Hoofdafbeelding bij Column: Hoe Breath of the Wild nieuw leven in Skyward Sword blies

Hoe Breath of the Wild nieuw leven blies in Skyward Sword

  • Column

  • 16 jul 24 om 00:00

  • Erik

  • 8

The Legend of Zelda: Skyward Sword kwam oorspronkelijk in 2011 uit op de Wii. Tien jaar later ontving het een HD-remaster op de Switch. Na de gigantische open werelden van Breath of the Wild gingen we weer terug naar een meer lineaire ervaring. En gek genoeg is dat precies wat deze ongepolijste juweel nodig had. 

De release van een nieuwe Zelda is altijd een soort heilige graal. Zo’n zeldzaam moment waar je als Nintendo-gamer al maanden naar smacht – vergelijkbaar met de nieuwe Pokémon, Mario of Smash Bros. Nintendo wist dat en bracht een fantastische speciale versie van de game uit met een gouden Wii Remote-controller, die ik tot de dag van vandaag in huis heb. Samen met mijn vader die ook een groot Zelda-fan is, speelde ik de game direct op release. Maar, op de fantastische eerste uren na, kon ik er niet inkomen.

Toentertijd had het vooral te maken met de, in mijn ogen, erg saaie woestijnwereld. Toen ik mezelf verbeet om dit gebied tóch te halen en weer teruggestuurd werd naar het bosgebied om daar nóg eens wat te doen, was dit voor mij de druppel. Qua pacing is Skyward Sword helaas ongepolijst. Van een fantastisch begin komt het tot een stroef middenstuk, om vervolgens het meest briljante eindstuk in een Zelda-game – misschien wel ooit – voor te schotelen.

Maar daar kwam ik in 2011 niet. En met mij helaas vele gamers.

Skyward Sword werkt met de traditionele Zelda-structuur: dit betekent dat jij van dungeon naar dungeon gaat. In dungeons los je puzzels op en vind je een voorwerp dat je helpt tegen de eindbaas én om diezelfde kerker te voltooien.

Het zat Skyward Sword niet mee

Laten we eerlijk zijn: het zat Skyward Sword ook niet mee. Het spel kwam uit in de nadagen van de Wii, een console die toen al bijna bejaard aanvoelde. Het verplichte je om de bewegingsbesturing te gebruiken – iets waar veel gamers na vijf jaar stiekem al een beetje klaar mee waren. Maar dat niet alleen: het verscheen in dezelfde week als het baanbrekende The Elder Scrolls V: Skyrim, dat spelers een gigantische vrij te verkennen open wereld voorschotelde.

Daarnaast was de aankondiging van de game tamelijk desastreus. Toen Miyamoto tijdens de E3 van 2010 vol trots de game presenteerde aan het grote publiek – werkte de controller niet mee, waardoor al dat zwiepen en zwaaien maar weinig juiste zwaardbewegingen opleverde. Een moment van glorie begon direct met een ietwat zure bijsmaak – ondanks dat we stiekem allemaal wisten dat dit wel goed zou komen.

Dit soort dingen blijven, of je het wil of niet, bewust of onbewust hangen als je begint met spelen. Had Skyward Sword niet veel meer kunnen zijn? Waarom speel ik weer een soort The Wind Waker? Waarom krijgen wij niet een echte open wereld zoals Skyrim?

Het schrijnende: het is het laatste driedimensionale Zelda-avontuur voor het baanbrekende Breath of the Wild. Een openwereldspel waarmee Nintendo bijna alles overboord gooide wat we van de franchise kennen. Weg waren die ellenlange tutorials, verplichte kerkers en vooruitgestippelde paden. Het voelde haast als een soort tegenreactie op Skyward Sword: alsof de klassieke formule voorgoed niet meer werkte.

De demo van The Legend of Zelda: Skyward Sword op de E3 in 2010

Heropleving: de release van Skyward Sword HD

Maar toen Nintendo in 2021 een HD-versie van Skyward Sword voor de Nintendo Switch uitbracht, waren de kaarten ineens heel anders geschud. Dat grootse Zelda-avontuur, waar we al zo lang op hoopten, hadden we inmiddels gehad.

