Ongepolijste diamant
Dat zijn de momenten dat je merkt dat ASTLIBRA toch wat finesse mist. Een tip: gebruik verschillende savefiles om te voorkomen dat je zo hard vast komt te zitten dat je grote stukken opnieuw moet spelen. Ook zijn sommige vertalingen niet lekker, is er erg veel backtracking om de speeltijd te rekken, en zijn puzzels soms erg knullig. De ene keer wordt er wel een melding gemaakt als je op een plek een item moet gebruiken, andere keren moet je zelf op de juiste plek via het pauzemenu een item selecteren. Ook is het niet altijd duidelijk hoe je nu verder komt. Moet ik praten met iemand, of een item gebruiken, of eerst een item craften om dat vervolgens te gebruiken? Op dit soort momenten merk je dat ASTLIBRA gemaakt is door een klein team en wat finetuning mist. Het begint met een vreemde combat-intro die je willekeurige stukken van het spel laat spelen, en begin je aan de game dan wordt je gewaarschuwd dat het “een lange intro gaat worden”. Dit soort knulligheden die stammen uit de episodische tijd van de game hadden er voor de volledige release wel uit gemogen.
ASTLIBRA is wat dat betreft een bijzondere game. Voor een fan-game is hij erg uitgebreid en heeft deze veel diepgang, maar als indie-titel mist hij afwerking en quality-of-life. Nooit eerder speelde ik zo’n groots opgezette game waarin net een paar kritieke dingen niet goed zijn uitgevoerd. Gelukkig voeren de positieve kanten zoals het verhaal en de diepe RPG-elementen de boventoon.
Grafisch is de game ook een beetje gemixt. De sprites voelen vaak wat “RPG-maker”-achtig aan en zijn dus eenvoudig en generiek. Vijanden ook, en hier zien we ook alle clichés terug, van slimes en skeletten tot orks en demonen. Okee, later gebeuren er dingen waardoor je ook andere soorten vijanden tegenkomt, maar dat is een spoiler dus die laat ik even onbenoemd. De achtergronden zijn soms prachtig, en soms erg basaal. Het voelt allemaal een beetje samengeraapt en de verschillende artstyles matchen niet bij elkaar. Het spel heeft wel een passende soundtrack, die soms wat minder spannend is, maar af en toe komt er opeens een opzwepende banger naar voren.
Dat is vaak tijdens baasgevechten, het laatste grote (letterlijk!) punt om te benoemen. Want vaak kom je terecht in een boss battle en geregeld zijn deze eindbazen groot genoeg om het hele gezichtsveld te vullen. Een 2D Dark Souls wil ik ASTLIBRA Revision niet noemen, maar het spel heeft wel degelijk soulslike momenten, en dan zeker tijdens deze gevechten. Je zult patronen moeten herkennen, goed met je schild en magie moeten omgaan en een goede timing moeten hebben. Zit je in het nauw, dan kun je niet even snel een item gebruiken om te genezen want dit duurt altijd een paar seconden en in die tijd heb je al snel een klap geïncasseerd.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!