Little Kitty, Big City - Een avontuur van pluizig tot fier

• 16 mei 24 om 19:23

• Karina

• 0

Stel je voor… een wereld waar de kleinste roze pootjes de grootste avonturen beleven. ‘Little Kitty, Big City’ is een hartverwarmend videospel, gecreëerd door Double Dagger Studio. In deze review duik ik in de pluizige wereld van een dappere kitten die zijn weg baant door de drukke straten van een stad die net zo groot is als zijn moed. Dus pak een kopje warme melk, nestel je comfortabel op je favoriete kussen, en bereid je voor op een verhaal dat je hart zal doen spinnen van vreugde als je een kattenliefhebber bent.

Het verhaal ontspringt wanneer ons hoofdpersonage, een schattig kortharig zwart huiskatje, een onverwachte val maakt uit een hoogbouwappartement. Vol verwondering ontwaakt het katje in een wereld die zowel groot als nieuw is en begint aan de zoektocht naar huis. De stad gonst van leven, met mensen die druk zijn met hun telefoons, en een scala aan onbekende geluiden en geuren. Andere dieren kruisen het pad van het katje, sommigen als vrienden, anderen als vijanden. Het katje moet zijn weg vinden in deze nieuwe omgeving, obstakels trotseren en bondgenoten vinden.

Het spel is rijk aan interactieve elementen die het kattenleven nabootsen. Zo zit je vogels achterna, miauw je luid, verstop je je in dozen en vuilnisbakken, steel je voorwerpen, doe je dutjes en uit je een breed scala aan emoties. Je kunt ook communiceren met andere dieren, missies aannemen en jezelf versieren met diverse cosmetische hoeden.

Kattenkwaad in de stad

Na de val uit het appartement begint de gameplay van dit avontuur. Ons katje, nog steeds een beetje duizelig van de val, staat op en kijkt om zich heen. De stad is groot en intimiderend, maar natuurlijk ben je niet bang. Het spel speelt zich af in een metropool, al zou ik het eerder een klein maar gezellig stadje noemen. Er zijn verschillende districten, elk met hun eigen unieke uitdagingen en personages. In elk district zijn er dieren waarmee je vriendjes kunt worden en die je verschillende taken geven die je kunt voltooien om beloningen te verdienen. Deze taken variëren van het helpen van andere dieren tot het vinden van verborgen schatten.

Er is een overvloed aan objecten om te verzamelen. Je hebt namelijk een achievements- ofwel cat-chievementspagina waar je bepaalde voorwerpen wel 200 keer moet vinden. Dit is wel leuk maar niet echt motiverend, omdat je er niets voor terugkrijgt. Tijdens je avontuur ontmoet je een kraai waarvoor je doppen van flesjes verzamelt, ook wel shinies genoemd, en ruil je deze in voor hoeden. Kraaien zijn namelijk dol op glinsterende dingen! Je vindt ook lege blikjes die je moet recyclen om extra shinies te krijgen. Ook kan je dingen vernietigen, wat ik echt enorm grappig vond. Iedereen weet hoe katten graag dingen van de tafel gooien. Ook hier heb je de R- en L-knop om je poot te gebruiken en potten af te duwen of zelfs mensen te laten struikelen. Soms laten ze hun gsm vallen, soms een lekker broodje…

Maar de stad is niet alleen maar plezier en spelletjes. Zo zijn er ook obstakels om te overwinnen. Je hebt waterplassen waar je niet doorheen kunt, omdat katten water haten. Je hebt drukke straten en agressieve honden die je aanvallen als je te dicht in de buurt komt. Voor deze obstakels moet je dan een oplossing vinden zodat je verder kunt gaan. Naarmate het spel vordert, krijgt het katje nieuwe vaardigheden en upgrades. Deze helpen bij het voltooien van taken, het overwinnen van obstakels en het verkennen van nieuwe gebieden van de stad. Zo kan Kitty op klimop klimmen, maar je hebt maar een limiet aan energie tot je weer valt. Vergelijk het een beetje met The Legend of Zelda: Breath of the Wild wanneer je muren beklimt.

