Planet Alpha

• 29 sep 18 om 10:00

• 0

Een plaatje zou meer zeggen dan duizend woorden en Planet Alpha bevestigt dit gezegde alleen maar. In dit spel zonder woorden beland jij, een naamloze astronaut, namelijk op een prachtige planeet vol adembenemende flora en fauna. Je gaat uit op ontdekkingstocht en merkt echter al snel dat er ook vele gevaren schuilen in deze mysterieuze wereld. Hoe bevalt het avontuur op Planet Alpha?

Elk moment dat je door de wereld van Planet Alpha trekt, is echt een plaatje. Het spel heeft een prachtige atmosfeer en die gaat hand in hand met kalme deuntjes op de achtergrond. De hele planeet heeft erg mysterieuze atmosfeer, vol gekke wezens en bijzondere tempels, maar ook moordlustige robots die je in één oogopslag vermoorden. Op die manier wist het spel me, zonder woorden, nieuwsgierig te laten naar de rest van de wereld en me te interesseren over het verhaal. Deze mooie wereld waarin er van alles gebeurt, betekent echter helaas ook dat de Nintendo Switch het spel niet altijd even goed aankan. Vooral in handheld-modus is de resolutie vrij laag.

Planeet vol puzzels

Eigenlijk is het enige wat het spel van je vraagt om alle schoonheid in je op te nemen en door te blijven lopen. Dat doorlopen is alleen niet altijd even makkelijk. Soms moet je behendig springen om verder te komen. Dat kan al lastig zijn, omdat de besturing een beetje raar aanvoelt. Ook schuilen er verschillende gevaren achter de prachtige wereld van Planet Alpha. Naast de hindernissen van moeder natuur, kom je tijdens je reis ook dodelijke robots tegen in allerlei soorten en maten.

Op die manier wordt dat door blijven lopen een klein puzzeltje. Hoe zorg je ervoor dat de robots je niet zien bijvoorbeeld? Of hoe kun je naar boven komen op een hoger stukje land? Die verschillende puzzels los je nooit echt op dezelfde manier op: je sluipt bijvoorbeeld ongezien langs de robot, maar verschuift ook een steen met een diamantvorm erop. Weer een andere puzzel los je op door de moordlustige robots te lokken naar een gigantisch, spinachtig wezen dat alles op haar pad vernietigt. Later in het spel kun je zelfs de dag en de nacht besturen en met behulp daarvan puzzels oplossen. Vaak moet je dus de wereld om je heen op unieke wijze gebruiken om verder te gaan, waardoor het voelt alsof die prachtige planeet ook echt leeft.

Hoe mooi die puzzels ook in de wereld passen, helaas kunnen ze soms best pittig zijn. Wat ik vooral vervelend vond, was dat je veel van deze puzzels met trial-and-error oplost. Ik ging namelijk vaak dood terwijl ik verschillende dingen uitprobeerde en dat kan na een tijdje behoorlijk frustrerend zijn. Daarbij biedt het spel geen hulp als je echt vast zit, wat echt zonde is. Maar aan de andere kant krijg je een hoop voldoening wanneer de puzzel dan eindelijk klikt.

Planet Alpha is een prachtig spel en weet de speler zonder woorden toch nog goed te interesseren. Het is ontzettend gaaf de adembenemende wereld en mysterieuze atmosfeer te ontdekken, al ziet het er op de Nintendo Switch jammer genoeg niet altijd even scherp uit. Verder voelt de wereld echt levend aan, omdat je je omgeving op unieke wijze gebruikt om puzzels op te lossen. Helaas zijn diezelfde puzzels wel vaak frustrerend door de trial-and-error-natuur ervan. Aangezien het oplossen van puzzels eigenlijk het enige echte gameplay-element is, is Planet Alpha een buitenaards bijzonder avontuur maar slaagt het er soms beter in een mooi plaatje te zijn dan een goed spel.

7

• + Prachtige, mysterieuze wereld en atmosfeer
  • + Interessant verhaal zonder woorden