stitch. - Handwerk wordt puzzelwerk

• 3 mei 24 om 14:32

• Dennis

• 0

Tijdens de Indie World Showcase viel stitch. meteen op. De combinatie van Picross-achtige puzzels die eruitzien als borduurwerk trokken mijn aandacht. Tijd om deze puzzelgame eens even onder handen te nemen!

Het idee achter stitch. is eenvoudig: je maakt borduurwerken door te puzzelen. Elke puzzel bestaat uit een borduurwerk dat is opgebouwd uit verschillende stukken, die je deel voor deel invult. Dit doe je door vakjes met elkaar te verbinden tot een vlak, waarbij een cijfer aangeeft hoe groot een vlak moet zijn. Dit klinkt simpel en dat is het ook, stitch. is een game die iedereen zo kan oppakken. Is een deel van de puzzel af, dan wordt dit geborduurd en spring je naar het volgende stuk. Is je puzzel af, dan zoomt de camera uit om het borduursel in zijn geheel te laten zien. De handgeborduurde uitstraling geeft stitch. zijn eigen look, en de game draait als een zonnetje op de Switch.

De gameplay is simpel, maar gelukkig is er genoeg variatie in zowel moeilijkheidsgraad als grootte van de puzzels. De puzzels zijn opgedeeld in verschillende thema’s zoals dieren, eten en drinken of retro (pluspunt: de game is volledig in het Nederlands te spelen). De borduurwerken die je mag oplossen zijn er in maat XS die je binnen een minuut oplost, tot XXXL waar je flink wat tijd mee zoet bent.

Verbind de vakjes met elkaar om je borduursel te maken. De kleuren zijn al een hint.

Niet uitdagend, wel vermakelijk

Gelukkig kun je altijd halverwege stoppen met een puzzel en later verdergaan, want de XXXL-puzzels duren soms iets te lang. Dit komt ook doordat de moeilijkheidsgraad, zelfs op het hoogste niveau, niet echt uitdagend is. Voor de doorgewinterde puzzelaar is stitch. te makkelijk.De enige echte uitzondering zijn de dagelijkse Shikaku-puzzels. In deze Japanse puzzels (waarop stitch. is gebaseerd) vul je geen borduurwerk maar een rechthoek, en het niveau ligt hier een stuk hoger. Leuk om elke dag toch even je hersens te trainen.

Naast die dagelijkse puzzels zijn er nog wekelijkse puzzels, vaak met een actueel thema. Deze hoef je niet per se in die week op te lossen, want ze blijven ook na die week gewoon beschikbaar. Al met al zitten er meer dan 150 puzzels in stitch., en wie daar nog niet genoeg aan heeft, kan er meer kopen via betaalde DLC.

De dagelijkse Shikaku-puzzels zijn een stuk uitdagender.

Met de hand

Hoewel stitch. niet heel uitdagend is, blijft het spel je wel triggeren om door te spelen. Zo krijg je missies waarmee je ervaringspunten kunt verdienen. Stijg je in rang, dan speel je weer extra puzzels vrij. Hierdoor denk je toch vaak: vooruit, nog één puzzel dan. En wat ook zeker helpt is dat de touch-besturing erg intuïtief werkt. In handheld-modus veeg en sleep je soepel door alle puzzels heen. Uiteraard is het spel ook met een controller te spelen, maar dit werkt toch minder prettig.

Het grootste minpunt van stitch. is de soundtrack. Het spel heeft één deuntje dat constant wordt herhaald, en na een half uur kwam het al mijn neus uit. Geluid uit dus, en lekker je eigen muziek of een podcast aan.

Is je borduursel klaar? Dan verdien je punten die je rang laten stijgen.

Met stitch. heeft de Switch er weer een leuke, originele puzzelgame bij. Voor doorgewinterde puzzelaars zijn de puzzels wat makkelijk, maar wie op zoek is naar een casual puzzelspel kan zich goed vermaken met stitch. Borduurwerk als puzzels geeft het spel een eigen draai en een vrolijke uitstraling. De touch-besturing werkt top, en de uitdagingen en dagelijkse puzzels zorgen ervoor dat je blijft terugkomen. Zet wel je eigen geluid aan, want de soundtrack is erbarmelijk.

7.5

• + Originele stijl
  • + Veel puzzels, dagelijkse puzzels en uitdagingen
  • + Touch-besturing werkt top
  • - Te eenvoudig voor fanatieke puzzel-fans
  • - Erg slechte soundtrack

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0