Stardew Valley - Het perfecte boerenleven

• 16 jan 24 om 08:00

• Dreon

• 9

Je opa ligt op zijn sterfbed en nodigt je uit om even met hem te praten. Hij geeft je een brief en zegt: “Er komt een dag waarop je je verpletterd voelt door de last van het moderne leven, je heldere geest zal vervagen tot een groeiende leegte. Wanneer dit gebeurt, ben je klaar om deze brief te openen.” Een aantal jaren later, terwijl je zit te werken op je saaie kantoorbaan, open je de brief. Hierin staat dat je opa je een stuk land heeft nagelaten in het dorpje Stardew Valley. Je aarzelt geen moment, pakt je spullen en gaat aan je nieuwe leven beginnen in de vallei!

Stardew Valley screenshot

Vanaf het moment dat je jouw boerderij betreedt, ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Je krijgt een zakje zaadjes om te planten en je land moet nog even flink onder handen genomen worden. Jij bent zelf echter onbelemmerd om te bepalen of je dat wilt doen, en wanneer je dat wilt doen. Je krijgt de kans om kennis te maken met alle dorpsgenoten, de omgeving te verkennen en je boerderij op te bouwen zoals je zelf wilt. Het mooie aan Stardew Valley is dat je genoeg handvatten krijgt om te beginnen, maar ermee kunt doen wat je zelf wilt. Voor je het weet kun je het niet meer loslaten.

Het fijne boerenleven

Al vanaf de eerste dag is het mogelijk om gewassen te verbouwen. Je begint met het planten van de pastinaakzaadjes die je krijgt, om vervolgens nieuwe zaadjes te kopen en steeds meer geld in het laatje te krijgen. Of je gaat lekker vissen, wat gepaard gaat met een mini spelletje waarbij je een groene rechthoek achter het visicoontje moet zien te houden. Wanneer je dit lukt, vang je een vis. Het kan even duren voor je het doorhebt, maar het loont vanzelf.

Misschien happen ze vandaag?

Met je eerste verdiende geld ga je stallen en hokken bouwen, om te vullen met verschillende boerderijdieren. Denk hierbij aan kippen, varkens, koeien en geiten. Wanneer je deze dieren goed verzorgt, voorzien zij je binnen de kortste keren van kwalitatief goede producten. Uiteindelijk is het ook mogelijk om deze producten te verwerken naar mayonaise of kaas.

Het spel bevat een crafting-systeem waarmee je verschillende spullen zelf kunt maken. Zo maak je bijvoorbeeld fakkels, sprinklers en andere spullen. Hiervoor hoef je alleen maar de juiste grondstoffen te hebben. Sommige van deze grondstoffen kun je vinden, kopen of maken. Andere spullen zul je moeten zoeken in de mijn van Stardew Valley.

Het mooie aan Stardew Valley is dat het rustgevend werkt om een dagschema op te bouwen en lekker je taakjes te volbrengen. Het voelt fijn om wat vaste taken uit te voeren, om vervolgens even naar de mijnen te gaan om de juiste spullen te vinden. Daaropvolgend plan je de aankomende dagen zo in dat je jouw spullen of boerderij een upgrade geeft. Niks moet, alles mag, op je eigen tempo.

Stardew Valley snow farm

Gelukkig zijn mijn vijvers niet bevroren!

Enge kerkers verkennen staat ook op de agenda?

In de mijnen ga je op zoek naar verschillende edelmetalen om jouw gereedschap te verbeteren. Dit doe je echter niet zonder gevaar te lopen, want deze mijnen zitten vol met monsters. Gelukkig kun je verschillende wapens meenemen om deze enge monsters een kopje kleiner te maken. Let wel op, wanneer je levenspunten op zijn, verlies je een willekeurig aantal spullen dat je bij je hebt. In de mijn is het de bedoeling dat je steeds een verdieping lager probeert te gaan. De spullen die je kunt verzamelen worden steeds zeldzamer, maar de monsters die je moet verslaan worden ook steeds moeilijker. Het is dan ook belangrijk dat je met de juiste spullen op pad gaat en zelf ook weet wanneer je moet stoppen. Het verslavende aan de mijnen is dat je toch iedere keer weer wat verdiepingen verder komt, waardoor je maar door wilt blijven gaan.

