Mario Kart World - Welcome, Welcome New World!

  • Review

  • 7 jun 25 om 15:30

  • Daan

  • 11

Mario Kart. Misschien wel de populairste Nintendo-franchise van de afgelopen generaties. Het is verrassend te noemen dat er geen nieuwe mainline game is uitgekomen in meer dan tien jaar. Tour en Home bleken uitstapjes, maar geen toekomstmuziek. Mario Kart 8 kreeg een Deluxe-versie op de Nintendo Switch met veel extra content door de jaren heen. De hoeveelheid banen, het strakke design en de anti-zwaartekracht-mechanieken maken het spel vandaag de dag nog steeds heer en meester. Het werd dus tijd om een nieuwe Mario Kart te gaan maken, maar waar begin je? Het antwoord van de ontwikkelaar was duidelijk: tradities doorbreken. Mario Kart World is een grote stap voorwaarts, al klikt alles niet zo sterk als je zou hopen.

Ik denk dat je redelijk weet wat je van Mario Kart kunt verwachten. Een brede selectie personages van het Super Mario-universum springen in karts en op motorfietsen om zodoende over banen te racen. Er zijn flink wat banen om over heen te denderen, verspreid over verschillende bekertoernooien. Uiteraard gaat dat niet zonder slag of stoot, want de wegen liggen bezaaid met obstakels en voorwerpen. Het is een ‘’character racer’’ met een hart en vele komische verrassingen om het een waardige Nintendo-game te maken. Het fundament trekt een wijde spelersgroep, mede dankzij een lage instapdrempel. Je kunt snel starten en genieten van alle actie die Mario Kart met zich meebrengt. Een genot.

Vroom vroom
Mario Kart World voelt gelijk anders. Niet dat de ziel eruit getrokken is, maar het gaat voor een unieke insteek. Kijk voorbeeld naar de klassieke Grand Prix-modus. Je start op een standaardbaan met drie rondes, maar daarna beginnen de veranderingen gelijk. Vanaf de tweede track reis je over verscheidene wegen naar de volgende locatie. De banen zelf zijn een enkele ronde voordat je weer verder reist. World gaat voor een roadtrip-achtige atmosfeer. Dat ligt je of juist helemaal niet.

In mijn geval dus wel. Uiteraard plaats ik kanttekeningen aangezien ik de stages meer had willen uitdiepen. Tegelijkertijd ben ik onder de indruk van hoe de banen verwerkt zijn in een open wereld. Alles voelt en past op zijn plek. Neem nou DK’s Lanceerbasis. Het level doet me ontzettend denken aan het originele Donkey Kong-arcadespel, gelet op de vatten en de metalen apen. Het level is ook een sterke introductie voor rail en wall grinding die ook sterk uit de verf komen. Prachtgracht is nog een baan waar ik mijn ogen uitkeek. Het heeft Venetië-achtige trekjes met kleine straatjes en scherpe bochten. Heerlijk!

De retro banen zijn ook op een nette manier in Mario Kart World verwerkt. Buiten een paar uitzonderingen hebben ze een ware metamorfose ondergaan. In Peach’ Resort komt dit het beste tot zijn recht. Er zit meer leven in de straten en het strand. Het linkerpad springt er meer bovenuit, terwijl het strand op rechts breder is dan voorheen. Dino Dino-Jungle was al fantastisch in Double Dash, maar de routes en toevoeging maken het een betere track. Wanneer je het lab binnengaat komt de dinosaurus vanuit het niets binnenvallen. Iets waar ik de eerste keer een beetje van schrok.

Knock me out before you go go
Hoewel de Grand Prix binnen de verwachtingen opereert, ben ik helemaal verrast als het om de Knock-out Rally gaat. Het werkt ongeveer hetzelfde als de Grand Prix, maar je reist van punt A naar B zonder te stoppen. Er zijn geen rustmomenten of finishlijnen te bekennen. Nee, je zult het moeten hebben checkpoints die verspreid zijn op belangrijke punten in de route. Belangrijker is dat je een goede positie handhaaft om in het spel te kunnen blijven. Als je je positie niet kunt vasthouden, dan eindigt je Knock-out Rally ronde gelijk. Geen pardon. Knockout Tour is gemener en strakker neergezet en ze winden daar geen doekjes om.

