Martijn
Dat jaar is ook voorbij gevlogen! Voordat Tears of the Kingdom uitkwam, had ik nog eenmaal Breath of the Wild grondig doorlopen. De intentie was om zoveel mogelijk uit het spel te halen in Master Mode. Nadat ik Calamity Ganon had verslagen, was ik voor dat moment eigenlijk even klaar met deze vorm van Zelda, al zag ik dat niet meteen. Bijna gelijk kon ik door met het nieuwe Tears of the Kingdom, waar ik al lang naar uitkeek zoals velen. Omdat ik te veel Breath of the Wild had gespeeld, wist Tears of the Kingdom mij de eerste twee weken niet vast te houden. Ik was zeker enthousiast over het spel, maar had op dat moment even geen motivatie om verder te spelen. Ik had al zoveel van hetzelfde meegemaakt!
Het kostte een volledige herstart na enkele weken, om het spel weer fris aan te laten voelen. Nu kon ik mij wel weer hierin verplaatsen en begon het avontuur pas leuk te worden. Wel vond ik de start in de lucht saaier dan op The Great Plateau in 2017, maar toen hadden we ook de release van de Nintendo Switch erbij. Het enthousiasme was toen groter, al voelde het soms even terug als in 2017. Zeker toen ik de grote doos van de Collector’s Edition mee naar huis mocht nemen. De herkenning van Hyrule gaf mij vervolgens weer het juiste gevoel, waarna ik het spel weer enorm kon waarderen. Een meesterwerk op zijn eigen manier, al kun je soms beter niet te veel terugdenken aan vroeger om er optimaal van te genieten.
Op het moment heb ik zeker mijn tijd genomen, maar Tears of the Kingdom is gigantisch! Zonder moeite vrat het spel al mijn speeltijd op, waardoor er weinig tijd overbleef voor andere games. In dat opzicht kan het spel overweldigend zijn en er is eigenlijk altijd wel meer om te verkennen, zien of ontdekken. Ik heb al erg veel plezier met deze game gehad, maar ben hooguit pas halverwege. Op het moment pauzeer ik van het spel, om andere games ook de nodige aandacht te geven. Uiteraard pak ik Tears of the Kingdom binnenkort weer op, voor de tweede helft. Er is nog meer dan genoeg om mee te maken en de makers hebben het spel zo volgepropt, dat je dit zeer lang kunt blijven spelen, als je wilt.
Wat mij betreft heeft Tears of the Kingdom zijn hype waargemaakt, staat het bijna op gelijke hoogte met Breath of the Wild (maar die deed het als eerste, toen de Nintendo Switch nog nieuw was) en is dit de grotere game. Daardoor is het spel echter zo uitgebreid geworden, dat je wel een lange adem moet hebben om het helemaal te doorlopen en zo compleet mogelijk wilt uitspelen. In dat opzicht is er content genoeg, dus met andere woorden: ik vind het niet erg dat deze game geen DLC krijgt. Hij is volledig en dit is het dan ook, in totaal. Twee geweldige games in dit Hyrule is ruim genoeg! Een volgende Zelda mag het weer anders doen, in een compleet nieuwe spelwereld. Als ik op den duur ooit klaar ben met Tears of the Kingdom, dan ben ik voldaan en verzadigd. Dan is het weer tijd voor iets nieuws!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
12 mei 24 om 15:30
#13591
561 XP | 111 comments
Ik heb bijna alle Zelda games door de jaren heen gespeeld, dus ik heb genoeg referentie materiaal. Totk doet eigenlijk alles goed en zit de puntjes op de ‘i’ die Botw nog niet helemaal had. Het ijzersterke verhaal maakt de game helemaal af. Nadat ik er zo’n 250 uur in had gestoken kon ik concluderen dat dit de beste Zelda game tot nu toe is.
12 mei 24 om 16:00
#13592
3126 XP | 578 comments
TotK is wat mij betreft de betere game in vrijwel elk opzicht. Maar…het overtreft BotW niet. Dat komt omdat de launch van de Switch met BotW zó’n magisch moment was (de game overal kunnen spelen was op dat moment echt pure magie), dat het wat mij betreft moeilijk te overtreffen is.
Maar goed, in beide games ongeveer 250 uur gestoken. Ongelofelijk wat het team heeft afgeleverd beide keren. Kijk nu al uit naar de toekomst van de serie!
12 mei 24 om 16:24
#13593
3817 XP | 744 comments
Totk heb ik uitgespeeld. En heb er ook een stuk langer over gedaan dan BotW door de onderwereld. Maar het heeft mij niet zoveel plezier gebracht als gehoopt. Hyrule kenden we al grotendeels, de onderwereld daar was maar weinig te doen en al helemaal weinig van toegevoegde waarde. Verder ben ik het met Kitty eens dat de rugzakkorok's de man met de borden en het verplichte bouwen van voertuigen op den duur vervelent werd. Ik was dan ook blij toen ik dat vliegende voertuig op Youtube zag, wat inmiddels iedereen gebruikt en er wat meer snelheid in kwam.
Hetgene wat mij nog steeds het meest verbaast is dat wanneer je voor het eerst in de onderwereld komt de enige uitweg is door te teleporteren.
12 mei 24 om 19:39
#13596
333 XP | 64 comments
Master mode is wat mist. Ik zie verder geen reden om het opnieuw te spelen.
