Master Detective Archives: RAIN CODE - Na regen komt...

• 10 jul 23 om 11:00

• Robin

• 1

Stiekem ben ik altijd wel in voor een mysterie, escape room of een schattenjacht. Zeker in films kan ik wel genieten van National Treasure en Sherlock Holmes. Master Detective Archives: RAIN CODE valt meer in de laatste categorie. Het is de eerste keer dat ik een game speel van de bedenkers van Danganronpa, dus laten we eens zien wat voor mysteries er op mijn pad komen…

Het spel begint met Yuma die wakker wordt gemaakt door Shinigami, jouw genadige, gemene, lastige maar schattige partner. Althans, dat zegt ze zelf. Je wordt wakker in de Lost & Found van het treinstation en Yuma heeft geen idee waarom hij daar is. Een stem geeft hem een hint dat hij in zijn zakken moet kijken en hij vindt daar een brief. Klaarblijkelijk moet Yuma de Amaterasu Express-trein richting Kanai Ward halen gezien hij daar een opdracht heeft gekregen van de WDO (World Detective Organisation). Dat loopt alleen niet helemaal lekker want Yuma heeft geheugenverlies en begint daarnaast dus ook stemmen te horen. Eenmaal op de Amaterasu Express ontmoet hij de andere Master Detectives: inclusief hijzelf zijn er zes present terwijl er vijf aanwezig zouden zijn… het eerste mysterie is begonnen.

The World Detective Organisation wilt dat Yuma naar Kanai Ward gaat, maar waarom?

Van de regen in de drup

Je begint het spel met Chapter 0. Je wordt voorgesteld aan een zeer kleurrijke cast personages. Zoals in iedere anime hebben zij ook hun speciale krachten: Forensic Forte(s), dit zijn speciale krachten die de Master Detectives gebruiken om problemen op te lossen; zo heeft iemand de Forte om zichzelf een Disguise te geven terwijl een andere juist een Radar heeft om te kijken waar mensen zijn.

Ondertussen is de Amaterasu Express met de zes Master Detectives onderweg naar Kanai Ward, een stad waar het altijd regent. Kanai Ward is een stad die wordt geregeerd door de Amaterasu Corporation en buiten de bevoegdheden van de UG (United Governments) valt. Hoewel ze met z’n zessen in de trein zitten zouden er maar vijf Master Detectives aanwezig mogen zijn; het team van zes probeert dus nu te achterhalen wie de mol is. Na een tijdje begint Yuma steeds meer de stem van Shinigami te horen (ook al weet hij nog niet wie dit is) en voelt hij zich niet helemaal lekker. Hierdoor geeft één van de andere Master Detectives Yuma koffie en daarna voelt hij zich al helemaal niet lekker en valt uiteindelijk flauw in het toilet. Twee uur later wordt hij wakker en ziet een spookje rond zich heen zweven, daarnaast wordt het ook snel duidelijk dat er iets mis is: Rook! Yuma gaat naar buiten en ziet dat één van de Master Detectives is neergestoken en in brand staat in een gesloten ruimte. Jouw eerste onderzoek gaat officieel van start.

Chapter 0 is eigenlijk gewoon een hele lange tutorial die daarnaast tevens de wereld en het verhaal opbouwt en ook de mechanics uitlegt. Voor een leek in dit soort games was het fijn dat ik werd meegenomen in alle verschillende minigames en spelelementen die het RAIN CODE rijk is. Wel duurde de tutorial voor mij net iets te lang, maar met de hoeveelheid gameplay elementen die het spel rijk is begrijp ik opzich wel, maar spelers met ervaring zouden dit mogelijk snel wat saaier vinden.

Het eerste mysterie is begonnen…

Met bakken uit de hemel

Hoewel ik graag meer wil vertellen over het verhaal, draaithet spel uiteindelijk om mysteries., Als ik hier alle antwoorden al zou delen is het plezier natuurlijk ver te zoeken. Maar wat ik wel kan zeggen is hoe het spel ieder hoofdstuk vorm geeft. Ieder hoofdstuk heeft zijn eigen mysterie met een mix van raadsels en logisch nadenken. Het mysterie is dan ook vaak gelinkt aan een op zichzelfstaand verhaal dat de world building van Kanai Ward verder uitdiept. Daarnaast is er ook een groter overkoepelend verhaal dat mondjesmaat wordt verteld. Wanneer het mysterie zich voordoet ga je op onderzoek uit. Je kijkt naar de verschillende misdaad plekken en zorgt ervoor dat je al het bewijs vindt – het spel laat je weten wanneer je alles hebt gevonden in je Investigation. In elk hoofdstuk is een Investigation ook anders want in ieder hoofdstuk kan je een nieuwe Forensic Forte gebruiken die jou helpt om bewijsstukken te verzamelen.

