Metroid: Samus Returns

• 12 sep 17 om 14:00

• 0

Het rommelt rondom de Metroid-serie. Nintendo-fans willen weer op avontuur met Samus Aran en hebben dat laten merken. Toen Metroid Prime: Federation Force vorig jaar op de markt verscheen, bleven ze ongelukkig en ongeduldig. Hoelang moesten ze nog wachten op de 2D- en 3D-gameplay die ze zo lief hebben? Uiteindelijk gaf Nintendo gehoor met twee splinternieuwe games, één voor ieder huidig systeem. Hoewel het wachten blijft op Metroid Prime 4 voor de Nintendo Switch, brengt Metroid: Samus Returns iets unieks naar de Nintendo 3DS. Een remake van de meest technisch achterhaalde Metroid brengt perspectief en mogelijkheden met zich mee. Ontwikkelaar MercurySteam heeft de tijd gekregen om alles van een lik verf te voorzien. Is hen dat gelukt? Welcome back Samus!

Metroid: Samus Returns vertelt het verhaal na Zero Mission, waar Samus Aran de strijd aanging met Mother Brain. Tijdens die reis was het Samus’ bedoeling om de planeet Zebes te ontdoen van de Space Pirates en Metroids. Daar slaagde Samus in, al bleef de dreiging van beide partijen in de lucht hangen. In Samus Returns vlieg je naar de planeet SR388, waar de Metroid-wezens oorspronkelijk vandaan komen. Je komt overgebleven monsters vernietigen en kijken hoe de soldaten van de Galactic Federation eraan toe zijn. Tijdens het twaalf uur durende avontuur speel je meer dan dat je leest, maar beetje bij beetje leer je meer.

Uiteindelijk draait Metroid om zijn gameplay. Het is een 2D side-scrolling avontuur waarin je Samus van scherm naar scherm beweegt en bekijkt wat je pad kruist. Van het schieten op verscheidene vijanden tot het oplossen van vakkundige puzzels; Metroid vraagt je om bij de les te blijven, wat mijn meest positieve commentaar is. Ik verveelde me geenszins tijdens het spelen van Metroid: Samus Returns, wat ik niet zomaar kan zeggen over elk spel. De kaart op het touchscreen blijft zich uitbreiden en je ontdekt constant nieuwe dingen over deze wereld. Daarnaast heb je een concreet einddoel voor ogen: het verslaan van de 40 Metroids in een complex ondergronds bouwwerk.

Niet een remake, maar reimagining

De ongekende veranderingen ten opzichte van de originele Metroid II hebben mij werkelijk omver weten te blazen. Zo begin je ditmaal niet met de Morph Ball-vaardigheid. Het begin in Metroid II voelde hierdoor onoverzichtelijk, waardoor ik het moeilijk vond om naar het spel terug te keren. Samus Returns doet het gelijk anders door een nieuwe opbouw en elementen te introduceren. Je krijgt tijd om de vaardigheden van Samus te leren en er zit meer variatie in de eerste paar minuten. Pas hierna leer je over de Morph Ball en wat die precies in zijn mars heeft. Elk onderdeel van deze tutorial voelt kort en organisch, waardoor nieuwe spelers niet zullen achterblijven. Metroid: Samus Returns voelt als speciaal gebouwd voor de Nintendo 3DS. Hoewel de gangen en omgevingen dat duidelijk laten zien, merk je het ook in de progressie van het avontuur. In beide games moet je in hoofdzaak 40 Metroids verslaan, maar de spellen geven aanwijzingen op een andere manier. In het geval van Metroid II moest je een aantal Metroids opsporen, waarna het scherm zou schudden. Het vinden van het juiste pad was meer frustrerend dan leuk. Met Samus Returns moet je het DNA van de Metroids verzamelen en terugbrengen naar een bepaald punt. Zodra je deze taak hebt volbracht, opent een nieuw pad voor je voeten. De ontwikkelaars maken backtracken zelfs een eitje door teleportatiestations te introduceren, waardoor je snel naar een belangrijk punt terug kan.

De remake vermindert ook de frustratie van het origineel. Energy, Ammo en opslagpunten zijn nu beter zichtbaar op je kaart en vallen visueel gezien meer op. Je ziet ze van een afstand, loopt er naartoe en gaat door. Omdat je er je progressie kunt opslaan, blijven opslagpunten je belangrijkste redmiddel, maar de game houdt ook checkpoints bij als je direct wilt doorspelen. Dit zal je vooral opvallen met latere Metroid-gevechten, waar je het gevecht gemakkelijk kunt verliezen. De checkpoints brachten me meerdere malen terug naar het begin van een gevecht, waardoor een poging met vernieuwde krachten een paar seconden op zich liet wachten!

