Ter ere van het jubileum van F-Zero GX schreef oud-redacteur Theun deze special.
Intense snelheden, graphics om je vingers bij af te likken en een moeilijkheidsgraad die Dark Souls doet lijken op een game voor kleuters. Op 25 juli 2003 bracht SEGA al deze elementen bij elkaar op de GameCube. Wie dacht dat SEGA na het verlies van de Dreamcast niks meer in huis had, had duidelijk nog niet gehoord van Toshihiro Nagoshi. Als onderdeel van het destijds befaamde Triforce Project werd onder zijn leiding één van de meest pure games aller tijden gemaakt. Nadat Nagoshi de wereld eerder wist te verrassen met het ongekend populaire Super Monkey Ball, besloot hij diezelfde engine een flinke upgrade te geven voor zijn nieuwe project. Nintendo vertrouwde hem één van hun destijds meest geliefde en waardevolle franchises toe: F-Zero.
F-Zero GX werd geboren en verraste vriend en vijand. F-Zero was sneller dan ooit tevoren. De graphics zagen er gelikt uit. Het racen op grote hoogtes verliep feilloos op 60 frames per seconde met 30 racers tegelijk. Er was een story mode met ‘full blown’ cutscenes. Ongekend toffe tracks om op te racen en de moeilijkheidsgraad wist meerdere gamers een minderwaardigheidscomplex te geven. Dit was geen game van het niveautje Mario, Pikmin of Metroid. De nieuwste Zelda-game destijds werd vaak gelinkt aan een tekenfilm voor kinderen en was alles behalve een uitdaging. Vergeleken daarmee was F-Zero compleet het tegenovergestelde. GX bracht een Grand Prix mode met vijf verschillende cups en een story mode waarin je het verhaal van Captain Falcon volgt. Dit verhaal werd verteld door middel van belachelijk cheesy en over-the-top cutscenes, maar dat is wat het zo leuk maakt.
In een doodnormale week van zijn leven is Captain Falcon aan het trainen voor de Grand Prix, wordt hij bekogeld met rotsblokken in de woestijn, zet hij geld in op zichzelf tijdens een money-race, redt hij een vrouw in nood, wordt er een bom op z’n auto geplaatst à la de film Speed, wint hij de Grand Prix, racet hij tegen de heerser van de onderwereld én is hij daarna ook nog sneller dan de makers van het universum. In 9 hoofdstukken krijg je een redelijk goed beeld van de wondere wereld van F-Zero. Naast de Grand Prix en story mode zijn er ook nog opties voor time trials, lokale multiplayer, oefenraces en kun je via de winkel extraatjes kopen zoals nieuwe racers, muziek, hoofdstukken voor de story mode en losse machine onderdelen om je eigen F-Zero machine te bouwen. Om al die goedjes in de winkel te krijgen, moet je eerst gaan presteren in de Grand Prix. En waar alles tot nu toe klinkt als rozengeur en maneschijn, was dit het punt waar de meeste gamers erachter kwamen dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel voorstelden.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
25 jul 23 om 18:57
#10886
3604 XP | 417 comments
F-Zero is echt niet mijn reeks. Toch moet zelfs ik zeggen dat F-Zero GX een stap in de goede richting was, weg bij het Mario Kart-publiek. F-Zero was altijd al de minder cartoony en serieuzere funracer, dus waarom dat verschil niet als een voordeel gebruiken?
Eigenlijk wel jammer dat deze poging niet is aangeslagen. Waar Nintendo vaak wil innoveren, is dat bij series als F-Zero en StarFox blijkbaar niet het geval. Daar moet alles juist zoveel mogelijk meer van hetzelfde blijven, zonder al teveel diepgang. Ik denk dat er best een publiek voor deze reeksen te vinden is, zeker als ze er iets écht nieuws mee doen (zonder uit de toon te vallen dan).
25 jul 23 om 20:21
#10890
621 XP | 116 comments
Je slaat de spijker op z'n kop, Martijn.
F-Zero zou prima een opvolger kunnen krijgen als het blijft bouwen op de basis die GX gelegd heeft.
De Story mode brengt verschillende type missies, maar het zijn er maar 9. Miyamoto & zijn kameraden kunnen vast meer gave missies bedenken.
Online is iets waar iedere fan van GX over droomt. Een volledige cup kunnen racen tegen 29 anderen zou episch zijn.
Deathrace uit X ontbreekt. Kortom: genoeg punten waar de serie nog kan uitbreiden.
Wie weet gebeurd het ooit nog.
26 jul 23 om 01:59
#10893
5441 XP | 1048 comments
Lol, ik kan de lag al ruiken... Als mario kart met 12 al niet eens normaal kan draaien, dan heb ik een hard hoofd in 30 spelers bij f-Zero.
26 jul 23 om 14:21
#10895
621 XP | 116 comments
Des te meer reden om daar eens in te gaan ontwikkelen.
