mario rpg MAIN IMAGE

Soundtrack Sunday - Super Mario RPG: Zo remake je een soundtrack

  • Special

  • 3 dec 23 om 10:00

  • Joran

  • 2

Welkom bij ‘Soundtrack Sunday’ waar de N1-UP-redactie een nummer of nummers van een game-soundtrack in de spotlight zet. We proberen het zo spoilervrij te houden: mochten er toch spoilers in voorkomen, laten we dat natuurlijk netjes weten in het begin van de tekst.

Super Mario RPG kwam als een totale verrassing voor veel mensen (toch alleszins voor mij) wanneer het aangekondigd werd in de Nintendo Direct van 21 juni. Ik had nog nooit eerder de kans gekregen om het spel te spelen, dus ik was als grote fan van de Mario & Luigi-games zeer hyped. Maar toen ik de trailer terugkeek door reacties op te zoeken van Youtubers (want zo ben ik nou eenmaal), viel mij op hoe goed de kleine stukjes van de hermaakte soundtrack waren. Dat zou eigenlijk niet als een verrassing moeten komen, want de vernieuwde soundtrack is, net zoals de originele, gemaakt door Yoko Shimomura, bekend van Kingdom Hearts en Mario & Luigi. En ja hoor, ze heeft er weer iets fantastisch van gemaakt.

Maar naast moderne rendities van het origineel heeft Yoko Shimomura nog iets extra gedaan: het thema van het mapscherm volledig vernieuwen.

Het origineel

De vernieuwde versie

Het origineel bestaat uit 12 seconden aan melodie en baslijn en loopt daarna oneindig door. De moderne versie behoudt diezelfde loop en vervangt de instrumentatie door onder andere de baslijn door een akoestische gitaar te laten spelen en een beetje hoger in toon te laten spelen, maar voegt er ook nog nieuwe stukjes muziek aan toe. Waar het origineel loopte, komen er nu een fluit en een hobo bij om er een mooi en hemels melodietje bovenop de loop te spelen. Even daarna worden ze vervangen door strijkers die lange noten boven de loop spelen als een slot om dan weer terug te gaan naar het begin van het liedje.

Dit is eigenlijk een oplossing voor een probleem waarvan ik niet eens doorhad dat die er was. Als je er echter wat meer over nadenkt, klopt het wel: dit stukje uit het origineel is met voorsprong de kortste loop van alle liedjes uit Super Mario RPG.Het feit dat ze dit ‘probleem’ zelfs opgelost hebben, is voor mij een groot bewijs dat dit één van de beste voorbeelden is van hoe je een soundtrack hermaakt voor een nieuw publiek en voor een modernere tijd.

Een grote chapeau dus aan Yoko Shimomura en de andere mensen van het sound team van deze game!

Wat is jouw favoriete nummer van de hermaakte soundtrack? Of luister je toch liever naar het origineel? Laat het ons weten in de comments!

 

Like dit bericht:

Over Joran

Sinds het spelen van Bowser's Inside Story was Joran niet meer weg te slaan van zijn Nintendo DS en werd hij een rasechte Nintendo fan. Hij is uitgegroeid tot een fan van bijna alle genres, maar met een echte voorliefde voor JRPG's, visual novels en ritmegames. Daarnaast is hij een verzamelaar van games en consoles en is dol op domme accessoires zoals de Wii Speak, de Babysitting Mama baby en de vele plastic rommel waar je je Wii Remote kan inproppen.

Recente artikelen

Earthbound-bedenker: “Praat met Nintendo over lokalisatie Mother 3, niet met mij”

0

Nieuws Earthbound-bedenker: "Praat met Nintendo over lokalisatie Mother 3, niet met mij"

23-02-2024

1

Dennis

ASTLIBRA Revision – Grootse actie-RPG van een kleine club

0

Review ASTLIBRA Revision - Grootse actie-RPG van een kleine club

03-12-2023

2

Dennis

Stardew Valley screenshot

1

Nieuws Maker Stardew Valley deelt nieuwe update over Versie 1.6

03-12-2023

2

Karina

Discussieer met ons mee! 2

Selan

3 dec 23 om 10:08

#12284‍

2572 XP | 469 comments

Ik blijf Forest Maze een heerlijk en catchy nummer vinden. De remake versie is ook echt uitstekend daarin, blijft exact dezelfde vibes houden als het origineel

Mitch

4 dec 23 om 17:41

#12288‍

3026 XP | 470 comments

Nette keuze Joran, een van de grootste glow-ups van de soundtrack!

Ik heb de game regelmatig laten staan op het wereldkaartscherm, zo chill.