Vrijheid, blijheid

De laatste stap in de puzzel die Metroid: Samus Returns heet, is de besturing. Hoewel het avontuur een pure 2D-game is, heeft het een aantal trekken van de 3D-spellen. De belangrijkste is het vrije richten. Met deze vaardigheid kun je vrij in alle 360 graden op je tegenstanders mikken. Dat klinkt misschien niet indrukwekkend, maar je moet nagaan dat een 2D-Metroid dit nooit eerder deed. De mogelijkheid om gericht missiles en beam shots af te vuren voelt geweldig en het maakt het verslaan van gespuis aangenaam. Het helpt dat het besturen van Samus goed aanvoelt en dat er een duidelijk gewicht aan haar bewegingen hangt. Er zit finesse in haar sprongen, waardoor alles net dat beetje extra lading krijgt. Het hoogtepunt wat betreft gameplay komt echter in de vorm van Melee Counter. Als je in het zicht bent van vijanden, dan vliegen ze naar je toe voor een aanval. Gelukkig kun je je verdedigen met een precieze druk op de X-knop. Samus Returns wil dat je het gebruikt en laat dat duidelijk merken. De Melee Counter verzorgt een uiterst snelle uitschakeling van je tegenstander. In de Metroid- en baasgevechten ontkom je er niet aan deze vaardigheid te gebruiken, want het is dan je enige kans om ze overhoop te schieten met Missiles. Het duurde even voordat ik de Melee Counter begreep, maar hij bewijst zijn waarde overduidelijk. Zodra je het begint te combineren met het vastgrijpen van randen en de vrije bewegingen kom je een heel eind.

Hoewel je met deze mogelijkheden begint, krijg je tijdens de reis toegang tot meer opties. Zoals gebruikelijk in andere Metroid-games moet je een oogje openhouden voor Chozo Statues. Hier verdien je opties zoals de Grapple Beam, waarmee je over ravijnen kan springen en hoger gelegen gebieden kan bereiken. Nieuw in Samus Returns zijn de Aeion-vaardigheden, waarvan de wereld er vier tegelijk bevat. De vaardigheden kosten een speciaal soort energie. De eerste functionaliteit is Scan Pulse, waarmee je de directe omgeving kunt scannen. Hierdoor zie je de grootte van de kamers en of er interessante dingen te vinden zijn. Een andere kracht, de Beam Burst, maakt je Power Beam oppermachtig tegen elke vijand. Hoewel je de meeste van deze vaardigheden niet per se nodig hebt, helpen ze verder om alles te zien wat SR388 te bieden heeft.

Tot het gaatje

Hoewel ik weinig heb aan te merken op Metroid: Samus Returns, erger ik me lichtelijk aan twee dingen. Voor bepaalde content, zoals de galerij en fusiemodus, heb je per se amiibo nodig. Hoewel dit probleem nog te overbruggen valt, kan ik dat niet zeggen van het andere punt. Het was erg frustrerend om een honderd procent save file te behalen in Samus Returns. Hoewel de game veel uitlegt, blijft het hier en daar gissen. Voor een nodige aanwijzing moest ik bij een ander aankloppen, wat ik normaliter niet doe. Ook al hoef je niet voor de honderd procent te gaan, een complete save blijft het ultieme doel in een Metroid-spel. De beloning maakte het nog de moeite waard, maar de route erheen was alles behalve elegant. Metroid: Samus Returns ziet er overweldigend uit op de schermen van de Nintendo 3DS. De omgevingen hebben karakter en de kleine details, met name het 3D-effect, laten je genieten. De ontwikkelaars hebben er duidelijk veel werk ingestoken. De muziek mag er ook wezen. De bleeps en bloops zijn vervangen door muziek die veel weg heeft van de Metroid Prime-spellen.

Samus Returns is een spel voor ieder die Metroid een warm hart toedraagt. MercurySteam heeft hier zijn beste werk afgeleverd en duidelijk geleerd van de beste 2D-games. De voortgang heeft de grootste verandering doorgemaakt met vernieuwde gangen, collectibles en tijd voor opbouw. Daarnaast voelt de besturing van Samus uiterst natuurlijk aan. De bewegingen voelen vrijer en de Melee Counter maakt de gehele dynamiek heel uniek. Daar komt bij dat de game perfect optimaal op de Nintendo 3DS loop met een kaart en uitstekende 3D-effecten. Helaas valt het niet mee om het spel honderd procent uit te spelen en levert de poging hiertoe vooral frustratie op. Wie echter gewoon voor zijn plezier speelt, heeft één van de beste Metroid-games te pakken. Daar kun je niet omheen.

9

• + Wereld opnieuw vormgegeven
  • + Finesse in besturing