Planet of Lana

• 24 apr 24 om 07:00

• Rik

• 1

Sommige games zijn zo uniek dat je ze moeilijk in een paar woorden kunt vatten. De ontwikkelaars van Planet of Lana hebben de afgelopen jaren echter hun best gedaan om een passende term te bedenken en noemen hun meest recente release een ‘cinematische puzzel-platformer’. Dit dekt de lading aardig, maar spelers die vorig jaar al op concurrerende platforms met Planet of Lana aan de slag mochten, noemen het ook wel een ‘experience’. Blijft deze experience ook overeind staan op Nintendo’s hybride console?

Het korte antwoord op deze vraag is ‘ja’. Dus als de trailer onderaan deze review jou aanspreekt, raad ik je met klem aan om deze review gelijk af te sluiten. Scheer je linea recta naar de Nintendo eShop om Planet of Lana te downloaden en ga vooral zo blind mogelijk deze ervaring aan. Vooruit, nog één ding dat je wel van te voren wil weten: de handheldmodus werkt prima, maar doe jezelf een lol en speel het hele spel op het grote scherm. Veel speelplezier!

Als donderslag bij heldere hemel is het gedaan met de rust op Planeet Lana

Welkom op planeet Lana!

Oké, dan nu voor alle twijfelkonten die niet gelijk de game in zijn gedoken: Planet of Lana is een korte 2D platformer die zich afspeelt op een planeet vol prachtige natuur. De mensen die hier wonen, leven een idyllisch en technologievrij bestaan. Zo ook Lana, een meisje dat in een vissersdorpje aan de rand van een meer woont. Op een dag volgt zij haar grote zus Elo naar een heuvel waar we twee grafstenen zien staan. Planet of Lana heeft ingesproken stemmen, maar iedereen praat onverstaanbaar ‘Lana-iaans’. Ontwikkelaar Wishfully heeft het motto ‘show, don’t tell‘ echter flink in de vingers, dus het is duidelijk dat de ouders van de zussen hier liggen begraven. Samen lopen de zussen naar de klif die op de vallei uitkijkt om herinneringen op te halen. Maar op dat moment verandert alles voor de ongerepte planeet en haar bewoners. Overal aan de hemel verschijnen witte strepen, die al snel landende raketten blijken te zijn. De zwartgelakte mechanische monstruositeiten die in groten getale uit deze raketten komen, blijken het ook nog eens op de mensen te hebben voorzien. Elo kan slechts ternauwernood voorkomen dat Lana te grazen wordt genomen, maar wordt daardoor zelf wel gekooid afgevoerd.

Dat ziet er niet goed uit, Kattig Kameraadje…

Zo begint een wanhopige Lana aan haar queeste om haar zus en dorpsgenoten te redden, of toch op zijn minst zelf een veilig toevluchtsoord te vinden. Gelukkig blijft Lana niet lang eenzaam. Als snel raakt ze bevriend met een katachtig diertje dat voorkomt op planeet Lana. Achteraf kwam ik erachter dat dit wezentje tóch een naam had: Muï. Tijdens mijn tocht noemde ik het aandoenlijke vriendje echter ‘Kattig Kameraadje’. En dat vind ik eigenlijk nog steeds een betere naam, want de ontwikkelaars hebben er een bolletje cuteness van de bovenste plank van gemaakt. Lana kan er elk moment mee knuffelen (dat kan zelfs in Breath of the Wild niet!) en de band tussen Lana en Muï Kattig Kameraadje doet denken aan een kind en zijn eerste puppy. Wanneer Kattig Kameraadje in gevaar komt, ben je dan ook oprecht gemotiveerd om je vriendje te redden. Dat krijgt Wishfully overigens snel voor elkaar, want het hele spel duurt maar krap vijf uur.

Al snel komt Lana’s avontuur in een hogere versnelling

Presentatie

Goed, dat Lana en Kattig Kameraadje zich een weg banen naar de centrale hub van de robotinvasie en hierbij steeds meer van de verborgen achtergrondverhalen te weten komen, zal geen grote verrassing zijn. Dat ze hierbij leuke platform-puzzels moeten oplossen ook niet, maar alles wat ik daarover verklap, zou jouw speelervaring verpesten. Daarom prijs ik graag nog even de visuals en muziek de hemel in. Wishfully heeft zich laten inspireren door de prachtige handgeverfde achtergronden van Studio Ghibli. De kleurrijke gebieden spatten dan ook magistraal van het scherm af en de camera wisselt als vanzelf tussen sfeervolle gameplaysecties en prachtig uitgekiende omgevingsshots. Af en toe versmalt het scherm zelfs voor een op-en-top cinematische ervaring. Het cinematische gevoel wordt helemaal afgemaakt door de fenomenale soundtrack van Takeshi Furukawa. In elke minuut van Planet of Lana wordt (letterlijk én figuurlijk) de juiste snaar geraakt om het verhaal te versterken.

Voor het geval je het nog niet doorhad: ik ben enthousiast over Planet of Lana. Het is een kort en compact avontuur met een diepgewortelde ziel. Van de prachtige omgevingen tot de cinematische soundtrack: Planet of Lana is niet alleen een cinematische puzzel-platformer, maar inderdaad een experience. Of jij €20,- voor slechts vijf uur aan gameplay de moeite waard vindt, dat laat ik aan jou over. Maar het staat buiten kijf dat Wishfully een waar huzarenstukje heeft weten op te dienen in die paar uur. Planet of Lana is minder geschikt voor jonge spelers met beperkt budget, maar de oudere speler die op zoek is naar een leuk tussendoortje zal zich absoluut geen buil vallen.

8.5

• + Prachtige artstyle
  • + Fenomenale soundtrack
  • + Een spel met 'een ziel'
  • - Kort

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0