De afgelopen jaren voert Nintendo een andere koers als het gaat om het benaderen van de gamer. Nintendo introduceerde in 2011 al de ‘Nintendo Direct’ en in 2013 koos Nintendo ervoor om als eerste géén traditionele E3-persconferentie in te plannen, maar hier de inmiddels befaamde Nintendo Direct voor te gebruiken. Dat heeft zich de afgelopen jaren uitgemond in een geheel nieuwe vorm van PR en communicatie tussen Nintendo en de consument. Nu, zes jaar later, weten we eigenlijk niet beter dan dat The Big N haar informatie op deze manier naar de gamer brengt: Directly to you, is dat nou een goede keus van het marketingteam?
Hoewel Nintendo in januari van dit jaar liet zien tóch in staat te zijn een liveshow te organiseren met de lancering van de Nintendo Switch, bleek het slechts een stuiptrekking van een ouderwetse presentatievorm. Deze E3 heeft ons favoriete gamebedrijf laten zien weer op hun eigenwijze en unieke vorm door te gaan. Toch is ook hun presentatievorm de laatste jaren weer aan verandering onderhevig.
Toen Nintendo in 2011 koos voor de ‘Nintendo Direct’ als E3-presentatie was de gamewereld geschokt… excuus, de gamejournalistiek was geschokt. Nintendo had in mijn ogen als een van de eerste gamebedrijven door dat communicatie via de media naar je vaste doelgroep toe een ouderwetse gedachte was en durfde de stap te maken om de gamer direct aan te spreken. De persconferenties van de laatste jaren waren tenenkrommend. Maar wat ook niet onbelangrijk was: de boodschap kwam niet goed over. Tijdens de laatste persconferentie met de Wii U-aankondiging dacht een Nederlands medium zelfs dat de Wii U een nieuwe controller was voor de Wii, en dus geen nieuwe console.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!