Ideale vervolg
Zoals een waar point-and-click-spel betaamt, speur je de gehele omgeving af voor hints en voorwerpen, terwijl je personages te woord staat voor broodnodige informatie om verder te komen. Hierin is niets veranderd ten opzichte van het eerste deel: nog steeds kun je zaken onderzoeken óf op een of andere manier gebruiken. Gezien je scherm doorgaans is volgestopt met objecten, gebouwen en knotsgekke personen, is het ontzettend fijn dat je nu alles met een druk of zwiepje van je vinger kunt besturen. The Last Wind Monk bestuurt zo in de handheldmodus, bijna alsof je ‘m op de PC speelt. De aanraakbesturing is helaas echter niet perfect: het spel heeft soms nog wel eens moeite je tik of zwiep te registreren.
De fijne controls worden gecomplementeerd door een intrigerende beleving. Waar je in het eerste deel telkens maar één personage bestuurde, neem je er nu soms wel drie onder je hoede. Zo heeft Robert de trouwe duif van zijn bijna-vriendinnetje Laura bij zich, en meteen in het eerste level moet je de controle over beide nemen om bepaalde puzzels op te lossen. De duif kan bijvoorbeeld naar grote hoogten vliegen waar Robert niet bij kan, terwijl de fluitneus juist weer veelzijdiger objecten kan gebruiken. Hier zijn ingenieuze (doch knotsgekke) puzzels op verzonnen. Zo moet je in het tweede level in een grote fabriek zien te komen, maar enkel de duif kan ‘m vanuit het luchtruim bereiken. Met de duif moet je dus eerst binnen de werkplaats een puzzel oplossen, zodat ook Robert erbij kan. Dat lukt enkel en alleen als de mijnwerker ervoor zijn lang verdiende lunchpauze krijgt. Maar om ‘m op pauze te krijgen, moet de stoïcijnse baas dit eerst wél omroepen. Door de wisselwerking van meerdere personages, wordt je brein steeds op slimme manieren geprikkeld.
The Inner World: The Last Wind Monk is wat dat betreft het ideale vervolg. Het poetst wat oneffenheden uit het eerste deel weg, om je vervolgens op veel leukere wijze meer van hetzelfde te bieden. De titel heeft namelijk nog altijd die onmiskenbare grafische tekenstijl en zit weer bomvol hilarische personages. Je komt bijvoorbeeld een bewaker tegen met een onnatuurlijke liefde voor cactussen, en een oude eigenaar van een speelgoedwinkel die zijn grote broer iets teveel adoreert. Het verhaal is iets minder interessant dan het eerste deel en ook de puzzels zijn soms een beetje vergezocht, maar het speuren naar die laatste Wind Monk beviel ontzettend goed!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!