Ondanks de schattigheid en de humor waar ik echt om moet lachen, zijn er ook wat mindere kanten. Zo is het springen op obstakels soms vervelend, omdat je heel makkelijk vast komt te zitten. Dit is iets wat mij meteen opviel en mijn gameplay iets minder leuk maakte. Het springen voelt niet heel goed aan. Je kunt de B-knop inhouden en zelf kiezen hoe ver je springt. Wanneer je op vogels jaagt en op ze afspringt, krijg je een slowmotion animatie van Kitty die de vogel probeert te vangen en weer loslaat. Helaas kun je deze slowmotion niet overslaan, dus na 50 keer werd ik het een beetje beu om dit keer op keer te bekijken.

Wat ik ENORM raar vond, is dat wanneer je je menu opent, je het niet kunt sluiten met de B-knop, wat je praktisch in elk spel wel kunt doen. Hierdoor had ik wel wat frustraties omdat ik het maar niet afleerde om weer op de startknop te drukken in plaats van op de B-knop.

Het spel duurt ongeveer twee à drie uur en maximaal tien uur als je echt alle achievements wilt bemachtigen. Hierdoor vond ik de prijs van 24,99 net iets te hoog voor de content die het biedt. Het is voornamelijk bedoeld voor casual spelers die van verkennen, humor, katten en puzzels houden.

Kleurrijk en melodieus: de artistieke wereld van Little Kitty

De muziek in ‘Little Kitty, Big City’ is rustgevend en past goed bij de sfeer. Er is een mix van kalme melodieën, vrolijke deuntjes en achtergrondgeluiden van drukke straten die veranderen naargelang wat er in het spel gebeurt. Zo heb je ook vogeltjes op de achtergrond, wat pianomuziek, watergeluiden wanneer iemand de bloemetjes sproeit, enzovoort… Hierdoor word je meer ondergedompeld in de wereld van het spel wat ik enorm leuk vond!

De art in het spel is simpel, schattig en kleurrijk, met een handgetekende stijl die een unieke charme geeft. Het deed me een beetje denken aan de ‘Untitled Goose Game’. De omgevingen zijn levendig en bevatten leuke details, wat bijdraagt aan de levendigheid van de stad.

De animaties zijn ook enorm leuk! Je hebt typische kattenanimaties zoals wanneer een kat zich uitstrekt nadat die eventjes heeft gelegen, zitten, miauwen, en zelfs de typische ‘loafing’ houding aannemen, waarbij ze zich als een broodje opkrullen.

Al met al biedt ‘Little Kitty, Big City’ een charmante ervaring voor kattenliefhebbers en casual gamers. Met zijn hartverwarmende verhaal, rijke interactieve elementen en schattige artistieke stijl weet het spel zeker te bekoren. Het katje navigeren door de drukke straten van de stad is zowel uitdagend als vermakelijk, hoewel sommige technische aspecten zoals de springmechanica en menu-interacties wat te wensen overlaten. De rustgevende muziek en levendige art voegen echter een diepe sfeer toe aan het spel, waardoor je volledig wordt ondergedompeld in de wereld van Little Kitty. Hoewel de speelduur misschien wat aan de korte kant is voor de prijs, biedt het toch voldoende ruimte voor verkenning, humor en puzzels om van te genieten. Voor wie op zoek is naar een schattig avontuur met een vleugje kattenkwaad, is ‘Little Kitty, Big City’ zeker het ontdekken waard.

7.5

• + Charmant verhaal voor kattenliefhebbers
  • + Realistische interactieve elementen
  • + Schattige artistieke stijl
  • + Sfeervolle muziek en leuke animaties
  • + Uitdagende en vermakelijke gameplay
  • + Mogelijkheid tot interactie met andere dieren
  • - Sommige technische aspecten voelen onhandig
  • - Korte speelduur in verhouding tot de prijs
  • - Herhalende slowmotion-animaties
  • - Gebrek aan motivatie voor bepaalde verzamelobjecten
  • - Problemen met menu-interacties kunnen frustrerend zijn

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0