Ik heb Knock-out Rally veel meer gespeeld dan ik oorspronkelijk voor mogelijk had gehouden. Na vele uren ben ik nog steeds enthousiast om een ronde te starten. In Mario Kart World speel je met 24 racers, dus er is een bepaalde druk aanwezig om jezelf goed neer te zetten. De chaos kom je niet altijd te boven, maar ik voel me zeker afgrijselijk als ik op plek 23 zou eindigen. Knockout Tour bouwt op deze chaos en dat maakt het juist heerlijk. Nee, het gaat niet altijd mooi, maar overleven is de topprioriteit hier. De onzekerheid tussen overleven en uitgeschakeld zijn is hard.

Vrijheid! Blijheid?
Nu wil ik het graag hebben over de Rondrijden-modus. In de marketing van Mario Kart World is er hard op gehamerd hoe belangrijk de open wereld wel niet is. Er zijn twee gedachten die me parten spelen. Het is leuk om alleen of met vrienden rond te rijden en de landschappen te gaan uitpluizen. De wereld heeft een dag- en nachtcyclus waar dingen veranderen. Het is ook bijzonder hoe verweven de wereld voelt met banen op locaties die goed op elkaar aansluiten.

Als je alleen speelt, dan heb je iets meer te doen. Er zijn P-Switch-missies waarin je verschillende opdrachten uitvoert, vergelijkbaar met de missie-modus in Mario Kart DS. Zo zul je vijanden ontwijken, door ringen vliegen of blauwe munten verzamelen. Er zit op zich variatie in, maar een groot doel heeft het niet. Alles wat je kunt aanraken in de wereld, inclusief vraagtekenpanelen en speciale munten, levert je stickers op voor je kart en profiel. Het is leuk om ze een beetje te pimpen, maar ik had al snel mijn favorieten gevonden. Mario Kart World beloont je constant met stickers en liever had ik graag iets meer unlocks gezien.

Hier komen we op mijn tweede gedachte: wat doe je op de langere termijn in de open wereld? Als je met anderen lokaal of online speelt, dan heb je het nadeel dat je geen P-Switch missies kunt doen. Voor de rest is wel alles beschikbaar dus je zou samen op zoek kunnen gaan naar de panelen en munten. Zou het echter niet leuk zijn om zelf je eigen spellen te creëren? Ik kan me best voorstellen dat ik met andere spelers tikkertje of verstoppertje zou spelen. Helaas is er geen timer ingebouwd om dit soort ingevingen mogelijk te maken. Ja, je kunt samen ontdekken en dat is geinig nu, maar op een gegeven moment denk ik dat ik me puur en alleen op het racen focus.

Pretpakket voor ieder
Waar ik erg over te spreken ben is de besturing in Mario Kart World. De beginselen zijn nog steeds hetzelfde, maar er zijn slimme tweaks om het anders te laten aanvoelen. Zo voelt het alsof je iets harder moet werken voor een goede drift. Daarnaast zijn er de sprongen die je kunt maken door de ZR-knop vast te houden. Deze sprongen lijken niet belangrijk, maar ik vind ze cruciaal. Door de sprong in te zetten en de stick in een richting te bewegen kun je op de muren klimmen. Daarnaast is het mogelijk om de sprong te gebruiken om voorwerpen en obstakels te omzeilen. Het is belangrijk in Knockout Tour, want als je naar de rij wordt verbannen, dan weet je bijna zeker dat het voorbij is.

Daarnaast ben ik lovend over de balans van de voorwerpen. In Mario Kart 8 Deluxe was het makkelijk om voorwerpen te smokkelen naar een hogere positie om je zo rijk te rekenen op weg naar de finish. In mijn beleving blijft de groep relatief dicht bij elkaar in World, mede dankzij de hectiek voorin. Je zult achteraan vaker tegen een Gouden Paddenstoel of Bullet Bill aanlopen, terwijl het voorin draait om een bananenschil of een Groen Schild. De voorwerpen zijn ook korter van kracht dan in de Nintendo Switch-telg, waardoor je je momenten echt moet kiezen. Bullet Bills helpen je dat kleine beetje vooruit, maar de rest moet je toch echt zelf klaarspelen.

