Biomutant - Een teleurstellend avontuur

• 13 mei 24 om 15:00

• 2

Biomutant is een avontuurlijke open-wereld actie-RPG die spelers onderdompelt in een kleurrijke post-apocalyptische wereld, bevolkt door allerlei mutanten en andere bizarre wezens. Een hele mond vol, maar er is geen woord aan gelogen. Als speler neem je de rol aan van een uniek gemuteerd wezentje, wiens taak het is om de wereld te verkennen, bondgenoten te maken en uiteindelijk de strijd tussen goed en kwaad voor eens en altijd te beslechten. Weet deze unieke mix zich op de Nintendo Switch goed te profileren, of heeft de game te veel technische problemen om lang leuk te blijven?

Biomutant neemt spelers mee op een avontuurlijke reis door een vrolijk uitziende post-apocalyptische wereld waarin een epische strijd om het lot van de planeet zich langzaam maar zeker ontvouwt. In deze wereld, bevolkt door diverse mutanten en vreemde wezens, staat het voortbestaan van de planeet op het spel. Het is aan de speler om de wereld van deze catastrofe te behoeden.

De wereld zit echter vol interessante biomen met verschillende stammen en facties, die allemaal weer hun eigen voorkeuren hebben. Morele dilemma’s zijn dan ook met enige regelmaat te vinden en als protagonist zal je keuzes moeten maken om ofwel het goede ofwel het kwade te laten zegevieren. Daarbij heeft iedere keuze invloed op het verloop van het verhaal én de toekomst van de wereld. Laat je een deken van chaos over het land vallen, of breng je hoop terug naar deze post-apocalyptische plek? De keuze is volledig aan jou. Daar moet wel bij gezegd worden dat iedere vorm van nuance ontbreekt, je bent ofwel een huurling voor de chaos danwel een heilige die verlossing brengt. Dit is jammer, want nuance had de dilemma’s wellicht meer impact gegeven.

Ready? Fight!

Het vechtsysteem van Biomutant is een dynamische mix van melee-, ranged- en psi-aanvallen, waarbij beweging en behendigheid centraal staan. Spelers worden aangemoedigd om soepel te manoeuvreren, ontwijkende Foo Rolls te maken en krachtige combo’s uit te voeren om vijandige mutanten te verslaan. Deze focus op mobiliteit voegt een extra laag strategie toe aan de gevechten, waardoor je wordt aangemoedigd om constant in beweging te blijven en je omgeving te gebruiken om voordelen te behalen en de vijandige mutant te slim af te zijn. Dit wordt versterkt door een uitgebreid vaardigheidssysteem, wat je laat kiezen in wat voor een over-the-top-manier je de hordes vijanden uit de weg ruimt.

Dit is een zeer tof systeem en geeft de speler de mogelijkheid de spelervaring lichtelijk aan te passen naar eigen wens. Het enige nadeel hiervan is wel dat de vuurwapens vele malen beter zijn dan de zwaarden of speciale vaardigheden. Dit is erg jammer en was gemakkelijk aan te passen voor deze heruitgave. Hierdoor val je namelijk vrij snel terug op de vuurwapens wanneer het gevecht iets te lastig wordt, wat eigenlijk tegen het principe ingaat van de vele mogelijkheden.

Prestaties

Biomutant verscheen drie jaar geleden voor de PlayStation 5 en de Xbox Series X/S en gooide hoge ogen. Een wereld die er zeer gelikt en uniek uitziet, vijanden met een echt eigen identiteit en een karma-systeem om het goede van het kwade te onderscheiden. Kritisch een redelijk geliefd spel, maar het wist bij de consument geen blijvende indruk achter te laten. De Nintendo Switch-versie is een directe port, waarbij de gameplay identiek is gebleven en er alleen technisch grote verschillen merkbaar zijn.

Zo is het spel ontzettend onduidelijk en onscherp, dit is natuurlijk gedaan om het de hybride console wat gemakkelijker te maken. Hierdoor draait Biomutant redelijk soepel op de Nintendo Switch, echter oogt het vrij lelijk. Je kunt vrijwel geen details ontdekken en de grote, mooie open wereld voelt hiermee vrij besmet. Waar je op de concurrerende consoles werkelijk kunt genieten van het exploreren, is dat in deze versie een stuk minder uitnodigend.

Hoewel Biomutant op de Nintendo Switch technische beperkingen vertoont, biedt het een intrigerende wereld vol variatie, met diverse biomen die wachten om ontdekt te worden. Echter, ondanks de levendige omgevingen, voelen de missies soms kaal en kort aan, waardoor de diepte van de gameplay enigszins wordt belemmerd. Dit wordt versterkt door de slechte balans in de wapens en vaardigheden. Het karmasysteem heeft potentie, maar mist ook diepgang om daadwerkelijk interessante gameplay te realiseren. Tel daarbij op dat het spel op de Nintendo Switch grafisch vele malen minder is en je krijgt een wel vrij kale game. Al met al een versie die zeker niet aan te raden is.

3.5

• + Grote open wereld met variërende biomen
  • + Unieke personages
  • - Technisch zéér zwak
  • - Grafisch te onscherp om van te genieten
  • - Gameplay zeer repetitief
  • - Slechte balans in speelstijlen
  • - Karma systeem kent geen nuance, enkel goed of kwaad

Over de redacteur

Icelos is al ruim tien jaar werkzaam voor N1ntendo en N1-Up. Groot fan van de Metroid-serie, Kaizo Mario-expert, Donkey Kong Country-liefhebber en uiteraard groot fan van de Open World Zelda-spellen. Icelos is met enige regelmaat te vinden bij de Podcast en in het Koopacafé. De top tien meest gespeelde spellen op Icelos’ Switch bestaan uit: Breath of the Wild, Mario Maker 2, Tears of the Kingdom, Splatoon 3, Pokémon Shield, Metroid Dread, Fire Emblem: Three Houses, Civilization 6, Pokémon Scarlet, en Ring Fit Adventure.

Lees meer over Icelos

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0

Nieuws Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

27-07-2024

1

Nintendo World Championships

1

Nieuws Verwachte opslagruimte Nintendo World Championships bekend gemaakt

13-05-2024

2

Tears of the Kingdom 1 jaar later: was het de hype waard?

11

Roundtable Zelda: Tears of the Kingdom 1 jaar later; was het de hype waard?

12-05-2024

4

13 mei 24 om 18:46

#13607‍

3001 XP | 582 comments

Oei. Bij de aankondiging aantal jaren terug was ik echt hyped. Tot de reviews kwamen en het best wel tegen bleek te vallen. Nu blijkt het op de Switch nog erger. Helaas...

Bigmakaveli89

16 mei 24 om 08:38

#13632‍

12 XP | 1 comments

Heb deze aangeschaft en ik kan zeggen dat de patch al een hele verbetering is op grafisch gebied en de technische kant. Je kan er zeker een paar puntjes bij tellen nu. Het is een leuke RPG met enkele zeer interessante systemen en een hele toffe wereld om te ontdekken.