Duck Hunt bestaat 40 jaar

  • Special

  • 23 apr 24 om 12:00

  • Mark

  • 3

Op 21 april 1984 werd Duck Hunt uitgebracht op de Famicom in Japan en een jaar later als lanceertitel voor de NES in Amerika. Europa moest daarna nog twee jaar geduld hebben. De game werd gecombineerd met Mario Bros. 1 en werd geleverd met de NES Zapper. Een memorabel moment in de geschiedenis van Nintendo.

Duck Hunt werd relatief goed ontvangen, het werd omschreven als een ‘aantrekkelijk maar herhaaldelijk schietspel’. Desondanks zijn er wereldwijd 28 miljoen exemplaren verkocht in een tijd dat de game-industrie nog aan het opstarten was. Het concept van Duck Hunt was inderdaad simpel, maar het spel zat goed in elkaar. Samen met de Zapper gaf het een unieke ervaring. Het geweer werd de controller, waarbij je geen inzicht had waar je op mikte. Het was schieten en afwachten of je goed zat. Je kon het jezelf makkelijker maken door dichter bij de televisie te gaan staan. Of je kon de Zapper tegen het beeldscherm aanhouden om de uitdaging helemaal weg te laten. Wat dan wel weer voor goede scores zorgde.

De eenden die je moet raken vliegen elke ronde sneller en het wordt steeds lastiger. Ze komen steeds met twee voorbij en op het moment dat je niets raakt wordt je uitgelachen door de hond. En niet zo’n beetje ook. Het was een gemene lach waardoor je beter je best ging doen. Wanneer je nog kogels overhad werden deze vaak op de hond afgevuurd, al had dit geen effect. Er was ook nog een modus met kleiduiven schieten, maar deze valt in het niet bij het iconische tafereel met de eenden en de hond.

Inmiddels zijn we veertig jaar verder en zou je zeggen dat een simpel spelletje als Duck Hunt niet meer zo relevant is. Daar is echter niets van waar. Duck Hunt wordt sinds 2001 steeds meer gebruikt in spellen als referentie of minigame. Het begon in 2001 met een trofee van de eenden in Super Smash Bros. Melee op de GameCube. Daarna werd het gebruikt als korte spelletje in meerdere WarioWare-spellen en ook Tetris DS gebruikte Duck Hunt in de animaties tijdens het spelen.

Duck Hunt door de jaren heen.

De echte opleving kwam in 2014 toen Duck Hunt Duo aangekondigd werd als speelbaar personage in Super Smash Bros voor Wii U en Nintendo 3DS. Voor het eerst kon je het duo besturen en werkten ze ook echt samen. Smash Bros. staat bekend om de toffe reveal-trailers en ook dit was een mooi en onverwacht moment.

De Duck Hunt Duo reveal-trailer.

Het duo speelde ook een rol in de aankondigingstrailer van Banjo-Kazooie in Smash Bros. Ultimate, waarbij ze de draak steken met de hoop van fans dat Banjo en Kazooie ooit mee zouden doen met Smash. Uiteraard ook weer met de gemene, maar iconische lach.

Ook in de Banjo Kazooie reveal-trailer speelde Duck Hunt Duo een grote rol.

In films wordt er ook wel eens gerefereerd naar Duck Hunt. In de Super Mario Bros. Movie is er een Frans restaurant in Brooklyn genaamd “Chasse au Canard” wat vertaalt naar eendenjacht oftewel Duck Hunt in het Engels. Het restaurant gebruikt de eenden als logo. En in de film Pixels uit 2015 had het duo ook een kort optreden.

Duck Hunt heeft aardig wat meegemaakt in die veertig jaar. Het duo heeft inmiddels zelfs zijn eigen amiibo gekregen en de iconische lach zal nooit vergeten worden. Of je het nou wil of niet.

Duck Hunt is de reden dat ik nog altijd een dikke beeldbuis-tv heb, aangezien de techniek van de Zapper niet meer werkt op platte televisies. Wat zijn jouw ervaringen met Duck Hunt en hoop je het duo nog ergens terug te zien? Laat het me weten in de reacties!