Multiplayer maakt het af
Uiteraard is het mogelijk om Mario Kart World lokaal, draadloos en online te spelen met vrienden en familie. Voor de review heb ik me gefocust op de online componenten van het spel. Met een Nintendo Switch Online-abonnement kun je racen op allerlei manieren zoals Versus, Knock-out Rally en lobbies met vrienden.

Oh, en je kunt ook strijden in de Gevecht-modus. Hier zijn er twee opties beschikbaar: Ballongevecht en Muntengevecht. Als je ze kent van Mario Kart 8 Deluxe, dan weet je ongeveer wat je kunt verwachten. Het enige verschil is dat wanneer je al je ballonnen verliest je permanent uit het spel ligt. Het is een grote verbetering en voert de druk zonder meer op. Met acht verschillende levels valt er best wat pret uit te halen zonder dat het gaat vervelen. Een persoonlijk groot gemis is de Shine Thief-modus waarin je elkaar overhoop knalt met voorwerpen om de Shine Sprite in handen te krijgen. Het zou perfect hebben gepast in de game die Mario Kart World is. Verrassend dat ze deze kans niet hebben gegrepen. Ze hadden het zelfs op de normale racebanen kunnen doen!

Wat betreft online ben ik het meest onder de indruk van de Versus-stand, zowel met mensen over de wereld als met vrienden. Je gaat de open wereld binnen en eindigt op een bepaalde locatie. Zodra het tijd is om een baan te selecteren, kies je uit drie opties een route naar een nieuwe locatie. Je blijft dus, vergelijkbaar met Grand Prix, racen naar nieuwe plekken die met elkaar verbonden zijn. In lobbies met vrienden kun je buiten het boekje selecteren door op de Plus-knop te drukken. Je kunt dan vrij selecteren van de kaart om zowaar drie rondjes te doen op een normale track. Wel een dingetje: als er een race gaande is, kun je niet meekijken en zit je vast in de open wereld totdat iedereen klaar is met de race. Opmerkelijk, want je kunt wel meekijken in Knock-out Rally als je eruit ligt. Knock-out Rally gaat op zoek naar de eerste beschikbare lobby, dus je begint gelijk zonder erover te hoeven nadenken.

Grafisch hoogstandje
Mario Kart 8 Deluxe draaide om een strak design zonder enige haken of ogen. World is daar compleet van af gestapt en gaat voor kleurrijke, ronde designs. De personages zijn bolliger, bewegen meer en het enthousiasme spat ervan af. De verschillende kostuums, waarvan ik er meer van had willen zien, brengen deze personages op een unieke manier tot leven. De wereld is goed aangekleed met uiteenlopende details en plekken om te ontdekken. Het is duidelijk dat de makers veel tijd hebben besteed aan design. Beter had het absoluut niet gekund. Uiteraard zal het je niks verbazen, maar het spel loopt als een zonnetje op de Nintendo Switch 2. Het maakt niet of je nou in handheldmodus of op de televisie speelt, de HDR brengt de mooiste kleuren naar boven.

En dan de muziek. Mijn hemel, de muziek. Mario Kart World heeft de meeste diverse soundtrack van in het Super Mario-universum en dat is hier nog een graadje beter. De verschillende banen hebben uiteraard hun eigen muziek, maar wat nou als je aan het rijden bent tussen deze locaties? Nou, de makers hebben ervoor gekozen om een magistraal aantal nummers uit het Mario-verleden te remixen voor Mario Kart World. Van Yoshi’s Island naar Super Mario Maker, van Super Mario Odyssey tot WarioWare. Van alles passeert de revue. Ik heb me zelfs erop betrapt dat ik Mario Kart World laat draaien in het hoofdmenu om de liedjes te kunnen blijven luisteren. Fantastisch!

Conclusie
Mario Kart World is een ontzettend ambitieus spel. Een compleet verbonden wereld met vele routes waar je nog lang van kunt genieten. Hoewel je de Grand Prix-modus snel achter je zult laten wat daarna komt waar het avontuur werkelijk begint. Je speelt tegen anderen online, neemt deel aan races en doorgrondt elk hoekje van de open wereld. Hoewel ik ontzettend genoten heb, ben ik toch benieuwd naar wat we op de langere termijn nog doen met deze open wereld. Er zijn mogelijkheden om eigen spellen op te zetten, maar dat is nou niet iets waar de makers rekening mee hebben gehouden. Knock-out Rally is voor mij het absolute hoogtepunt van Mario Kart World. Het is een gemene modus die zowel het beste als slechte in je naar boven haalt. De presentatie en voorwerpen-balans maken deze Nintendo Switch 2-telg de allerbeste in zijn soort. Hoe je het ook wendt of keert, Mario Kart blijft een verplicht nummertje.

