De Game of the Year-verkiezing is weer in aantocht en Rik nomineert… Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club!
Ook dit jaar leggen we de selectie van de N1-UP Game of the Year helemaal in handen van jullie, de community. Om je op te warmen voor het stemmen laat de redactie de beste en meest prominente Switch-titels van 2024 de revue passeren tijdens de stemperiode. Vandaag is het tijd voor de GotY-nominatie van onze ‘smiling man’: Rik!
Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club
Laten we even eerlijk zijn: wie kende de Famicom Detective Club-serie nog toen de Switch in 2017 lanceerde? Juist ja, bijna niemand. Ruim 30 jaar geleden creëerde ene Yoshio Sakamoto een tweetal detective-games voor de Famicom/NES, die zeker buiten Japan al lang in de vergetelheid raakten. Totdat er in 2021 plots gemoderniseerde remakes verschenen voor een internationaal publiek. Kennelijk vielen deze remakes intern in goede aarde bij Nintendo, want drie jaar later verscheen er vanuit het niets een mysterieuze teaser van een man met een papieren zak over zijn hoofd. Sakamoto, die inmiddels faam had vergaard als de Metroid Godfather van Nintendo, had zijn gewicht in de strijd gegooid en een nieuw deel in een praktisch uitgestorven game-serie afgedwongen. En nog een primeur: deze game zou Nintendo’s eerste intern ontwikkelde 18+-game worden. Emio zette Nintendo’s mantra van ‘gameplay first, story second‘ op zijn kop en bracht een bloedstollend verhaal over een lugubere seriemoordenaar naar de Switch. Aan jou de taak deze sadistische moordenaar te ontmaskeren… groetjes van de makers van Mario en zijn vriendjes.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
14 dec 24 om 19:10
#15056
1899 XP | 372 comments
Leuk stuk, maar ik zou niet veel meer verwachten van de Guerilla-style marketing taktieken die hier gebruikt zijn. Zo erg succesvol was de marketing niet. Menig gamers zal nog nooit van deze game gehoord hebben en laat staan de non-gamer publiek. T beetje vitaliteit die er was was meer verbonden met dat t uniek was voor Nintendo om een "horror" game zelf te promoten. Dat truukje wordt snel oud.
En zelfs als t niet zo zou zijn, doet Nintendo heel vaak nieuwe dingen om er vervolgens nooit meer gebruik van te maken (nintendo Labo anyone?)
16 dec 24 om 10:24
#15064
4182 XP | 734 comments
Oh ja, die game die een teken was dat Nintendo meer richting mature content zou gaan