Turnip Boy Robs a Bank – De rapen zijn gaar

  • Review

  • 26 jan 24 om 08:00

  • Mark

  • 0

Turnip Boy Robs a Bank is het vervolg op Turnip Boy Commits Tax Evasion uit april 2021. In plaats van belastingen te ontduiken gaan we dit keer op pad om banken te beroven. Je moet je toch ergens mee bezighouden als de hele wereld op zijn gat ligt.

Het spel begint twee dagen nadat je een god hebt verslagen. Dit refereert naar het einde van deel een. Als je dit deel niet gespeeld hebt zal alles heel wonderlijk overkomen. Sowieso hebben beide spellen een aparte stijl qua humor en verhaal en wil je alles meekrijgen van het nieuwe verhaal, dan is het verstandig om het eerste deel eerst te spelen.

Niemand zal van een titel als Turnip Boy Commits Tax Evasion verwachten dat je uiteindelijk met een god moet vechten. Je kan eruit afleiden dat daar het een en ander flink is geëscaleerd. Bij het opstarten wordt je gevraagd of je deel een gespeeld hebt, maar ik heb weinig tot geen veranderingen aan het verhaal gemerkt als je ‘nee’ antwoordt. Het is dat ik eerder al belastingfraude had gepleegd, anders zou ik moeite hebben om de details van het verhaal te volgen. Met name gaat het dan om de personages. Veel komen terug uit het eerste deel en vertellen over wat ze sindsdien hebben meegemaakt. Het helpt als je dan ook weet wat er gebeurd is. De hoofdlijn van het verhaal is echter prima te volgen: als de wereld op zijn gat ligt, dan kan je er maar beter van profiteren. Je sluit je aan bij de augurkenbende en hun plan om een bank te beroven.

Turnip Boy heeft absoluut groene vingers!

Een groot verschil
De speelstijl van Turnip Boy Commits Tax Evasion leek op een 2D-Zelda avontuur. Met je zwaard en je gieter kon je puzzels oplossen, vijanden verslaan en koerier spelen (spullen heen en weer brengen). Dit voelde allemaal wat traag aan, maar dat is nu verbeterd. In dit tweede deel is het tempo flink opgeschroefd en is de speelstijl veranderd naar een twin-stick roguelite shooter. Je hebt nog steeds een zwaard, maar ook een pistool. Het klassieke wapen om een bank mee te overvallen.

Het concept is enigszins gebaseerd op de titel van de film Gone in 60 seconds, alleen dan met 180 seconden. Je wordt met een busje in de bank gedropt en je hebt drie minuten de tijd om zoveel mogelijk geld en waardevolle spullen te verzamelen. Dit kun je onder andere doen door klanten leeg te schudden, pinapparaten te slopen en bewakers te verslaan. Als je tijd op is gaat het alarm af en komen er meer en meer bewakers om je te stoppen. Kun je weer bij het busje terugkomen voordat de bewakers je te pakken hebben, dan ontsnap je veilig naar je schuilplaats.

Bankeigenaar Stinky doet er alles aan om zijn bank te beschermen.

Zware jongens
Door enkel wat klanten en pinapparaten te beroven sla je geen grote slag. In je zoektocht kom je al gauw kluizen en standbeelden tegen die meer opleveren. Echter heb je niet de juiste apparatuur hiervoor. Na een ronde bank beroven kun je in de schuilplaats je plan aanscherpen. Je kan speciale apparatuur kopen op het donkere web die je zullen helpen om obstakels te overkomen. Een laser-pointer gebruik je om een kluis open te snijden, met een pikhouweel breng je je standbeelden terug tot hun kostbare kern. In de schuilplaats kun je ook wapens ontgrendelen of permanente bonussen kopen, maar let op, je betaalt het natuurlijk wel uit je eigen zak.

Op deze manier bepaal je zelf hoe je wil spelen. Wordt je veel geraakt, dan is een extra hartje handig. Wil je als Rambo in de rondte schieten, dan zijn sterkere kogels jouw ding. Vind je drie minuten voor een bankoverval te kort, koop er een minuut bij. Met de kleine beetjes geld die je in het begin binnenhaalt kun je kleine upgrades kopen, maar al gauw verdien je steeds meer en kun je snel groter en sterker worden. Het is een simpele manier om snel steeds een beetje beter te worden. Dit systeem werkt zeer prettig, waardoor je het liefst nog even snel een potje speelt om wat extra cash te verdienen voor die begeerde upgrade.

Welke kostbare schat ligt zo diep verscholen in de bank?

De ultieme klus
Een bank overvallen doe je niet zomaar even, zeker niet als deze liften heeft die je naar willekeurige verdiepingen brengen. Feitelijk zijn dit kleine themakamers die niet aansluiten op de plattegrond van de bank. Deze kamers bieden mogelijk extra geld of bonussen en zorgen ervoor dat het verhaal iets meer diepgang of extra uitdagingen geeft. De bank zelf bestaat uit een negental kamers variërend in grootte. Toegangen worden geblokkeerd tenzij je de juiste toegangspas hebt en die krijg je door minibazen te verslaan of door de juiste apparatuur op het duistere web aan te schaffen. Op deze manier verken je elk hoekje van de bank en kom je steeds dichterbij de meest kostbare schat.