Aan hobby’s geen gebrek

Wanneer je je dagelijkse klusjes volbracht hebt, is het tijd om op zoek te gaan naar verbeteringen. Wil je je boerderij mooier maken, beter gereedschap krijgen, of misschien wel helpen aan het herstel van het gemeenschapscentrum? Je bent vrij om te gaan en staan waar je maar wilt, je krijgt er gaandeweg alleen maar meer opties bij. Je kunt extra huizen bouwen en inrichten, vijvers maken, het verbouwen van gewassen automatiseren. Ook is het raadzaam om wat tijd met de dorpsgenoten te spenderen. Wanneer je een relatie met ze opbouwt, krijg je verschillende scènes te zien waarin je ze echt beter leert kennen. De scènes zijn erg goed bedacht en geven de verschillende personages extra diepgang. Zo blijkt dat een van de personages moet omgaan met armoede en een erg vervelende moeder, zie je hoe iemand omgaat met zijn alcoholproblemen en mag je zelfs meekijken naar een modeshow.

Stardew Valley fighting in the mines

Uiteindelijk is het mogelijk om met de man of vrouw te trouwen die jij het leukst vindt. Het spel heeft een toffe reeks personages om te trouwen, met flink uiteenlopende persoonlijkheden. Denk hierbij aan een gamer, de sportieveling, een wat rustiger persoon, de slimmerik, iemand met een rugzakje en natuurlijk de schoonheid die houdt van mooie jurken en make-up. De verhalen van deze personages zijn goed bedacht, waardoor je al vlug een band met ze kunt creëren. Hierdoor zit er altijd wel iemand bij waar je een oogje op hebt.

Sinds de gratis update 1.5 is het mogelijk om naar Ginger Island te gaan. Op dit eiland zoek je naar gouden walnoten, verken je een nieuwe grot, ontmoet je nieuwe personages en bouw je zelfs een extra boerderij met nieuwe gewassen. Het eiland zit vol geheimen om te ontdekken en is dan ook een welkome toevoeging voor spelers die een groot deel van het basisspel verkend hebben.

Stardew Valley watching weather forecast

Even kijken wat voor weer het morgen wordt

Met zijn vieren lekker boeren

Stardew Valley bevat ook een lokale en online meerdere speler-stand. In deze modus is het mogelijk om samen het geld te delen, of meerdere kleine boerderijen te hebben op hetzelfde stuk land. De keuze is aan jullie als spelers. Het spel geeft je verschillende maps om dit wat makkelijker te kunnen bewerkstelligen. Iedere boer krijgt hier ook zijn eigen woning, die natuurlijk naar eigen stijl ingericht kan worden. De multiplayer werkt goed, al heb je hier en daar wel last van lag. Zo zie je spelers wel eens wat raar door je map bewegen. Dit is jammer, maar mag de multiplayer-pret niet bederven!

Grafisch & geluid

Dat Stardew Valley een geweldige tekenstijl heeft, hoef ik je natuurlijk niet te vertellen. Stardew Valley is één van de spellen die er jaren geleden voor gezorgd heeft dat indie-ontwikkelaars het stijltje weer wat meer zijn gaan gebruiken. Het spel maakt slim gebruik van sprites, waarbij je portretten van personen te zien krijgt wanneer je ermee praat. Zo heb je toch een beter beeld van hoe deze personages eruitzien. Verder is de muziek erg goed, het weet de juiste emoties met zich mee te brengen en blijft vaak nog even in je hoofd hangen wanneer je Nintendo Switch alweer in standby-modus staat. Wat dit allemaal nog specialer maakt: het spel is gemaakt door één persoon. Wat een multifunctioneel talent is die Eric Barone toch.

