Princess Peach: Showtime!

• 24 mrt 24 om 15:00

• Rik

• 7

Princess Peach werd al ontelbare keren gered door Mario, maar maakte slechts één keer haar debuut in een eigen game. Na jarenlang wachten (en dat kan ze gelukkig goed na al die ontvoeringen) is het nu dan eindelijk tijd voor de tweede akte in de gamecarrière van Peach. En deze keer pakt ze een glansrijke hoofdrol. Licht uit, spots aan! Het is tijd voor Princess Peach: Showtime!

Princess Peach: Showtime! speelt zich niet af in het Paddenstoelenrijk, want op een dag krijgt Peach een uitnodiging om langs te komen in het Sprankeltheater. Dit is een naburig rijkje waar de Theets wonen en die hebben maar één grote passie: theater! Samen met een paar Toads vertrekt Peach voor een avond vol voorstellingen en ontspanning. Van die ontspanning komt echter weinig terecht, omdat ‘Hare Zurigheid‘ Grape met haar Zure Tros-bende het theater binnenvalt. Deze duistere diva vindt zichzelf een echte femme fatale en neemt het hele theater over. De ‘Sprankteurs’ die de hoofdrollen in de verschillende toneelstukken spelen, worden door haar gevangengezet in de kelders van het theater en vervangen door haar eigen understudies. Ja, alles en iedereen moet wijken voor de grote Grape-show. Stella, de beschermvrouwe van het Sprankeltheater is in rep en roer. Maar gelukkig kan Stella verborgen sprankelkracht voelen in het hart van Princess Peach. Kan de gebundelde sprankelkracht van Peach en Stella sterk genoeg stralen om de zure duisternis te overschaduwen?

De Sprankelfee Stella (rechts) is de nieuwe bondgenote van Princess Peach!

Toi toi toi!

Goed, Peach moet dus op zoek naar haar eigen innerlijke sprankelkracht. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Heel simpel, door zelf deel te nemen aan de verpeste toneelstukken en orde op zaken te stellen. Elke etage van het Sprankeltheater heeft vier zalen met verzuurde toneelstukken. In elk toneelstuk kan Peach sprankelkristalen verzamelen die haar sprankelkracht versterken. Als je genoeg sprankelkristallen verzamelt, kan je een gevecht met een van Grapes handlangers forceren die de weg naar de volgende etage van het theater versperren. Pas maar op, want deze bazen nemen ‘breek een been’ (break a leg) wel erg letterlijk! Hoewel de baasgevechten prima in elkaar zitten en leuk ontworpen zijn, staan de spotlights duidelijk op de individuele levels. In de afwezigheid van de Sprankteurs neemt Peach namelijk zelf de hoofdrol over in de voorstellingen. Hierbij trekt zij ook bijbehorende kostuums – inclusief unieke vaardigheden – aan. Er zijn in totaal tien verschillende transformaties voor Peach die elk hun eigen speelstijl hebben.

Zo bestaan de levels van Banketbakker Peach voornamelijk uit minigames om de lekkerste zoetigheden te bakken, zingt Zeemeermin Peach de (zee)sterren van de hemel, lost Detective Peach crimi’s op en steelt Meesterdief Peach de show met James Bond-waardige geheime missies. Ook zijn er verschillende vechtersbaas-kostuums: Zwaardvechter Peach, Kungfu-Peach en Actieheld Peach brengen elk hun eigen movesets met zich mee. Welk kostuum jou het meest ligt zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn, maar met zo’n grote variatie zit er voor ieder wel wat wils bij.

Yihaw! Cowgirl Peach en d’r trouwe peerd galloper’n er op los!

