Ik weet nog als de dag van gisteren dat de GameCube uitkwam in Nederland. Het was 3 mei 2002 en ik werkte bij een grote speelgoedwinkel, die met een olifant als mascotte. De GameCube had een aantal spellen die tegelijkertijd voor het eerst verschenen, waaronder Luigi’s grote spokenavontuur. Het onderwerp van dit artikel is echter de franchise die op dezelfde dag startte: Super Monkey Ball. Deel twee kwam vandaag, 25 augustus, alweer twintig jaar geleden op de markt in de Verenigde Staten!
Super Monkey Ball bracht een voor die tijd vrij uniek concept naar de huiskamers. Ken je van die grote bakken met spijkers erin, waarin je een metalen bal naar de uitgang moet krijgen door de bak te bewegen? Het is een vrij ouderwets concept, daar ben ik me van bewust, maar het is echt de makkelijkste manier om het concept van Super Monkey Ball uit te leggen. Je bent een aap in een bal, en je bent die metalen bal waar ik het over heb. Maar je beweegt eigenlijk de omgeving, en niet de bal zelf. Het is aan jou om de aap langs allerlei obstakels en hindernissen te rollen. Deze komt met allerlei moeilijkheidsgraden waarbij Easy nog te doen is, en Hard is ook daadwerkelijk flink pittig. Een level vele tientallen keren opnieuw doen is dan geen uitzondering. Maar, de voldoening als het je dan toch lukt is dan wel een stuk groter.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
25 aug 22 om 11:57
#6473
475 XP | 92 comments
Zeker goede herinneringen aan deze serie. Voornamelijk de eerste 2 delen op de gamecube. Ook de ds game vond ik erg leuk. Daarna werd de serie voor mij wat minder, wel bijna alle monkey ball games gespeeld. Banana Mania vond ik wel weer erg tof, hoop nog steeds op een gloednieuwe goede monkey ball game.
25 aug 22 om 13:25
#6476
1005 XP | 152 comments
Dat ben ik praktisch allemaal met je eens! Alleen de meeste portable versies van Super Monkey Ball vond ik echt niet goed, vooral die voor GBA en 3DS 😅
26 aug 22 om 11:30
#6482
475 XP | 92 comments
Inderdaad die van de 3ds was heel apart. Hele andere levels en totaal niet moeilijk. Zo in 1 keer uit te spelen zonder al te veel moeite. Vond ik ook 1 van de minste delen ja.
25 aug 22 om 13:12
#6474
918 XP | 177 comments
Geweldige serie en een erg leuk artikel, Jeroen! Super Monkey Ballwas ook mijn plan B NGC launchgame (al had ik uiteindelijk geen keus om dat Luigi op was). Was jij trouwens niet Biohazard op IGF destijds?
Ik ben nog steeds een beetje teleurgesteld over Banana Mania helaas. Ben van mening dat de focus veel te veel op deel 2 lag. Tuurlijk, die SMB2 perfectioneerde de game(play) en veel levels waren een stuk grootschaliger van opzet dan die uit deel 1, maar die zijn op hun beurt toch wel inconischer. En waar is Monkey Target uit deel 1 gebleven?
25 aug 22 om 13:22
#6475
1005 XP | 152 comments
Yep! Dat klopt
25 aug 22 om 16:27
#6479
2695 XP | 493 comments
Erg leuk artikel inderdaad! Dit heeft echt niks met Super Monkey Ball te maken, maar hoe tof dat je zo dicht bij Yuji Naka was! Heel cool - Phantasy Star Online op de GameCube was echt awesome. Een van de beste co-op multiplayer games die ik gespeeld heb. Veel te veel uren splitscreen gespeeld toen haha.
25 aug 22 om 16:33
#6480
1005 XP | 152 comments
Het was niet de laatste keer dat ik m zou ontmoeten. Ik heb best mazzel gehad met zulke dingen. Ik heb ooit bijna Miyamoto aangeraakt ook 😆😆
En bedankt ook voor het lezen