Maar als een 3rd party bedrijf zoals SEGA dit mag doen, dan is de kans ook wat groter dat er misschien fatsoenlijke servers gebruikt gaan worden.Er moet een doel zijn om naar te streven
27 jul 23 om 16:31
#10904
3604 XP | 417 comments
Mochten ze nog eens een vervolg maken op F-Zero of StarFox, dan mogen ze Miyamoto daar intussen wel bij vandaan houden. Voor deze series zit de voortgang niet in gameplay-experimenten of het concept een vergezochte nieuwe draai geven. Eerder in een nieuwe verhaal waarmee het verder gaat of écht nieuwe levels / racetracks. Dat Miyamoto steeds zo zijn vraagtekens bij de toekomst van deze reeksen zet, zegt eigenlijk al genoeg.
Hij is zeker een meester in spelontwerp, heeft vele grootse gameconcepten opgezet en er vast nog wel een paar in zijn mars. Toch denk ik dat Miyamoto niet langer op zijn plaats is bij StarFox of F-Zero, mochten ze het nog eens proberen. Geldt ook voor Donkey Kong Country trouwens, waar ik hem ook niet zo nodig actief bij betrokken wil zien, als er eindelijk weer eens een nieuwe van komt.
Deze series zijn verre van mijn favorieten. Ben er doorgaans zeer snel op uitgekeken. Toch denk ik dat een StarFox of F-Zero voor een modern publiek zeker mogelijk is. Pakken ze het goed aan, dan ben ik mogelijk nog best geïnteresseerd. Dat bleek ook toen StarFox Zero in de maak was, al viel die volgens velen zo tegen, dat ik die ook nooit meer gehaald heb. Wie weet, gebeurd het ooit nog eens. Een wél goede opvolger voor F-Zero of StarFox is echt wel mogelijk.
25 jul 23 om 19:14
#10887
2649 XP | 242 comments
Theun held, lekker geschreven .
25 jul 23 om 20:13
#10889
621 XP | 116 comments
Thank you 😎
25 jul 23 om 21:58
#10891
5950 XP | 1102 comments
Dit blijft toch wel m'n favoriete game die SEGA ooit gemaakt heeft. Wat een geweldige game is dit zelfs na al die jaren, en ik blijf nog steeds hopen op een vervolg. Ik snap echt niet waarom Nintendo steeds weer roept dat ze niet weten wat ze moeten doen met deze reeks. Gooi gewoon nieuwe banen erin, maak het online speelbaar (al is het met gelimiteerd aantal racers, al zou de standaard 30 prachtig zijn), stop er een X aantal modi in zonder al te veel gimmicks, en gaan met die banaan. Hoeft geen poespas te zijn. Gewoon een heerlijk nieuwe en lekker snelle F-Zero game.
En nee, het feit dat Mario Kart bestaat is absoluut geen excuus. Ze zijn toch ook niet gestopt met Kirby omdat je al met Mario op platform avonturen kan gaan? Het zijn heel andere games die heel anders spelen. Ja, het zijn allebei race games, maar daar houdt de gelijkenis ook wel op.
Breng gewoon een nieuwe game uit, Nintendo! De Switch zou perfect zijn om deze reeks eindelijk eens aan het grote publiek voor te stellen! Breng desnoods GX opnieuw uit in een HD jasje, die game ziet er zelfs nu nog gelikt uit! Als zelfs dat niet verkoopt dan mogen jullie de serie wel weer 100 jaar terug in de koelkast zetten, maar geef het nog eens een kans op een console die ook echt verkoopt/heeft verkocht.
26 jul 23 om 14:30
#10897
621 XP | 116 comments
Een vervolg dat bouwt op GX zou heel mooi zijn.
Ik denk dat Nintendo met name kan innoveren op het gebied van missies. Kijkend naar GX's Story Mode kun je zeggen dat je behoorlijk creatief kunt zijn met F-Zero. Rijden met een bom op je auto? Een race winnen terwijl je vallende stenen ontwijkt? Of zelfs iets simpels als het verzamelen van capsules? Er zijn genoeg manieren om leuke creatieve twists te geven aan F-Zero, zonder dat je écht iets moet veranderen aan de core gameplay.
26 jul 23 om 07:30
#10894
476 XP | 66 comments
Toffe column! Ik wist niet dat je zo’n F-Zero adept was, Theun. Klasse! Zelf heb ik de game niet veel gespeeld, hij ging mijn pet te boven (ik was 12 toen ik hem speelde). Een HD-remake op de Switch zou perfect zijn.
26 jul 23 om 14:26
#10896
621 XP | 116 comments
Thank you! Ik denk dat je destijds niet de enige was die het spel te lastig vond. Je ziet dit ook veelal terug in oude reviews dat de game gewoon erg moeilijk is en dit heeft veel mensen afgeschrikt. De meeste 'Cube games waren ook van een aanzienlijk lagere moeilijkheidsgraad.
Ik denk dat F-Zero er sowieso goed aan zou doen om wat toegankelijk te worden voor het grote publiek. Expert en Master mode mogen moeilijk blijven (of zelfs moeilijker), maar met Novice & Standard moet een gemiddelde gamer eigenlijk wel vrijwel alles kunnen vrijspelen. En dat was bij GX niet bepaald het geval. (Story mode deed daar zelfs nog een schepje bovenop.) De echte F-Zero purist speelt toch enkel op Master niveau, dus waarom niet?