Op 21 april 1984 werd Duck Hunt uitgebracht op de Famicom in Japan en een jaar later als lanceertitel voor de NES in Amerika. Europa moest daarna nog twee jaar geduld hebben. De game werd gecombineerd met Mario Bros. 1 en werd geleverd met de NES Zapper. Een memorabel moment in de geschiedenis van Nintendo.
Duck Hunt werd relatief goed ontvangen, het werd omschreven als een ‘aantrekkelijk maar herhaaldelijk schietspel’. Desondanks zijn er wereldwijd 28 miljoen exemplaren verkocht in een tijd dat de game-industrie nog aan het opstarten was. Het concept van Duck Hunt was inderdaad simpel, maar het spel zat goed in elkaar. Samen met de Zapper gaf het een unieke ervaring. Het geweer werd de controller, waarbij je geen inzicht had waar je op mikte. Het was schieten en afwachten of je goed zat. Je kon het jezelf makkelijker maken door dichter bij de televisie te gaan staan. Of je kon de Zapper tegen het beeldscherm aanhouden om de uitdaging helemaal weg te laten. Wat dan wel weer voor goede scores zorgde.
De eenden die je moet raken vliegen elke ronde sneller en het wordt steeds lastiger. Ze komen steeds met twee voorbij en op het moment dat je niets raakt wordt je uitgelachen door de hond. En niet zo’n beetje ook. Het was een gemene lach waardoor je beter je best ging doen. Wanneer je nog kogels overhad werden deze vaak op de hond afgevuurd, al had dit geen effect. Er was ook nog een modus met kleiduiven schieten, maar deze valt in het niet bij het iconische tafereel met de eenden en de hond.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
23 apr 24 om 13:29
#13503
3584 XP | 416 comments
Duck Hunt was samen met Super Mario Bros. mijn eerste videogame, want die zat bij het systeem. Er was dus een tijd dat ik alleen die game kon spelen naast Mario en dus heb ik 'm toen veel gespeeld. Het was tof om met de Nintendo Zapper op eenden en kleiduiven te schieten, al werd de afstand tot het scherm steeds kleiner (lees: Zapper tegen het scherm), haha
Eigenlijk moest er natuurlijk een meter of anderhalf tussen jou en het scherm zitten. Iedereen wilde dat altijd spelen op de NES, maar eigenlijk nooit voor erg lang. Jammer dat het op flatscreen-tv's niet meer werkt. Wil eigenlijk wel weten of dat feloranje lichtpistool het nog doet, maar ik heb geen oude televisie meer.
Op zich zou het leuk zijn als Nintendo weer iets met die lachende hond en eenden deed, maar geen idee wat. Duck Hunt werkt niet meer zo als volwaardige game in 2024, vrees ik. Een eigen Banjo-Kazooie, met die hond en eend in de hoofdrol? Ze lijken sinds Super Smash Bros. vrede gesloten te hebben, al deed die hond ook maar zijn werk (en je uitlachen natuurlijk). Ik heb echt geen idee, maar er zou een grote vernieuwing nodig zijn om het terug interessant te maken.
23 apr 24 om 17:22
#13506
5899 XP | 1092 comments
Van wat ik heb gehoord zou het pistool ook moeten werken als je het tegen een lamp aanhoudt. Het is dat licht dat hij registreert. Ik zou zeggen, probeer dat eens.
23 apr 24 om 22:20
#13507
3584 XP | 416 comments
Vervolgens heb ik weer gehoord dat de techniek er dan voor zorgt dat je altijd raak schiet. Het gaat om het kort oplichten van het scherm, zodat het spel weet waar je hebt geschoten. Schiet je tegen het licht in, dan heb je dus altijd raak. Nog erger valsspelen dan de Zapper tegen de beeldbuis dus , maar...
Heb ook gehoord dat het slecht is voor de Zapper, een apparaat dat al behoorlijk lichtgevoelig is, zeker na al die jaren. Vaak werken ze na al die jaren niet meer: je schiet altijd raak of mis of het is compleet willekeurig. Ik help mijn Zapper liever niet alsnog om zeep, mocht hij nog werken.
Voorlopig speel ik mijn NES-games niet op de originele NES. Er was een vreemde periode waarin de games plotseling zichzelf gingen spelen, als je de NES aanzette. Uiteindelijk was het gelukkig weer normaal, maar zolang er alternatieven zijn geniet die goeie ouwe NES voorlopig rustig van zijn welverdiende pensioen.