In 2015 bracht Nintendo een gloednieuwe game op de markt die razendsnel zou uitgroeien tot de jongste hitserie van het bedrijf. Splatoon was het antwoord van Nintendo op het shooter-genre. In plaats van het verzamelen van zoveel mogelijk kills, is het hoofddoel van Splatoon juist om het level onder te kliederen in jouw kleur. Twee teams van vier Inklings, wezens die half inktvis, half menselijk zijn, nemen het in Turf Wars (grondoorlogen) tegen elkaar op. Het team dat het grootste percentage van het strijdveld in hun teamkleur heeft weten te kleuren, wint de match.
Nieuw voor Nintendo was dat Splatoon niet lanceerde met alle content. Omdat de game toch online gespeeld moest worden, bracht Nintendo digitaal verscheidende nieuwe levels, game modi, wapens en outfit-items uit na de release. Al deze updates waren inbegrepen bij de originele aankoopprijs en bedoeld om de game levend te houden onder de spelers. Tijdens de actieve ondersteuning van de game werden er ook regelmatig Splatfests georganiseerd: digitale festivals waarin de spelers zich opdeelden in twee teams. Welk huisdier is het beste: honden of katten? Welke saus is beter: Ketchup of Mayo? De meest prangende vragen werden voor eens en altijd uitgevochten tijdens een Splatfest onder de bezielende leiding van pop-idols Callie en Marie van de Squid Sisters.
Het concept van Splatoon werd ontwikkeld door een nieuwe generatie ontwikkelaars van Nintendo. Zij lieten zich voor de visuele stijl van de Inklings inspireren door de Skater-cultuur van de jaren ’90. De combinatie van enerverende gameplay en iconische aanpasbare stijl van de Inklingwereld maakten Splatoon een instant hit.