detective Club-games. Het was tijdens de ontwikkeling van deze twee games dat Sakamoto zich realiseerde dat de techniek eindelijk zo ver was om zijn originele visie voor Famicom Detective Club te realiseren. Ook wist hij precies wie er aan de nieuwe game moest meewerken:

Sakamoto: Ik was ideeën aan het verzamelen in mijn hoofd en een van de ideeën die ik al heel lang had, was een scène waarin het slachtoffer dood wordt aangetroffen met een papieren zak over zijn hoofd, waarvan ik dacht dat het heel eng zou zijn. Dus ook al was ik toen nog niet begonnen met het schrijven van het plot, ik vertelde Miyachi-san dat ik een verhaal in gedachten had met de naam ‘Emio’ (lachende man) en ze zei: “Wow, dat klinkt interessant!”.

Miyachi: Een paar maanden nadat ik er voor het eerst over hoorde van Sakamoto-san, vroeg ik hem: “Hoe gaat het met het verhaal over Emio? Ik kijk er naar uit!”

Sakamoto: Ik interpreteerde dit zoals ik wilde: “Iemand die ik altijd al in game-ontwikkeling wilde hebben, stelt me nu deze vragen… Ik begrijp wat dit betekent. Ze moet wel mee willen doen [aan de ontwikkeling van Emio]!” (Lacht)
-onderdeel van het Ask the developer-interview (vertaald)

Kaori Miyachi

Mentorschap

Hoewel dit helemaal niet de bedoeling van Miyachi was met haar opmerking ging ze toch akkoord met de positie als Sakamoto’s assistent-producent. Tijdens dit proces schreef Miyachi mee aan revisies van het Emio-verhaal. Hierbij was ze hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de namen van personages en omgevingen. Ook bedacht Miyachi een aantal belangrijke onderdelen van het verhaal. De meest iconische bijdrage van Miyachi was het ontwerp van het smiley-gezicht van Emio.

Tijdens de ontwikkeling van Emio – The Smiling Man deelde Sakamoto al zijn inspiratiebronnen voor de Famicom Detective Club-games met Miyachi. Hij probeerde haar eveneens wegwijs te maken in de ‘essentie van de serie’. Een van deze elementen is dat de daders in Famicom Detective Club niet moorden zonder reden. De (verknipte) beweegredenen van de daders komt altijd in beeld om het verhaal extra diepte te geven. Ook maakt de serie gebruik van psychologische horror in plaats van nodeloos geweld en bloedvergieten. Miyachi sluit het interview af met de hoop dat mensen die Emio – The Smiling Man spelen ‘wat liever voor hun naasten zullen zijn’. Sakamoto was erg blij met deze uitspraak, omdat dit wat hem betreft ook een van de belangrijkste drijfveren van de Famicom Detective Club-games is. Sakamoto sluit het interview dan ook af met de volgende woorden:

Ik weet dat ik op [Miyachi-san] kan rekenen. […] Dus, fans van de serie, wees gerust. Ik heb eindelijk de erfgenaam gevonden!
-Sakamoto (vertaald)

Miyachi tekende ook het originele ontwerp van de Emio-smiley

Toekomst

Er wordt nog niets concreets gezegd over de toekomst van de Famicom Detective Club-serie in het interview. Toch is het veilig om aan te nemen dat Nintendo hier tussen de regels door wel degelijk bevestigd dat er plannen zijn voor nieuwe delen. De Ask the Developer-interviews worden namelijk door Nintendo zelf gepubliceerd. Elke hint die een ontwikkelaar geeft over de toekomst is dus voor publicatie goedgekeurd door Nintendo zelf. Ook doet Sakamoto duidelijk zijn best om een boodschap naar de fans over te brengen: hij heeft een opvolger gevonden en er is toekomst voor de Famicom Detective Club-spellen na zijn naderende pensioen.

Kijk jij uit naar dit nieuwe hoofdstuk in de Famicom Detective Club-serie? En wat is jouw eerste indruk van Kaori Miyachi? Laat het ons weten in de comments!

Bron: Nintendo

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

0

Review Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

16-09-2024

1

Rik

Sonokuni – een samensmelting van samurai-tradities en moderne invloeden

0

Hands-on Sonokuni - een samensmelting van samurai-tradities en moderne invloeden

05-09-2024

0

Karina

Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven – Net dat tikkeltje anders

1

Hands-on Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven - Net dat tikkeltje anders

05-09-2024

3

Daan

Discussieer met ons mee! 1

Apenknul

5 sep 24 om 17:33

#14329‍

4086 XP | 769 comments

Momenteel ben ik helemaal in de ban van Emio. Ik weet dat Sakamoto op leeftijd is, dus het zal niet lang duren voordat hij met pensioen gaat. Toch zou ik graag nog 1 deel van hem willen zien. En toch denk ik bij mezelf van het maken van een visual novel niet veel eist, behalve met een goed verhaal schrijven. Ik neem aan dat Sakamoto zelf niet achter de stoel zit en alle cutscenes tekent en animeert. Voor het verhaal schrijven zou je in principe nog wel stilletjes even door kunnen gaan, lijkt me. Maar de man verdient ook zijn rust, en dat zou ik niet weg willen nemen.