Hoofdafbeelding bij Column: Het tijdperk van het nieuwe Nintendo breekt aan

Het tijdperk van het nieuwe Nintendo breekt aan

  • Column

  • 21 sep 23 om 14:00

  • Robin

  • 2

Satoru Iwata, Reggie Fils-Aimé, Charles Martinet. Allemaal belangrijke figuren in de jaren waarin ik ben opgegroeid met Nintendo. Maar in 2015 was er onverwacht de eerste slag bij heldere hemel die het einde inluidde van het Nintendo waar ik mee ben opgegroeid. Het overlijden van Satoru Iwata. Vier jaar later stopte het Amerikaanse gezicht van Nintendo, Reggie Fils-Aimé en nu weer vier jaar later is het Charles Martinet die afzwaait. Maar er is meer aan de hand, een nieuw Nintendo-tijdperk verschijnt aan de horizon. 

Het verlies van Satoru Iwata kwam voor velen onverwacht. Iwata was de man die Pokémon Gold & Silver tot een grotere game wist te maken, verantwoordelijk was voor het succes van de Wii, DS en Nintendo Switch, golfslagen teweegbracht in de gaming industrie met de introductie van de Nintendo Direct, maar ook de man achter het falen van de Wii U. Hoewel hij nooit de Nintendo Switch groot heeft zien worden, waren Iwata’s ideeën hier zeker in verweven. Vier jaar later vertrok ook Reggie en stopt Charles Martinet nu als de stem van Mario. Het is een stap voor een nieuwe generatie zoals Erik mooi vertelt.

De oude generatie waar ik mee ben opgegroeid

De eerste verandering: Nintendo Switch

Toch was er altijd een bepaald gevoel bij Nintendo dat in de loop der jaren steeds sterker werd. Een bedrijf dat op bepaalde punten ontzettend veilig was, maar op andere momenten juist grenzen verlegde. Na het falen van de Wii U moest er iets gebeuren aan Nintendo’s kant en toen kwam daar de Nintendo Switch. Zoals de presentatie, geleid door Tatsumi Kimishima, in 2017 liet zien was de Nintendo Switch een samensmelting van Nintendo-historie.

Niet alleen was het een samensmelting van consoles en handhelds, maar ook had het bedrijf intern een herstructurering doorgevoerd. Geen aparte console- en handheld-divisies, maar divisies voor één hybride console. De Nintendo Switch was de eerste generatie die in zijn eentje Nintendo zou moeten dragen.

De Nintendo Switch presentatie van 2017! Een historie van Nintendo in één systeem.

De tweede verandering: Nintendo-franchises

Het Switch-tijdperk bracht een hoop veranderingen. Waar de Zelda-formule open wereld ging met Breath of the Wild en Tears of the Kingdom, werd dezelfde franchise opengesteld voor een indie-developer met Cadence of Hyrule. Ook kwamen er ‘onmogelijke’ personages in Super Smash Bros. Ultimate, zoals Ridley, King K. Rool, Steve en Sora. 

Daarnaast zijn er een hoop onverwachte franchises teruggekomen, zoals F-Zero 99, Another Code: Recollection, Super Mario RPG en Paper Mario: The Thousand-Year Door. De laatste twee Nintendo Directs, die van juni 2023 en september 2023, laten de veranderingen van Nintendo goed zien.

Toch waren er al eerder tekenen dat Nintendo onder de nieuwe CEO Furukawa aan het veranderen was. Metroid, die met Dread in één keer weer tot leven kwam. Dread was al in 2005 (!) voor het eerst genoemd en zou pas na 16 jaar het daglicht zien. Of wat dacht je van de vele shadow drops van verschillende spellen die Nintendo ineens deelde én uitbracht: van Metroid Prime Remastered tot Pikmin 1 + 2. Voor mij een moment waarbij ineens alles mogelijk is. Zoals ik mooi in de Koopa Café Podcast van 18 september 2023 zei

‘Op de brug van oud naar nieuw is alles mogelijk’

Elke franchise maakt een kans om terug te komen en Nintendo lijkt meer te luisteren naar de fans. Nu hopen dat The Pokémon Company dit ook hoort en eindelijk de kwaliteit krijgt die het verdient. Tevens zie je dat ze veel groter denken dan alleen in games. Nintendo-films, Nintendo-pretparken en nu zelf een Nintendo Museum. Nintendo is bezig om de IP’s verder uit te breiden, iets wat voorheen nooit meer leek te gebeuren. 

Metroid Dread dat na 16 lange jaren het daglicht zag

De derde veranderingen: nieuwe gezichten

2024 wordt het jaar waarin de generatie van nieuwe gezichten start. De Nintendo Switch wordt waarschijnlijk opgevolgd door een nieuwe console. En daarbij zien we de start van een hoop nieuwe developers en producers die binnen Nintendo het stokje overnemen. Wanneer deze generatie start is dit ook het punt waar mensen zoals Shigeru Miyamoto mogelijk met pensioen gaan. We krijgen een nieuwe Mario-stem (okee, deze krijgen we al in 2023), wie weet is de volgende stap wel dat Link praat in de volgende Zelda-game!

Langzaam gaat een nieuwe, jongere generatie Nintendo leiden waardoor we toch nieuwe dingen zullen zien. Daarnaast lijken de geruchten van de Nintendo Switch-opvolger ook heel frappant: nog niks over een grote nieuwe gimmick, maar gewoon een sterkere Nintendo Switch. Is hiermee de start van een nieuw Nintendo-tijdperk echt begonnen? Ik denk van wel, maar misschien loop ik al te ver vooruit. Ik kijk in ieder geval uit wat het nieuwe Nintendo gaat tonen, het is wel tijd voor frisse nieuwe ideeën bij The Big N!

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Dit is de openingsvideo van One Piece Odyssey op de Nintendo Switch

0

Media Dit is de openingsvideo van One Piece Odyssey op Nintendo Switch

17-05-2024

1

Erik

LEGO teaset nieuw Piranha Plant set voor volwassenen

4

Nieuws LEGO teaset nieuw Piranha Plant set voor volwassenen

21-09-2023

4

Thijmen

My Hero Ultra Rumble komt uit op 28 september

0

Nieuws My Hero Ultra Rumble komt uit op 28 september

21-09-2023

2

Rik

Discussieer met ons mee! 2

N2up

21 sep 23 om 14:35

#11542‍

1454 XP | 284 comments

Leuk beschreven, maar ik vind de verandering heel erg geleidelijk gaan. De uitbreidingen buiten games om waren al eerder genoemd. De wii was een grotere gaming sensatie dan de switch (wellicht is de switch successvoller, maar iedereen kende de wii en MS en Sony sprongen ook gelijk (mis) op de motion controls).

Als je terugkijkt naar hoe t vroegah was, dan ja dan lijkt t een grote verandering, maar dat komt omdat we oud zijn. Er zit heel veel tijd tussen de Nintendo van toen en van nu. Het is niet plotseling gekomen t ging altijd al langzaam deze richting op.

Paul

21 sep 23 om 16:40

#11547‍

3804 XP | 659 comments

Puik stukkie! Imo was Zelda oorspronkelijk open-world, dus eigenlijk zijn we met BotW teruggegaan naar de roots! Maar dat is muggeziften en totaal niet belangrijk. Ik vind het pretpark, museum en de film erg interessant om te volgen. Het krijgt een beetje Disney proporties, maar dan op z'n Nintendo's