8.5

N1-score

  • + Uitstekende presentatie
  • + Grote wereld om te doorgronden
  • + Knock-out Rally absolute highlight
  • + Grand Prix en Versus sterker dan ooit
  • + Goede online-opties
  • - Open wereld op lange termijn wellicht saai
  • - Soms moet je even wachten in een lobby

Like dit bericht:

Recente artikelen

Donkey Kong Bananza krijgt Nederlandse tv-reclame

0

Media Donkey Kong Bananza krijgt Nederlandse tv-reclame

20-06-2025

0

Rik

MOUSE: P.I. For Hire krijgt nieuwe trailer

0

Media MOUSE: P.I. For Hire krijgt nieuwe trailer

07-06-2025

1

Coen

Nice Day for Fishing – Cozy Terraria-achtig avontuur met hengel en humor

0

Review Nice Day for Fishing - Cozy Terraria-achtig avontuur met hengel en humor

07-06-2025

3

Karina

Discussieer met ons mee! 11

Robin

7 jun 25 om 22:21

#17315‍

4928 XP | 744 comments

Het is leuker dan ik had verwacht

Fl@ppy

8 jun 25 om 09:05

#17319‍

4855 XP | 947 comments

Wat had het moeten doen voor een hoger cijfer?

Daan

8 jun 25 om 14:32

#17322‍

58 XP | 3 comments

Het had voor mij echt moet uitleggen waarom de open world zo belangrijk is. Je wordt in het diepe gegooid met het idee van ''zoek het maar uit''. Als er een ander groter doel was geweest, dan had ik er zeker meer lof voor gehad. Het voelt vaak alsof ik mijn eigen fun moet creëren. De P-Switch missies zijn leuk, maar niet lange termijn leuk.

Fl@ppy

8 jun 25 om 18:50

#17327‍

4855 XP | 947 comments

Waarschijnlijk was dit 10/15 jaar geleden toen openworld nog "nieuw" was  leuker geweest, maar doordat we sindsdien zoveel overvolle toffe openworlds hebben gehad valt dit tegen.

harluigi

8 jun 25 om 14:28

#17321‍

209 XP | 39 comments

Knock-out mode online is niet goed voor je hart.

Yosher

8 jun 25 om 17:23

#17323‍

7062 XP | 1310 comments

Ik vind het cijfer nog te hoog eerlijk gezegd. Het spel heeft te veel kleine probleempjes om er een 8,5 van te maken.

Ten eerste, als free roam niet iets voor je is, is er al gelijk een groot deel van deze game weggevallen voor je. Ik vind free roaming wel leuk, maar deze wereld voelt niet heel spannend aan om te verkennen. De P switches, panels, en muntjes die je kunt zoeken zijn leuk, maar die voelen wat mij betreft een beetje aan als mosterd na de maaltijd. Er is niet eens een fatsoenlijke tracker die je laat zien wat je wel en niet hebt gehaald. Alleen voor de panels per level.

Dan heb je de personages. Alle kostuums worden praktisch als hun eigen personage behandeld op het select scherm, en veel van die NPC rijders laten deze game als een rom hack aanvoelen waar maar wat willekeurige troep erin wordt gegooid voor de memes. Ik heb veel liever personages met persoonlijkheid dan random enemy #254. Sommige personages hebben ook maar weinig kostuums, en die NPC rijders dus helemaal geen. Op z'n minst Hammer Bro had z'n Fire, Boomerang en Ice varianten kunnen krijgen.

Het rijden van baan naar baan is ook een misser in mijn ogen. Veel van deze stukken zijn gewoon recht vooruit rijden met hier en daar wat opstakels. Dat is niet leuk in mijn ogen. Ik speel veel liever gewoon op de tracks zelf. Wat dat betreft had ik ook veel liever dat ze dit bij Grand Prix eruit hadden gelaten en dit gewoon in Knockout Tour moeten laten.