Like dit bericht:

Over Mark

Sinds dat er een NES in huis werd gehaald, heeft er altijd een Nintendo console in de woonkamer gestaan. Oudere consoles krijgen een plekje in het “museum”, waar ze nog steeds met regelmaat de aandacht krijgen die ze verdienen. Mark wordt blij van een goede platformer, action/adventure of puzzle game en draagt een warm hart toe aan games als Super Mario World 2: Yoshi's Island, Banjo Kazooie en Donkey Kong Country. Zijn guilty pleasure is Pokémon Puzzle League op de N64.

Lees meer over Mark

Recente artikelen

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0

Review stitch. - Handwerk wordt puzzelwerk

03-05-2024

3

Dennis

Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

0

Nieuws Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

23-04-2024

1

Rik

Hoofdafbeelding bij Samus niet in Fortnite omdat Nintendo haar exclusief op de Switch wilde hebben

2

Nieuws Samus niet in Fortnite omdat Nintendo haar exclusief op de Switch wilde

23-04-2024

2

Erik

Discussieer met ons mee! 3

Martijn

23 apr 24 om 13:29

#13503‍

3584 XP | 416 comments

Duck Hunt was samen met Super Mario Bros. mijn eerste videogame, want die zat bij het systeem. Er was dus een tijd dat ik alleen die game kon spelen naast Mario en dus heb ik 'm toen veel gespeeld. Het was tof om met de Nintendo Zapper op eenden en kleiduiven te schieten, al werd de afstand tot het scherm steeds kleiner (lees: Zapper tegen het scherm), haha

Eigenlijk moest er natuurlijk een meter of anderhalf tussen jou en het scherm zitten. Iedereen wilde dat altijd spelen op de NES, maar eigenlijk nooit voor erg lang. Jammer dat het op flatscreen-tv's niet meer werkt. Wil eigenlijk wel weten of dat feloranje lichtpistool het nog doet, maar ik heb geen oude televisie meer.

Op zich zou het leuk zijn als Nintendo weer iets met die lachende hond en eenden deed, maar geen idee wat. Duck Hunt werkt niet meer zo als volwaardige game in 2024, vrees ik. Een eigen Banjo-Kazooie, met die hond en eend in de hoofdrol? Ze lijken sinds Super Smash Bros. vrede gesloten te hebben, al deed die hond ook maar zijn werk (en je uitlachen natuurlijk). Ik heb echt geen idee, maar er zou een grote vernieuwing nodig zijn om het terug interessant te maken.

Yosher

23 apr 24 om 17:22

#13506‍

5899 XP | 1092 comments

Van wat ik heb gehoord zou het pistool ook moeten werken als je het tegen een lamp aanhoudt. Het is dat licht dat hij registreert. Ik zou zeggen, probeer dat eens.

Martijn

23 apr 24 om 22:20

#13507‍

3584 XP | 416 comments

Vervolgens heb ik weer gehoord dat de techniek er dan voor zorgt dat je altijd raak schiet. Het gaat om het kort oplichten van het scherm, zodat het spel weet waar je hebt geschoten. Schiet je tegen het licht in, dan heb je dus altijd raak. Nog erger valsspelen dan de Zapper tegen de beeldbuis dus , maar...

Heb ook gehoord dat het slecht is voor de Zapper, een apparaat dat al behoorlijk lichtgevoelig is, zeker na al die jaren. Vaak werken ze na al die jaren niet meer: je schiet altijd raak of mis of het is compleet willekeurig. Ik help mijn Zapper liever niet alsnog om zeep, mocht hij nog werken.

Voorlopig speel ik mijn NES-games niet op de originele NES. Er was een vreemde periode waarin de games plotseling  zichzelf gingen spelen, als je de NES aanzette. Uiteindelijk was het gelukkig weer normaal, maar zolang er alternatieven zijn geniet die goeie ouwe NES voorlopig rustig van zijn welverdiende pensioen.