De bank is gevuld met terugkerende personages uit het eerste deel, aangevuld met nieuwe personages die soms ook refereren aan eerder gebeurde evenementen. Turnip boy Robs a Bank leunt te veel op het verhaal van deel een, waardoor je als nieuwkomer in de serie veel van deze hints of verwijzingen waarschijnlijk niet begrijpt. Dit doet extra afbreuk aan het korte verhaal. Je mag in dit deel ook weer koerier spelen en zal veel heen en weer moeten brengen. Dit werkt prima aangezien het tempo van het spel zo hoog ligt. Al schietend en plunderend krijg je voorwerpen in je handen geduwd. Kom je de juiste persoon niet meteen tegen, dan kan dat altijd in het volgende potje.

Geen gebrek aan rare personages en flauwe grapjes.

Grafische problemen
De ontwikkelaars proberen het tempo hoog te houden. Je beweegt snel, er gebeurt veel, de timer loopt en de muziek zweept je lekker op. Het spel is niet zo heel lang, dus je kan er lekker vlot doorheen. Aan alles merk je dat je door moet blijven gaan en dat werkt fijn! Het jammere is alleen dat de Switch dit niet altijd aankan. De framerate zakt enorm op het moment dat er (veel) vijanden op het scherm zijn. Ook wanneer er lasers aan staan begint het spel te haperen. Gelukkig zie je lasers alleen in de speciale kamers, maar vijanden vind je overal.

Omdat de grafische kracht het tempo al snel naar beneden haalt, merk je er eigenlijk niet zo heel veel van. Je raakt gewend aan de vertraging. Je merkt het vooral aan het begin van een potje. De eerste kamer is klein en heeft weinig interactiepunten, hier vlieg je letterlijk doorheen. Zodra je de tweede, grotere kamer opent vertraagt het spel een beetje en wordt dat het nieuwe tempo. Dit speelt oké, totdat er ergere vertraging optreedt door speciale elementen of door gebeurtenissen met veel vijanden, zoals de timer die afloopt. Aangezien de timer altijd afloopt, zul je ieder potje met vertraging te maken hebben. Door de gewenning van de constante vertraging is het juist de start van ieder potje dat wat onwennig aanvoelt.

Als bankovervaller wil je lasers uitschakelen om bij de buit te komen, als Switch-eigenaar wil je lasers uitschakelen om sneller te kunnen spelen.

Conclusie
Turnip Boy Robs a Bank bevat soms bizarre momenten en flauwe humor die sterk leunen op de gebeurtenissen van het eerste deel. Als je dit niet gespeeld hebt mis je een hoop context. Het zal niet per se storen, maar het bevordert de pret ook niet, je mist immers wel dingen die verder niet uitgelegd worden. Het is jammer dat de grafische kracht van de Switch de snelheid naar beneden haalt. Je raakt gewend aan het nieuwe tempo, maar het is niet wat de ontwikkelaars voor ogen hadden. Op het moment dat het spel echt veel op je afvuurt, stoort het wel een stuk meer, maar het blijft wel speelbaar. Het is een lekker vlot spelletje. Plunder de bank, koop nieuwe upgrades en plunder de bank opnieuw. Steeds kom je een stukje verder en zo bouw je je arsenaal uit tot je de bank helemaal kaal hebt leeggeroofd. Het spel is niet zo groot en de prijs gelukkig ook niet. Het is fijn dat de ontwikkelaar de spelers niet kaal wil plukken.

7

N1-score

  • + Lekker snel potjes starten, spelen en daarna upgraden
  • + Ideale route uitstippelen
  • - Het speeltempo is niet wat het eigenlijk moet zijn
  • - De framerate zakt tot sowieso elk potje naar een nieuw dieptepunt
  • - Kennis van Turnip Boy Commits Tax Evasion helpt enorm

Like dit bericht:

Over Mark

Sinds dat er een NES in huis werd gehaald, heeft er altijd een Nintendo console in de woonkamer gestaan. Oudere consoles krijgen een plekje in het “museum”, waar ze nog steeds met regelmaat de aandacht krijgen die ze verdienen. Mark wordt blij van een goede platformer, action/adventure of puzzle game en draagt een warm hart toe aan games als Super Mario World 2: Yoshi's Island, Banjo Kazooie en Donkey Kong Country. Zijn guilty pleasure is Pokémon Puzzle League op de N64.

Recente artikelen

Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

0

Column Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

08-09-2024

1

Robin

Update F-Zero 99 voegt geheime banen toe en meer

0

Nieuws Update F-Zero 99 voegt geheime banen toe en meer

26-01-2024

2

Karlijn

Fan Friday: Gusty Garden Galaxy met een ‘Zelda-orkest’

1

Special Fan Friday: Gusty Garden Galaxy met een 'Zelda-orkest'

26-01-2024

2

Rik

Reageer als eerste!