Decor & kostuum

De presentatie van Princess Peach: Showtime! is simpelweg subliem. Elk level is vormgegeven als een theaterdecor en is tot in de puntjes ontworpen met heerlijke variatie. De sfeer verschilt ook duidelijk per level, iets wat het spel tot aan het einde toe volhoudt. En dat is best een knap staaltje designwerk om diezelfde frisheid tientallen levels lang vol te houden. De simpele Theet-figuranten maken met hun perfect bijpassende kostuums de levels af. Gezien het thema van de game, is Princess Peach: Showtime! het aan zijn stand verplicht een muzikaal hoogstandje af te leveren. Ook hierin slaagt Peach moeiteloos. Door de opbouw van de game krijg je af en toe het idee dat je een tekenfilmserie aan het doorspelen bent, waarbij elk level een aflevering is. De kwaliteit en het oog voor detail is echter niet van het niveau Nickelodeon-show, maar dat van een Pixar-film.

Oh, en niet onbelangrijk voor (de ouders van) jongere spelers: Princess Peach: Showtime! is volledig in het Nederlands te spelen. De vertalingen zijn hierbij van vergelijkbaar hoog niveau als de rest van het spel. Leesvaardigheid is bij een aantal levels wel degelijk vereist, maar Nintendo heeft er alles aan gedaan om Princess Peach: Showtime! toegankelijk te maken voor de jongste spelers.

De duistere diva in zure persoon zelve: dit is Grape!

Een zure bijsmaak…

En juist in die toegankelijkheid zit het eerste opvallende negatieve aspect van Princess Peach: Showtime!… De game is op momenten echt té simpel. Zo speel je Peach alleen met de A- en B-knoppen. Twee knoppen per transformatie. Ergens is het begrijpelijk dat ontwikkelaar GoodFeel hun spelers niet wilde overweldigen met tien acties per transformatie, dat zou simpelweg te veel worden. Maar in het eindresultaat is de balans te veel naar de simpele kant doorgeslagen.

De balans is ook ver te zoeken als je de hoeveelheid content tegenover de vraagprijs van Princess Peach: Showtime! zet. Hoe tof het concept ook is, hoe hoog het afwerkingsniveau ook is en hoeveel fun er ook in de levels zit gepropt… dit voelt niet aan als een game van €60,-. Je bent zonder zijactiviteiten zo’n acht uur kwijt om de aftiteling van Princess Peach: Showtime! te bereiken en hoewel er wel wat redenen zijn om terug te keren naar de levels (zoals het vinden van de laatste sprankelkristallen, kostuumstrikjes of de verstopte Theet-ninja’s), mist de échte reden om dit te doen. Als de game voor de helft van de prijs in de eShop had gelegen was dit een bijzonder leuk, vermakelijk en compact tussendoortje geweest… maar als ‘volwaardige’ titel voelt het toch alsof we enkel de eerste akte van het toneelstuk mochten zien. Dit gevoel wordt nog eens extra versterkt doordat de verhalen van de Sprankteurs nog zoveel ruimte hadden om dieper te gaan. Als we kijken naar de kwaliteit van het spel had de ontwikkelaar er zowel verhaaltechnisch als qua gameplay (veel) meer uit kunnen halen. Ze zeggen wel dat je je publiek altijd naar meer moet laten smachten, maar Princess Peach: Showtime! slaat hier wat in door.

Princess Peach: Showtime! kent zeker wat zwakke plekken, maar is in de basis een ijzersterke fun-game zoals we van Nintendo gewend zijn. Het is ook bij uitstek een spel dat je kunt voorschotelen aan mensen die normaal gesproken niet (veel) met games hebben. In een vrolijke sprankelende performance nemen Peach en Stella je mee door de prachtige wereld van het Sprankeltheater. De tien kostuumtransformaties brengen elk een eigen genre naar hun levels en zijn stuk voor stuk vermakelijk. Het grootste probleem van Princess Peach: Showtime! zit hem nog niet eens zo zeer in de game zelf, maar in de prijs die Nintendo ervoor vraagt. Voor diezelfde €60,- kun je namelijk ook het even roze, even familievriendelijke en even fun-tastische Kirby en de Vergeten Wereld of Super Mario Bros. Wonder (waarin Peach ook speelbaar is) aanschaffen. Daar haal je echter significant meer uren uit. Toch is Princess Peach: Showtime! geen miskoop voor de liefhebber en het is te hopen dat Peach en Stella snel een encore mogen geven. Want eigenlijk lijkt dit spel verdacht veel op een echt toneelstuk: bij de eerste voorstelling met publiek staat de basis al, maar is het ensemble nog nét niet ingespeeld. Geef de regisseur de kans om die kleine dingetjes glad te strijken en Peach zou een staande ovatie verdienen. Nu blijft het bij een welgemeend, maar iets meer bescheiden applausje.