Er lag zelfs een tweede aan de horizon. Daarnaast waren we lang en breed bekend met openwereldspellen en was de bewegingsbesturing iets van het verleden. Daarnaast was niet iedereen even groot fan van de gefragmenteerde verhaallijnen uit de nieuwe Zelda. Nog nooit was de behoefte aan iets klassieks, iets lineairs, zo groot. In 2022 besloot ik het spel opnieuw een kans te geven. Toen viel voor mij eindelijk het kwartje.

Het voelde heerlijk om weer zo’n zorgvuldig uitgedokterde Zelda-ervaring te spelen, waarin je niet zelf je weg vooruit bepaalt, maar waarin de meesters van Nintendo alles voor je hebben uitgedacht. Niet langer reis je de wereld af op zoek naar stukjes van een verhaal dat je zelf in elkaar puzzelt: alles valt stapje voor stapje op zijn plek.

Ik begrijp nu waarom die game een 93 gemiddeld op Metacritic heeft. Zeker als je Breath of the Wild of Tears of the Kingdom hebt gespeeld, dan weet je niet wat je overkomt. De kerkers, de plottwisten, de gebieden die je bezoekt – alles is zo zorgvuldig uitgedacht. Zelfs het saaie middenstuk, waar je doorheen moest bijten, ben je algauw vergeten (en voelt stiekem niet zo saai meer). Het laatste gedeelte van de game is fantastisch.

Skyward Sword huist de misschien twee beste tempels op van de hele Zelda-franchise: Het Eeuwenoud Reservoir (Ancient Cistern) en Zandvaarder (Sandship). Met name die laatste is een opeenstapeling van hoogtepunten: van de reis ernaartoe, tot het één-op-één-gevecht op het dek en dat catastrofale einde. Het roept bijna filmische gevoelens op. Daarnaast is de Zandvaarder zo fantastisch omhuld in dat klassieke Zelda-gevoel; dat je na proberen, kijken en jezelf vervloeken ein-de-lijk die ene hoek weet te vinden om de puzzel te halen.

Fijn aan Skyward Sword HD is ook dat de bewegingsbesturing niet meer verplicht is.

Breath of the Wild kwam in 2017 precies op het juiste moment. Skyward Sword lukte het in 2011 niet helemaal. Gelukkig kreeg het een paar jaar terug gelukkig een herkansing. En dat was in mijn ogen precies hetgeen dat deze ongepolijste juweel nodig had. Heb je de game nooit gespeeld – doe jezelf een plezier en dompel je onder voor een grootse ervaring.

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

0

Column Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

08-09-2024

1

Robin

Makers Metal Slug Tactics tonen achter-de-schermen video

0

Media Makers Metal Slug Tactics tonen achter-de-schermen video

16-07-2024

0

Dennis

Designer User Interface Metroid Prime 4 praat over Samus’ vizier

0

Nieuws Designer User Interface Metroid Prime 4 praat over Samus' vizier

15-07-2024

3

Icelos

Discussieer met ons mee! 8

Jeen

16 jul 24 om 00:10

#13985‍

29 XP | 4 comments

Skyward Sword heb ik op de Wii een keer uitgespeeld, fantastisch veel lol mee gehad. De remake ook meteen gekocht maar ik kon er helaas niet in komen. Desalniettemin ga ik hem na het lezen van dit column hem nog maar een keer aan slingeren, zoals gezegd snak ik naar even wat lineairs na Tears of the Kingdom. 

Erik

16 jul 24 om 18:42

#13992‍

5540 XP | 390 comments

Leuk, have fun!

N2up

16 jul 24 om 00:48

#13986‍

1674 XP | 328 comments

Skyward sword op release gespeeld op de wii. Vond t juist een van de minste 3d Zelda's (op t verhaal na want t verhaal was super). De motion besturing en de mega lineaire weg (waar je in oot, mm, ww en tp nog wat vrijheid had) maakten t niet leuk om te spelen.

