Soundtrack Sunday: Beyond Good & Evil

Welkom bij ‘Soundtrack Sunday’ waar de N1-UP-redactie een nummer of nummers van een game-soundtrack in de spotlight zet. Deze keer gaan we terug in de tijd, om naar de soundtrack van Beyond Good & Evil te luisteren.

 

Een paar weken geleden deed Evelyne een Soundtrack Sunday over Rayman 3: Hoodlum Havoc. Een toffe game mét een goede soundtrack! Het herinnerde mij eraan dat Ubisoft omstreeks dezelfde periode nog een andere game met geweldige videogamemuziek heeft uitgebracht. Dat brengt ons naar de klassieker van vandaag: Beyond Good & Evil (2003). Deze onderschatte toptitel is intussen alweer bijna twintig jaar oud en werd oorspronkelijk uitgegeven in het GameCube-tijdperk. Hoogste tijd om de fantastische soundtrack eens in de schijnwerpers te zetten dus!

Hoe klinkt Hyllis?

De planeet Hyllis is steeds in gevaar door aanvallende buitenaardse wezens, die zich de Domz noemen. De Alpha Sections hebben het volledige bewind over de planeet, maar lijken vaak tekort te schieten om deze te beschermen. Werk voor een avontuurlijke fotografe genaamd Jade, die hierbij betrokken raakt en als wie je speelt. Ze probeert de waarheid te achterhalen, onwetend dat zij hierin zelf ook een belangrijke rol speelt. Jade wordt bijgestaan door haar oom, het varken Pey’j, en een undercover geheim agent, Double-H. De avonturen brengen hen naar verschillende locaties verspreid over Hyllis.

Beyond Good & Evil is een actie-avonturenspel, maar voegt hier een aantal gevarieerde gameplay-elementen aan toe. Zo moet Jade vechten, dieren en bewijsmateriaal fotograferen, varen en racen per hovercraft, door gangenstelsels sluipen, puzzelen en meer. Een afwisselende game vereist een gevarieerde soundtrack, om alles van de juiste sfeer te voorzien. Daarin is componist Christophe Herál uitstekend geslaagd, want de muziek is een onmisbaar onderdeel van het spel.

Home Sweet Home: Dit nummer is vaker hoorbaar in het spel en fungeert als één van de hoofdthema’s. Het is een rustige melodie, die zowel aangrijpend als verwonderend kan klinken. Dat geeft dit nummer tegelijk iets emotioneels mee, wat prima bij de sfeer van het spel past.

Shauni: Dit is eigenlijk het muzikale thema voor Jade, het hoofdpersonage in deze game. Deze muziek klinkt met zijn fluiten, geluiden en instrumenten exotisch, alsof je een prachtige en verre omgeving ervaart. Bevat onder andere het hoofdthema en heeft een meer optimistische sfeer.

Thoughtful reflections: Een rustig thema dat aanzet tot nadenken over recente gebeurtenissen. Deze is voor het eerst hoorbaar in het vuurtoren-opvanghuis. Jade en Pey’j wonen daar en vangen er kinderen op, waarvan de ouders door de Domz zijn meegenomen. Heeft een emotionele inslag, zeker na de wat hevigere momenten in het spel. En na al die jaren? Nostalgie.

Christophe Herál

Voor Beyond Good & Evil zocht Michel Ancel, de bedenker en regisseur van zowel Rayman als Beyond Good & Evil, een nieuwe componist. Dit ook om Beyond Good & Evil een eigen geluid te geven, anders dan doorgaans gebruikelijk was in games. Met Beyond Good & Evil bewees Christophe Herál zich als een veelzijdig componist, die vervolgens ook de muziek voor de Rayman-serie verzorgde. Zijn muziek bevat vaak vele originele invloeden, onverwachte instrumenten en onverstaanbare stemgeluiden. Dit komt allemaal terug in de soundtrack, al is de toon anders. Bij Rayman wordt vooral geluid gegeven aan de magische omgevingen, verwondering, het absurde en de humor. Bij Beyond Good & Evil is die magie en verwondering ook wel aanwezig, maar ligt de nadruk meer op dreiging, mysterie en emotie.

Het spel kwam uit in een tijd waarin videogames audiovisueel filmischer werden. Dit merk je ook terug in de muziek. Het verhaal is een stuk dieper en aangrijpender dan bijvoorbeeld bij Rayman. Zo gaat de muziek dus ook heel verschillende richtingen in. In duistere gebieden als een gevaarlijke verlaten mijn of een smerige nutripillen-fabriek klinkt het gewoon niet zo vrolijk. Als Jade gaat infiltreren bij de Alpha Sections, dan zijn vooral legerachtige tonen te horen. Dit om de spanning stevig op te voeren. Het spel heeft zelfs plotwendingen en dramatische scènes, wat je bij Rayman toch niet zo verwacht. De soundtrack weet iedere keer weer de juiste snaren te raken.

Dancing with Domz: Het spel begint meteen met een baasgevecht, als stevige binnenkomer. De muziek bevat alle stijlkenmerken van Christophe Herál. Dit had qua intensiteit ook de muziek voor de laatste eindbaas kunnen zijn. Dit klopt deels, omdat de stemmen en het thema daar terug te horen zijn. De delen in slow-motion, ondersteunt door een koor, geven het gevecht extra drama mee. Een begin waarmee de makers een spannende eerste indruk wilden maken.

Propaganda: De Akuda Bar is de geheime basis van het Iris Netwerk, waar Jade zich bij aansluit. In deze track gaat Herál los met vreemde geluiden, instrumenten en stemmen. Het klinkt exotisch, maar tegelijk mysterieus. Een louche tent waar wel eens iets geheimzinnigs kan spelen. ‘Propaganda’ is een terugkerend thema in het verhaal. De media geven steeds een verkeerd beeld van de werkelijkheid, waarbij niets is wat het lijkt.

