De vos die graaft
Het verhaal heeft niet veel om lijf, dus daar zal ik geen woorden aan vuil maken. Interessanter is onze Lucky zelf, de held van dit verhaal. Hij heeft als moedig vosje de taak gekregen om Pages te verzamelen. Verzamelt ‘ie er genoeg, dan kan ‘ie naar de volgende wereld. Om dit te bewerkstelligen, is onze Lucky is gezegend met een aantal vaardigheden. Zo kan ‘ie springen, met zijn staart zwiepen om vijanden te verslaan en die oh zo fijne dubbele sprong uitvoeren. Ohja, zoals heteen waar vos betaamt kan hij zich natuurlijk ook gravend voortbewegen. Dit stelt hem in staat om bijvoorbeeld muntjes te pakken die verstopt zitten in de grond, om onder bepaalde muren en tralies door te kruipen en om ongezien langs kwade Wormiaanse boeren te sluipen.
Met deze vaardigheden moet je het ook doen; á la Spyro leert ie niet stoere nieuwe moves en er zijn ook geen veertjes om tijdelijk het luchtruim te verkennen. Dit lijkt stom (en dat is het stiekem ook wel een klein beetje), maar het stoorde me minder dan ik had gedacht. Het wordt nergens écht verrassend, maar makers gaan leuk om met hetgeen dat onze jonge Vos tot zijn beschikking heeft. Hierbij is het overigens wel jammer dat onze Lucky altijd een bepaalde richting op blijft graven (hij staat nooit stil op een plek) én dat de graafknop tegelijkertijd een soort richtingzoekende kontstomp is. Hierdoor kom je onbedoeld nogal eens in de problemen als je snel moet schakelen tussen graven, springen en roterende zagen ontwijken.
Levels wisselen nogal eens van perspectief: zo zoek je het ene moment in een wijde omgeving naar gasten voor een strandhuis en graaf je het andere moment in 2D over watermeloenen. Hierbij stelen vooral de 3D-levels de show. Een briljant level laat je bijvoorbeeld strandgasten zoeken voor de lokale bar. Deze zijn echter gehypnotiseerd door catchy dansmuziek en overal verspreid over het eiland. Voor elke strandgast staat weer een andere platformuitdaging klaar; van octopuskinderen zoeken tot slim over drijvende opblaasbootjes springen. Tegen het einde van het spel kom je zelfs in een heuse kermis terecht, waarin enkel het succesvol voltooien van een reeks minispelletjes leidt naar een nieuwe bladzij. Omgevingen zijn in veel gevallen niet statisch; naarmate jij meer uitdagingen voltooit, ontstaan er nieuwe wegen, vullen waterputjes zich en zwaaien zojuist geredde robots uitbundig naar je.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!