Uiteindelijk draait Metroid om zijn gameplay. Het is een 2D side-scrolling avontuur waarin je Samus van scherm naar scherm beweegt en bekijkt wat je pad kruist. Van het schieten op verscheidene vijanden tot het oplossen van vakkundige puzzels; Metroid vraagt je om bij de les te blijven, wat mijn meest positieve commentaar is. Ik verveelde me geenszins tijdens het spelen van Metroid: Samus Returns, wat ik niet zomaar kan zeggen over elk spel. De kaart op het touchscreen blijft zich uitbreiden en je ontdekt constant nieuwe dingen over deze wereld. Daarnaast heb je een concreet einddoel voor ogen: het verslaan van de 40 Metroids in een complex ondergronds bouwwerk.
Niet een remake, maar reimagining
De ongekende veranderingen ten opzichte van de originele Metroid II hebben mij werkelijk omver weten te blazen. Zo begin je ditmaal niet met de Morph Ball-vaardigheid. Het begin in Metroid II voelde hierdoor onoverzichtelijk, waardoor ik het moeilijk vond om naar het spel terug te keren. Samus Returns doet het gelijk anders door een nieuwe opbouw en elementen te introduceren. Je krijgt tijd om de vaardigheden van Samus te leren en er zit meer variatie in de eerste paar minuten. Pas hierna leer je over de Morph Ball en wat die precies in zijn mars heeft. Elk onderdeel van deze tutorial voelt kort en organisch, waardoor nieuwe spelers niet zullen achterblijven. Metroid: Samus Returns voelt als speciaal gebouwd voor de Nintendo 3DS. Hoewel de gangen en omgevingen dat duidelijk laten zien, merk je het ook in de progressie van het avontuur. In beide games moet je in hoofdzaak 40 Metroids verslaan, maar de spellen geven aanwijzingen op een andere manier. In het geval van Metroid II moest je een aantal Metroids opsporen, waarna het scherm zou schudden. Het vinden van het juiste pad was meer frustrerend dan leuk. Met Samus Returns moet je het DNA van de Metroids verzamelen en terugbrengen naar een bepaald punt. Zodra je deze taak hebt volbracht, opent een nieuw pad voor je voeten. De ontwikkelaars maken backtracken zelfs een eitje door teleportatiestations te introduceren, waardoor je snel naar een belangrijk punt terug kan.
De remake vermindert ook de frustratie van het origineel. Energy, Ammo en opslagpunten zijn nu beter zichtbaar op je kaart en vallen visueel gezien meer op. Je ziet ze van een afstand, loopt er naartoe en gaat door. Omdat je er je progressie kunt opslaan, blijven opslagpunten je belangrijkste redmiddel, maar de game houdt ook checkpoints bij als je direct wilt doorspelen. Dit zal je vooral opvallen met latere Metroid-gevechten, waar je het gevecht gemakkelijk kunt verliezen. De checkpoints brachten me meerdere malen terug naar het begin van een gevecht, waardoor een poging met vernieuwde krachten een paar seconden op zich liet wachten!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!