Return Double-H: De spanning en haast zijn voelbaar in deze track. Je hoort deze muziek onder andere als je Double-H moet redden. Het klinkt mysterieus, maar heeft ook dreiging en urgentie in zich. Je weet dat er gevaar kan opduiken, maar ondertussen is het beter om toch ook voort te maken.

De toekomst

Het is jammer dat Beyond Good & Evil in 2003 niet goed verkocht, ondanks de lovende kritieken. Het is nog steeds een prachtige game, die meer succes verdiende. Het begon al bij de release, toen het spel bijna tegelijk verscheen met het succesvolle Prince of Persia: the Sands of Time (2003). Alsof Ubisoft met zichzelf wilde concurreren, verkocht dat spel vele malen beter en kreeg al snel meerdere vervolgen. Helaas kunnen we Beyond Good & Evil nog steeds geen serie noemen.

Intussen is er al jaren een Beyond Good & Evil 2 in de maak, maar bevindt het project zich nog steeds in de conceptfase. Intussen is het record voor langste ontwikkeltijd van een videogame-vervolg daarmee al verbroken. Mogelijk is het project nogal overambitieus en over de richting als prequel ben ik ook niet zozeer overtuigd. Intussen heeft Michel Ancel het project verlaten en lijkt Ubisoft er weinig vaart achter te zetten. Gelukkig verzorgt Herál weer de muziek en waren in trailers al bekende melodieën terug te horen. Het is onbekend wanneer en of Ubisoft het vervolg ooit gaat uitgeven, maar qua soundtrack zit het alvast wél goed.

Behind enemy lines: Een veelgehoord thema dat vaak opduikt bij sluipmissies. Het draagt stevig bij aan de spanning en geeft de dreiging van de Domz en Alpha Sections goed weer. Ook hier zijn subtiele fluisterstemmen en zuchten te horen, die bijdragen aan een claustrofobische sfeer.

Mammago Garage: Een luchtiger thema, waarbij je jezelf niet te veel druk moet maken. Een vrolijker thema, dat op zijn manier ook weer in contrast staat met de rest. Even geen zorgen of actie hier.

Tot het zover is, is het eerste spel nog steeds een aanrader mét een geweldige soundtrack. Nog steeds de moeite waard om te spelen én luisteren! Behalve deze nummers bevat de soundtrack nog vele andere goede muziektracks, die helaas niet allemaal in deze lijst pasten. De muziek van Beyond Good & Evil is helaas nooit uitgebracht op cd. Op YouTube is het nu moeilijk om een concrete versie ervan te vinden, mede omdat de namen van nummers nogal variëren. Toch zijn er genoeg afspeellijsten en tracks te vinden om van deze muziek te genieten. 

Verder is het vooral stil rondom Beyond Good & Evil. Onlangs was er echter nieuws, dat er mogelijk een heruitgave komt voor het twintigjarige jubileum, eind 2023. Geruchten, maar mocht dit waar zijn, dan zie ik dat erg graag tegemoet!

Kijk jij ook uit naar een eventuele terugkeer van Beyond Good & Evil en wat vindt je van de muziek uit deze game? Vertel er ons meer over in de comments!

Like dit bericht:

Over Martijn

Martijn is verslingerd aan Nintendo-games sinds de NES. Al zijn systemen staan nog steeds aangesloten, om nog met regelmaat op te spelen. Zijn favoriete games hebben meestal een enigszins retro of nostalgische achtergrond en bevatten vaak sporen van eerdere klassiekers. Soms gaan ze als serie helemaal terug tot de jaren ’80 en ’90. Binnen genres ligt zijn voorkeur vooral bij 2D- en 3D-platformers, adventures en soms een RPG. Daarnaast tekent hij graag, zowel als hobby als professioneel.

Lees meer over Martijn

Recente artikelen

bank stream koopa cafe

1

Livestream Kom chillen tijdens de N1-UP Bankstream

25-06-2024

1

Mitch

Hidden Treasure of Area Zero: Deel 1: The Teal Mask – Terug van weggeweest

1

Special Hidden Treasure of Area Zero: Deel 1: The Teal Mask - Terug van weggeweest

17-09-2023

2

Robin

Hoofdafbeelding bij Super Mario Bros. Wonder is stem van een nieuwe generatie Mario

2

Column Super Mario Bros. Wonder: stem van een nieuwe Mario-generatie

16-09-2023

6

Erik

Discussieer met ons mee! 4

Robin

17 sep 23 om 09:32

#11482‍

3279 XP | 485 comments

Wauw. Ik heb dus nooit Beyond Good & Evil gespeeld en dus ook nooit tijd genomen om de muziek te luisteren, maar wat is dit een fantastische soundtrack!

Coen

17 sep 23 om 11:27

#11484‍

142 XP | 15 comments

Even een kleine verbetering: Christophe Héral heeft niet gewerkt aan Rayman 1,2 of 3. Zijn eerste job voor Ubisoft was Beyond Good and Evil. Daarna bleef hij wel als de grote composer voor de Rayman Franchise.

Martijn

17 sep 23 om 11:48

#11485‍

3742 XP | 431 comments

Ojee, je hebt gelijk. Blijkbaar heb ik iets verward hier. Ik ga de tekst er meteen op aanpassen, maar bedankt voor het doorgeven. Intussen heb ik het herschreven.

lifegiving

17 sep 23 om 21:07

#11491‍

2170 XP | 353 comments

Zeker geen slechte keuze! Ik heb hier nog nooit van gehoord moet ik je eerlijk vertellen maar het klinkt wel heerlijk relaxt~!