Voor veel gamers blijft het principe van de Visual Novel een lastig begrip, al bestaat het genre misschien al wel sinds de eerste generatie thuisconsoles waarbij Nintendo zich in de strijd mengde. Gek genoeg is de populaire Ace Attorney-serie, de grootste VN-serie op dit moment, exclusief voor Nintendo’s consoles, terwijl de filosofie van Nintendo haaks staat op het idee van visuele novelles. Nintendo legt immers zelden de focus op het verhalende aspect, maar wil vooral spellen maken waarmee de speler plezier uit de gameplay haalt. Dit artikel gaat langs de successen van het visuele novellegenre en betoogt dat het genre waarin Ace Attorney de grootste was en is, een verandering ondergaat.
Geschiedenis
De geschiedenis van de visuele novelle is complex en vaag. Het genre ontstond als subgenre van avonturengames en RPG’s, al in de jaren ’80 van de vorige eeuw. Het genre heeft altijd vooral in Japan een grote fanbase gehad, waar bijvoorbeeld de RPG’s meer op het verhaal focussen (denk aan de dating sim-elementen uit de Persona-reeks die hun oorsprong vinden in het Visual Novel-genre) en avonturengames meer om interacties tussen personages draaien. De eerste Visual Novels gingen vooral voor het zogenaamde ‘eroge-thema’, wat inhoudt dat de thema’s erotisch geladen zijn, maar ook science fiction is populair (denk aan Steins;Gate of de Metal Gear Solid-serie).
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!