13 mei 24 om 16:53
#13604
2913 XP | 268 comments
Same, echt jammer dat er geen Master Mode als gratis update is toegevoegd, hoe kun je dat nou vergeten?
12 mei 24 om 23:04
#13597
1899 XP | 372 comments
TotK is voor mij wat ik hoopte dat BotW zou zijn. In elk opzicht beter, groter, mooier. Beste Zelda game tot nu toe. BotW was vernieuwender natuurlijk, maar Totk is als spel zijnde gewoonweg veel beter
13 mei 24 om 07:10
#13598
157 XP | 25 comments
TotK was toen max een 7 en nu nog steeds. Vrij saaie game als je BotW al gespeeld hebt. En als je al niks met bouwen hebt dan blijft er helemaal niks van over . geef mij maar pre-BotW games. Hoewel ik als een eenmalig uitstapje BotW wel geweldig vond. Dat is een 8.5/9 voor mij.
Overigens wel in beide games +130 uur gestoken maar dat zegt niet perse wat over de hoeveelheid plezier wat ik had. Bij TotK was het meer een grind.
13 mei 24 om 11:49
#13601
630 XP | 117 comments
Een 8.5 uit 9. Woooeeeesh!
13 mei 24 om 13:09
#13602
157 XP | 25 comments
Hoog he
13 mei 24 om 15:48
#13603
6553 XP | 1268 comments
Om de hoofdvraag te beantwoorden zonder het artikel te lezen: zeker wel, maar lang niet alles was zo geweldig als verwacht werd.
Mijn meest geanticipeerde feature werd de meest vervelende feature van de game: bouwen. Op zich een toffe mechanic maar veel te prominent aanwezig. Natuurlijk kon je een hoop dingen ook zonder constructions halen/verslaan maar toch voelde het elke keer geforceerd alsof je het steeds weer op een creatieve manier moest oplossen terwijl ik dan juist even niet creatief wilde zijn. Vanaf de scratch iets bouwen kost veel tijd en haalde je eigenlijk uit de flow waar je dan net in zat. Ik ging vaak voorbij de delen waarin je wat moest bouwen omdat ik daar dan effe geen zin in had... Die soort bordjes zo construeren dat het bleef staan waren erg vermoeiend. God-zij-dank kwam er later een blueprint feature bij die je voorgaande constructies zo in elkaar zette. Dat scheelde een hoop frustratie, maar dan had je nog altijd het gezeur van materialen tekort.
Verder miste ik nog altijd de echte Zelda-dungeons. Elke temple was toch weer een teleurstelling, zeker nadat je de tweede temple had gedaan en deze hetzelfde qua opbouw bleek te zijn als de vorige. Toen was het al duidelijk dat de volgende temples net zo'n opbouw zouden hebben. Gelukkig hadden de temples geen Ganon-Blights meer maar wel echt toffe eindbazen. Misschien nog wel de grootste teleurstelling die overal met kop en schouders bovenuit steekt voor mij, is de Spirit Temple. Toen ik hier aankwam voor het eerst gingen mijn armharen overeind staan door de kippenvel. Eenmaal binnentredend en gelijk maar met de bossfight geconfronteerd te worden, was de teleurstelling zeer groot. De Spirit temple was dus dat tedious gedeelte wat zich daarvoor afspeelde met die bodyparts verzamelen voor die golem van Mineru. De Depths waren een aangename verrassing maar wel erg eentonig en overduidelijk AI generated met die tempeltjes met een schatkistje.
Dat TotK een overduidelijk vervolg is van BotW qua design en locaties ingame was op zich niet erg. ik vond het leuk om te zien of bekende gebieden nog herkenbaar waren of dat de tand des tijds het had aangetast. De eilandjes in de lucht waren voor mijn gevoel te klein en slechts een klein onderdeel van de game. Het was vaak wel een pain in the ass om ergens te komen wat dan abnormaal hoog was waardoor je er met best wel dikke constructies nog niet bij kon komen.
Wat ik wél heel fijn vind aan deze game zijn de cutscenes. Voice acting deed ook veel goed imo. Alles bij elkaar is er zo'n 3 uur aan cutscene materiaal!
Verhaal technisch ook echt wel Zelda-worthy. Een toffe game waar ik zeer veel uren ingestoken heb. Een prima vervolg op BotW maar het liet hier en daar wel wat zure nasmaak achter. Het weapon system was nog steeds idioot. Alles ging snel verrot en dat de Mastersword steeds weer moest opladen na een enemy te verslaan, was ook best wel onzin. Je hebt het sterkste zwaard van de game en dan is het zo'n slecht ding...
Verder wel echt leuke characters ook door de game heen, op die Goron-sage na dan met z'n 'Goro' woordje.
17 mei 24 om 08:43
#13634
854 XP | 145 comments
Ook al heb ik dit spel in huis sinds het uitkwam, het duurde tot januari voordat ik het eindelijk ging spelen. Nadat ik de eerste tempel voltooid had, vond ik het eventjes mooi geweest en heb het spel sinds februari niet meer aangeraakt. Dit spel geeft mij te veel het gevoel bij dat ik alles al eens gedaan. Dit sentiment is denk ik ook waarom ik nog steeds geen Mario Galaxy 2 heb gespeeld.
De muziek van dit spel is gelukkig net zo goed als altijd, en het is op bepaalde vlakken misschien wel beter dan Breath of the Wild.