Stardew Valley multiplayer screenshot

Stardew Valley is een geweldige boerensimulatie die rustig op gang moet komen. Wanneer je echter de klik gevonden hebt, kun je het niet meer loslaten. Het spel zit boordevol content om je uren mee zoet te houden. Wil jij de mooiste boerderij ooit maken, misschien wel een volledig geautomatiseerde boerderij, dan is dit allemaal mogelijk. Stardew Valley is het perfecte spel om even rustig te ontsnappen aan het moderne drukke leven, om lekker te genieten van het verfijnde boerenleven in de vallei. Het spel laat je niet alleen genieten van hetgeen waar je op het moment mee bezig bent, het laat je vooral genieten van wat je zoetjes opgebouwd hebt. De simpele doch prachtige pixel art weet de juiste toon te zetten en in combinatie met de geweldige muziek weet het spel zich goed te presenteren. Ben jij fan van spellen als Harvest Moon, Rune Factory of Animal Crossing? Dan is Stardew Valley het perfecte spel voor jou.

Een tijdje terug besloten we even in ons portfolio van reviews te graven. Tot onze grote schrik bleek dat er geen review van Stardew Valley in zat. Stardew Valley verdient toch echt een review, ik praat er veel te veel over. Bij deze heb ik alsnog de taak volbracht om dit te doen! Omdat we zo laat zijn, bevat deze review de multiplayer en alle content van versie 1.5. Binnenkort verschijnt er zelfs nog een versie 1.6. Speel jij Stardew Valley nog regelmatig? Zijn er misschien nog andere recensies die je mist? Laat het ons weten in de reacties!

9.5

• + Boordevol content en opties
  • + Mooie pixel art
  • + Karakteristieke muziek
  • + Lokale en online meerdere speler-stand..
  • - ..waarin je soms wat lag ondervindt

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0

Media Luigi ontwaakt met nieuwe trailer Luigi's Mansion 2 HD

05-05-2024

1

Hoofdafbeelding bij Nieuwe mythische Pokémon onthuld voor Pokémon Scarlet & Violet

1

Nieuws Nieuwe mythische Pokémon onthuld voor Pokémon Scarlet & Violet

16-01-2024

3

“Geflopte” Sparks of Hope passeert naar verluid 3 miljoen verkopen

2

Nieuws "Geflopte" Sparks of Hope passeert naar verluid 3 miljoen verkopen

15-01-2024

4

Discussieer met ons mee! 9

16 jan 24 om 09:43

#12649‍

5899 XP | 1092 comments

Ik heb deze geprobeerd, net als Harvest Moob op de SNES, maar ik stoor me bij dit soort titels telkens weer aan het feit dat je gelimiteerd bent aan je stamina. Ben je net lekker aan de gang, moet je weer stoppen voor die dag omdat je 5 bomen hebt omgehakt of zoiets. Dit vind ik geen fijne mechanic, in geen enkele game. Wel jammer want de game lijkt me verder wel leuk, en hoor er (ook naast deze review) altijd goede dingen over.

16 jan 24 om 12:29

#12651‍

2713 XP | 217 comments

Ik denk dat Stardew Valley wel redelijk vlug mogelijkheden biedt om je stamina op peil te houden. Jammer, je mist namelijk een topgame!

16 jan 24 om 13:19

#12652‍

5899 XP | 1092 comments

Ik heb hem toch nog, dus ik zal hem nog eens een kans geven en sowieso wat langer er voor zitten. Misschien een tip?

16 jan 24 om 16:53

#12658‍

2713 XP | 217 comments

Probeer niet alles te verkopen om zo veel mogelijk geld binnen te harken. De meeste spullen die je vindt, kunnen je stamina namelijk healen. Ik wil niet veel spoilen, maar het is redelijk vlug mogelijk om je stamina op een gangbare manier te genezen.

17 jan 24 om 07:04

#12660‍

5899 XP | 1092 comments

Bedankt voor de tip. Ik heb hem gister nog eens gespeeld en dat maakt het inderdaad wel beter, en het probleem is niet eens zo groot als ik me herinner, haha. Ik ga hem nu zeker verder spelen. Bedankt!

17 jan 24 om 10:09

#12662‍

2713 XP | 217 comments