Voor wie alleen puur geïnteresseerd is in de verhaallijn, Starlink: Battle for Atlas neemt ongeveer 13 uur in beslag. In die tijd zie je alle hoogtepunten en zul je de aftiteling op je scherm zien verschijnen. In mijn persoonlijke optiek werkt Starlink beter als je de tijd ervoor neemt. Na het doorlopen van alle missies, planeten en elke dialoog stond er opeens 28 uur op te teller. Hoewel het hoofdavontuur nog even had mogen doorgaan, kan ik er niet omheen dat het eindigt op een juist moment. Het helpt flink dat de besturing één van de betere is in een ruimte-avontuur. Met simpele bewegingen vliegt het schip op een juiste manier voorwaarts, en de knoppen heb je de tutorial meteen onder de knie. Voor jong en oud is het ook een uitstekende introductie voor spellen zoals deze. Het merendeel wordt gedaan door de stick, schouderknoppen en de A-knop waardoor het moeilijk is om compleet in de war te raken.
Schepen met een beetje Fox
Tenslotte gaan we het hebben over de dingen die de Nintendo Switch-versie uniek maakt. De manier waarop je de fysieke elementen toepast is anders dan enig ander Toys-to-Life-avontuur. Starlink komt met een speciale Joy-Con Grip waarbij de controllers het schip linken aan het spel. Aan het begin moet je hier een speciale update voor uitvoeren, mede vanwege de bijzondere manier van communicatie. Alles kan worden aangepast. Je kunt de vleugels, wapens en piloot naar eigen smaak aanpassen om zodanig je eigen opzet te creëren. Het aspect maakt je enthousiast, al zullen oudere spelers niet blij zijn met de manier waarop het schip bovenop je handen rust. Voor kinderen is het geen enkel probleem, maar toegegeven, ik speelde het meest van de ervaring puur digitaal. Ubisoft laat daarin de keuze compleet vrij en je kunt de figuren ook op deze manier aanschaffen. Je kunt dezelfde wijzigingen doorvoeren en gebruik maken van de besturing die bij jouw het beste past. Hoe dan ook, het hebben van meerdere schepen is eigenlijk wel een must. Naast het combineren tellen ze ook als levens, zodat je door kunt gaan met de huidige missie. Zo niet, dan is de kans groot dat je een heel eind wordt teruggestuurd naar het laatste checkpoint. Uiteraard kun je gewoon door blijven levelen en het daarna nogmaals proberen!
Extra attentie moet worden gegeven aan de Star Fox-content, gezien dat compleet uniek is tot de Nintendo Switch. Toegegeven, Ubisoft heeft er belachelijk veel werk ingestoken en er zitten referenties in waar de Star Fox-fan blij van wordt. Eén van de belangrijkste referenties was dat Fox over zijn thuisplaneet Papetoon praat. Het is iets wat maar twee à drie keer ten sprake komt, maar Fox zegt het hier alsof het niets is. Het feit dat het Starlink-team dit soort informatie omhoog heeft te trekken, laat zien hoeveel ze om deze toevoeging geven. Een ander markant detail is dat Fox’s speciale aanval het gehele team laat verschijnen om de huidige vijand aan te vallen. De effecten en muziek brengen je meteen naar de juiste stemming. Met dit alles in je achterhoofd, plus unieke cutscenes en missies, laat zien hoe goed Ubisoft en Nintendo kunnen samen werken.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!