Online races volgen ook dat Grand Prix-achtig "van baan naar baan" rijden, tot er een willekeurige baan wordt gekozen die op de vorige baan niet aansluit. Het idee is leuk, maar de banen zelf komen zo echt niet tot hun recht en dat is zonde. Een bepaalde baan is overigens ook exclusief aan Grand Prix (en Time Trial) en dat is ook heel raar.

Dan is er nog de Battle mode. Waarom zijn we van 5 modi naar 2 gegaan? Waarom zo relatief weinig battle mode banen? Deze banen hebben deels ook het probleem wat Mario Kart 8 Wii U had, ze zijn gebaseerd op echte banen en zo minder leuk om te spelen. 

De stickers die je kunt verzamelen zijn leuk, maar ik had ook graag een beter album gehad om deze in te verzamelen. Overal vraagtekens, met een hint als je op een vraagteken gaat staan over hoe je die bepaalde sticker kunt krijgen. Zo weet je ook hoeveel je er nog moet verzamelen, als je ze allemaal wilt.

Over het algemeen vind ik sowieso dat er weinig te doen is in deze game. Vooral voor een game die al sinds 2017 in ontwikkeling was. Ik had er echt meer van verwacht.

Het is natuurlijk niet helemaal slecht. De game zelf speelt uitstekend weg, de kostuums die er zijn, zijn stuk voor stuk echt super tof, het ziet er allemaal gelikt uit, en de muziek is ook hartstikke tof met een flinke dosis nostalgie. Maar het is zo jammer dat het door bepaalde dingen zo naar beneden wordt gehaald. Wat mij betreft verdient deze game niet meer dan een 7 (en dan ben ik nog best genereus), vooral met het oog op het feit dat ze zich hier (officieel) 90 euro/80 dollar voor vragen. Die prijs hangt eraan, alleen omdat het Mario Kart is, die op de Switch verkocht als een malle. Die prijs hangt er niet aan omdat er zoveel content is. Want dat is er niet. Persoonlijk ben ik nu al redelijk verveeld met deze game, iets dat me nog nooit zo snel is gebeurd in een Mario Kart game. Ik heb me tot nu toe meer vermaakt met de GameCube games die ze op NSO hebben gegooid.

harluigi

8 jun 25 om 18:10

#17324‍

209 XP | 39 comments

Mario kart is en blijft een race game. Free Roam zie ik als een leuk extraatje, de p-switch missie's zijn leuk om te doen en sommige nog best uitdagend. Denk dat je verwachtingen voor free roam te hoog waren.

En overal Yoshi's in free roam, wat wil je nou nog meer ;-)

Yosher

8 jun 25 om 22:19

#17332‍

7062 XP | 1310 comments

Haha, ik vind al die Yoshis in free roam wel leuk natuurlijk, maar dat brengt de game natuurlijk maar zo ver.

Maar nee, het is niet per se dat mijn verwachtingen voor free roam te hoog waren. Van de rest van de game misschien wel. Er is gewoon te weinig te doen, en wat er wel te doen is valt tegen om verschillende kleine redenen.

Ik vind de game wel leuk, maar het is niet de wow factor die Mario Kart altijd is geweest voor mij. Eerst kregen we om de paar jaar een nieuwe Mario Kart, nu heeft het 10+ jaar geduurd voordat we echt een nieuwe kregen (dat geen mobiele game of een gimmick game was). Dan had ik mijn verwachtingen best wel hoog gezet ja. Dat was waarschijnlijk wel mijn fout, maar ze hadden dan ook een hoop om tegenop te boksen met Mario Kart 8 Deluxe. 

Fl@ppy

8 jun 25 om 18:48

#17326‍

4855 XP | 947 comments

Bedankt voor deze mini review Yosher, maakt voor mij duidelijk dat ik hem voorlopig niet aanschaf.

Yosher

8 jun 25 om 22:20

#17333‍

7062 XP | 1310 comments

Graag gedaan hoor. Maar het blijft natuurlijk wel mijn persoonlijke ervaring. Ik zie genoeg mensen er wel veel meer plezier uit halen dan ik!

Richardnet

9 jun 25 om 09:04

#17335‍

42 XP | 6 comments

Goede toevoeging aan deze review! Kan mij wel vinden in je kritiek.