Dit jaar na TOTK dan weer de HD versie gespeeld die geen verplichte gebruik maakte van de halfbakken motion controls. En die was nog steeds een slog om uit te spelen. T is maar dat ik wist hoe tof t laatste deel van t verhaal is. Maar ondanks t sublieme verhaal en een paar goede dungeons, vind ik t 1 van de minste 3d zelda games

Fl@ppy

16 jul 24 om 06:21

#13987‍

3209 XP | 623 comments

Hier sluit ik me bij aan. Op de Wii bij launch een paar uur gespeeld. Maar de motioncontrols en de artstyle bond ik verschrikkelijk. Vervolgens 2 jaar later nog een kans gegeven, want het was natuurlijk Zelda. Uitgespeeld, maar ik ga hem nooit meer aanraken. Wat een verschrikking! En daar gaat een HD sausje niks aan veranderen voor mij. 

Ik wacht nog wel steeds op de HD uitgaves van TWW en TP. Daar heb ik dan echt wel zin in!

Selan

16 jul 24 om 11:03

#13989‍

2981 XP | 549 comments

De game speelde perfect op de Wii dankzij Wii MotionPlus. Enorm veel plezier van gehad destijds tijdens release. Een van de weinige games die echt goed gebruik maakte van motion controls. Helaas heeft de remaster niet dezelfde finesse qua motion controls als het origineel, maar desondanks toch veel plezier mee gehad

Fl@ppy

16 jul 24 om 20:24

#13993‍

3209 XP | 623 comments

Toch wel raar, want bij mij werkte het totaal niet.

rob1N

16 jul 24 om 11:22

#13990‍

5827 XP | 1124 comments

Deze game was imo nog lang niet toe aan een HD remake. Zo veel verschil zie ik niet. Ik denk ook dat HD remakes op een bepaald moment niet veel meer toe te voegen hebben. Als games elke generatie steeds mooier worden is HD de standaard intussen toch wel? Een HD remake zegt dus eigenlijk dat de originele game eigenlijk toegegeven te lelijk was. Het klinkt zo bijna alsof de originele games expres niet te mooi gemaakt worden zodat ze de game later in HD versie weer voor de volle mep kunnen verkopen.

Martijn

16 jul 24 om 12:08

#13991‍

3881 XP | 447 comments

Bij deze Zelda had ik erg veel moeite om de aandacht vast te houden, wat ik verder bij geen enkel deel in de serie had. Zelf had ik niet eens zoveel moeite met de motion controls, maar qua sfeer klopte er gewoon iets niet. Al bij het opstarten met dat stemmetje van Fi, had ik er vaak al geen zin meer in. Begrijp me niet verkeerd: het spel bevat zeker een aantal geweldige momenten en een paar érg sterke en leuke dungeons.

Erg traditioneel vond ik Skyward Sword ook niet. Teveel herhaling, te weinig ontdekken, teveel aan het handje genomen worden. Ik was heel blij dat Breath of the Wild dat allemaal overboord heeft gegooid, inclusief de meeste invloeden van Ocarina of Time. De koek was op voor die formule. Ik heb het hier al vaak gehad over The Silent Realm. Iets wat ik als het dieptepunt van Zelda beschouw: saai, ongeïnspireerd, repetitief en gruwelijk irritant. Weet niet hoe het met de Switch-versie zit, maar op de Wii had ik echt een gigantische hekel aan dat onderdeel. Wisten ze nou echt niks beters?! Zoiets hoop ik nooit meer in een Zelda-titel tegen te komen! Sowieso die herhaling met steeds dezelfde gebieden en het bevechten van Ghirahim en The Imprisoned. Enorm beest, maar hoe versla je hem? Door zijn eiertenen stuk te slaan... 

Neemt niet weg dat ik ook geweldige momenten heb gehad met Skyward Sword. Geen slechte game, ondanks het niet één van de beste Zelda's is, wat mij betreft. Het is een game waarbij het makkelijk klagen is, waarop het vaak te zwaar is afgerekend. Op den duur wist het spel mij wel enigszins vast te houden en op die momenten was het super! Heb hem toen uitgespeeld, maar ga deze niet nog eens trotseren.