Jouw bewijsstukken worden door Shinigami omgetoverd tot de Solution Keys die je nodig hebt in Mystery Labyrinths. Wanneer je alle bewijsstukken hebt verzameld, ga je naar een Mystery Labyrinth waar het meeste onderzoek plaatsvindt. Dit is een alternatieve dimensie die erg doet denken aan de Persona-serie. Mystery Labyrinths zijn doolhoven die zijn gematerialiseerd naar de mysteries van de echte wereld; wanneer je de waarheid naar boven haalt dan verdwijnt ook het Mystery Labyrinth.

Dit doe je op verschillende manieren, zo heeft het spel Quick-Time Events waarbij je binnen een bepaalde tijd het juiste antwoord moet geven op verschillende vragen. Je hebt Reasoning Death Match (RDM) wat mini-gevechten zijn waarbij je de Statements van een case moet vermijden anders loop je schade op en wanneer je stamina op 0 uitkomt verlies je het gevecht. Dit is erg moeilijk om te laten gebeuren. Tijdens de RDM komen er ook Inflammable Statements voorbij; deze moet je dan weer raken met de juiste Solution Key. Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden om tot de waarheid te komen zoals Shinigami Puzzle waarbij je Shinigami in een ton hebt met letters erop. Je moet op de letters schieten in de juiste volgorde om dan een vraag te beantwoorden die onder de ton staat.

Al met al zijn er bakken aan puzzels om op te lossen en zo dichterbij de waarheid te komen. Persoonlijk voelde de Reasoning Death Matches na een tijdje erg hetzelfde. Ook de Mystery Labyrinths zijn eigenlijk erg gelijk aan elkaar qua design; de eerste keer dat je in een Mystery Labyrinth komt is erg cool vanwege het design en hoe de wereld om je heen verandert, maar na een tijdje had ik wel iets meer gehoopt qua design.

Zeker de eerste keer in een Mystery Labyrinth is best spectaculair.

De wind in de zeilen

Master Detective Archives: RAIN CODE loopt over het algemeen in TV-stijl vrij soepel, in handheldstijl zijn er iets meer visuele glitches te zien wanneer achtergronden veranderen in gesprekken met personages; daarnaast zijn laadtijden in sommige gevallen ook een stuk langer. Het spel is zowel in het Engels of Japans te spelen en beide voice casts zijn naar mijn mening erg goed om naar te luisteren.

Hoewel het spel in handheldstijl zeker hier en daar technisch niet helemaal soepel draait moet ik wel zeggen dat RAIN CODE één van de mooiste spellen op de Nintendo Switch is; de cutscenes zien er erg tof uit en ook Kanai Ward ziet er prachtig uit met de neonlichten en de regen die naar beneden druipt. Daarnaast zijn de verschillende hoofdpersonages ook erg tof.

Over de muziek ben ik over het algemeen vrij neutraal, er zijn nummers die ik tof vind; maar ook nummers die me niks doen. Als laatste wil ik nog benoemen dat het spel zeker in sommige gevallen last heeft van typische fanservice; de grappen hebben hierin vaak een seksistisch tintje. Hoewel sommige grappen grappig zijn, is het in sommige gevallen ook weer erg onorigineel. RAIN CODE voelt soms echt als een shonen manga… for better or for worse.

Mijn eerste ervaring met de videospellen van Too Kyo Games is vrij positief. Hoewel ik er niet ondersteboven van ben, moet ik zeggen dat  het spel – ondanks de wat tragere start – zeker op gang komt met interessante cases en een overkoepelend verhaal. De personages zijn over het algemeen erg boeiend en Yuma en Shinigami zijn twee leuke hoofdpersonages. De andere support-personages zijn ook erg boeiend dankzij de verschillende persoonlijkheden die ze hebben. Grafisch is het spel één van de mooiste op de Nintendo Switch Dit zorgt er wel weer voor dat er hier en daar op technisch vlak, zeker in handheldstijl, problemen te vinden zijn. Voor fans van het genre zal dit zeker een toptitel zijn, maar voor mij is het ‘gewoon’ een leuke game. Master Detective Archives: RAIN CODE is een typische game die ik over enkele jaren in de Hidden Gem lijsten van de Nintendo Switch verwacht te zien. Tijd om maar eens naar de Danganronpa-spellen te kijken!

Een mysterieus avontuur gaat van start!

7.8

• + Visueel prachtig
  • + Toffe mysteries
  • + Verhaal en setting zijn erg interessant
  • + Leuke personages
  • - In handheldstijl iets meer technische problemen
  • - Trage start
  • - Soms net iets te veel fanservice

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

stitch. – Handwerk wordt puzzelwerk

0