6.8

• + De verschillende kostuum-transformaties stelen de show!
  • + Prachtige presentatie
  • + Sublieme sfeer
  • - Controls en levels soms té simpel
  • - Aan de korte kant
  • - Verhalen van individuele Sprankteurs missen een duidelijk slotstuk

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

0

26-04-2024

1

Nintendo pakt zesde plek in jaarlijkse Game Publisher Rankings van Metacritic

2

Nieuws Nintendo pakt zesde plek in jaarlijkse Game Publisher Rankings van Metacritic

24-03-2024

4

Het doek gaat open voor Princess Peach: Showtime! met releasetrailer

0

Media Het doek gaat open voor Princess Peach: Showtime! met releasetrailer

23-03-2024

3

Discussieer met ons mee! 7

Zool

24 mrt 24 om 17:09

#13365‍

1938 XP | 364 comments

Complimenten dat de prijs nu ook onderdeel uitmaakt van reviews.

25 mrt 24 om 22:55

#13379‍

4694 XP | 668 comments

Ik zou zeggen: geniet er van Zool! (want dit is niet per se een beleidswijziging, maar iets wat bij deze titel écht te veel opviel)

iNielsG

25 mrt 24 om 07:41

#13368‍

20 XP | 3 comments

Ik ben ondertussen bij de Sprankteurs, dus redelijk aan het eind. Hierom ben ik het helemaal eens met je Rik, het spel is verrassend, verfrissend en heel vermakelijk, maar hij is zeer zeker wat aan de makkelijke kant. Nu had ik ook geen hele moeilijke game verwacht maar iets wat meer uitdaging was leuk geweest. Een mist voor elke nintendo gamer, maar wacht dat hij in de aanbieding is, of tweedehands. Wel zou ik een losstaande versie van Detective Peach willen zien! Wat heb ik genoten van deze versie! Zoeken, raadsels oplossen en speurwerkverrichten. Top combo!

rob1N

25 mrt 24 om 11:59

#13371‍

5411 XP | 1042 comments

Te makkelijk? Misschien komt het doordat jij als oudere man/jongen niet in de doelgroep 'kleine meisjes' past waar deze game duidelijk voor gemaakt is.

Zool

25 mrt 24 om 12:14

#13373‍

1938 XP | 364 comments

Deze game heeft een PEGI 7 rating gekregen. Wat grofweg betekent dat de game niet geschikt is voor kinderen onder de 7. Mario Wonder heeft bv een 3 rating gekregen….

25 mrt 24 om 23:04

#13380‍

4694 XP | 668 comments

Dat vertekent ook wel weer een beetje: PEGI-scores kijken niet naar moeilijkheidsgraad maar naar de aanwezigheid van (cartoon) geweld, vloeken, drank, drugs, seks, enz. PEGI is daar vrij streng in, dus het feit dat Peach in deze game met bijvoorbeeld een zwaard en ninja-wapens vecht was waarschijnlijk al genoeg om hoger dan 3+ uit te komen.

Je blindstaren op de PEGI-score is een beetje alsof je een kleuter een documentaire van twee uur over Plato laat kijken omdat de kijkwijzer zegt dat die 'geschikt voor alle leeftijden is'. Ik denk zelf bijvoorbeeld dat je deze game met fatsoen aan een vijfjarige kunt geven.

Zool

26 mrt 24 om 21:13

#13386‍