Loop Hero - Nog een rondje, nog een rondje én nog een rondje

• 22 dec 21 om 12:30

• Willem

• 2

Loop Hero is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te spelen op de Nintendo Switch. Ik kan simpelweg de recensie hier beëindigen omdat Loop Hero wat mij betreft het beste werkt als je er met de minste verwachtingen in gaat. Dit jaar heb ik belachelijk veel spellen gespeeld en het voelt bijna als een soort mes in de rug dat ik pas van Loop Hero heb kunnen genieten in de laatste maand van het jaar. Deze innovatieve roguelike is mogelijk zelfs de beste game van het jaar. Als je zoekt naar een spel wat je bijna eindeloos kan blijven spelen en nog steeds plezier uit kan halen na talloze uren, dan is Loop Hero absoluut voor jou.

Loop Hero is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te spelen op de Nintendo Switch. Ik kan simpelweg niet om de briljante gameplay heen die de ervaring zo verslavend goed maakt. Je speelt als een held in een wereld die compleet is opgeslokt door duisternis. Niets bestaat meer behalve jijzelf en een cirkelvormige route die je afloopt. Gaandeweg kom je vijanden tegen die je verslaat in automatische gevechten. De gevechten maken gebruik van een aanvalssnelheidsmeter zoals je misschien gewend bent van games als Final Fantasy. Je kan echter geen aanvallen of krachten kiezen. Het is simpelweg wachten tot het gevecht begint en eindigt. Ik kan mij voorstellen dat dit enorm saai leest op papier, maar dat komt omdat Loop Hero zich eigenlijk verschuilt als een inventory-management game gecombineerd met een world building game. Echter werken de systemen zo samen, dat ik er geen genoeg van kon krijgen.

De eeuwig veranderende cirkel van Loop Hero

Altijd blijven wisselen

Loop Hero is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te spelen op de Nintendo Switch. Ik kan simpelweg niet heen om de manier hoe ze ieder gevecht zo spannend weten te krijgen, ondanks dat je als speler niet de aanvallen kiest. Iedere vijand die je verslaat kan twee soorten voorwerpen droppen. Items die je kan gebruiken om de held sterker te maken óf kaarten die je kan gebruiken om de wereld om je heen te herbouwen. De items variëren van wapens, armor en ringen tot laarzen en specifieke voorwerpen die aansluiten op bepaalde klassen. Zodra je een voorwerp draagt vervangt en vernietigt dit het vorige voorwerp, dus het is een kwestie van strategie wanneer je besluit van zwaard te wisselen of wanneer je toch die ring met extra regeneration om doet. Dit is wat de gevechten zo spannend maakt. Heeft het zin om nu te pauzeren en items rond te schuiven of weet ik het met nét genoeg HP te overleven om het thuiskamp weer te bereiken? Wat de gameplay daarbij verfrissend houdt, is het fantastische kaartensysteem.

De fenomenale pixel-art blijft een genot om naar te kijken tijdens de gevechten

Strategisch plaatsen voor later

Loop Hero is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te spelen op de Nintendo Switch. Ik kan simpelweg geen genoeg krijgen van de manieren waarop de game zelf de speler verantwoordelijk maakt voor het verloop van de runs door het kaartensysteem. Iedere kaart plaats je in de wereld en geeft dat vierkant een effect. Als je een grove plaatst, spawnt daar iedere dag een wolf. Heb je een battlefield aan de cirkel gebouwd, dan verschijnt daar elke drie dagen een schatkist. Gebruik je een vampierenhuis? Dan verschijnen er vampieren in de gevechten met monsters rondom het huis. Iedere kaart heeft meerdere effecten die invloed uitoefenen op het verloop van gevechten, of je HP wordt hersteld en of je er goede voorwerpen kan vinden. Kaarten die je niet aan de cirkel plaatst, maar in de wereld er eromheen geven speciale effecten zodra een dag is versterken. Zo verbeteren bergen je verdediging en herstellen grasvelden je HP met één punt per grasveld. Dit is het hart van Loop Hero. Plaats de gebouwen en effecten op zo’n tactische manier dat je zoveel mogelijk rondjes weet te maken en de grondstoffen mee naar je kamp kan nemen. De eindeloze loop kan alleen gebroken worden door te vluchten met de grondstoffen of door te sterven.

Continue verbetering
Loop Hero is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te spelen op de Nintendo Switch. Ik kan simpelweg niet ophoudent over de aantrekkingskracht van de grondstoffen te gebruiken. Het thuiskamp breidt je steeds meer uit met nieuwe gebouwen en wonderbaarlijk genoeg, overlevenden. Deze assisteren je op je missie met nieuwe voorwerpen, als je maar nieuwe gebouwen voor ze bouwt met de grondstoffen. Dit is hoe de items en de kaarten op elkaar inspelen. Als je te veel items bij je draagt worden de oudste items omgezet in grondstoffen. Als je genoeg velden of bergen plaatst rondom een treasury worden de grondstoffen meer waard. Je verlaat dus eigenlijk nooit de Loop zonder er ook maar een beetje beter van te worden. Dit bouwt ook enorme spanning op, want als je tijdens een ronde sterft voordat je het thuiskamp weet te bereiken, ga je maar met 30% van je grondstoffen terug naar huis. Het risico tegenover de beloning is wat Loop Hero nagelbijtend spannend maakt. Wanneer is het juiste moment om op te geven? En is de HP die herstelt bij het thuiskamp wel genoeg om nóg een ronde te voltooien? Deze momenten escaleren zodra de boss battles verschijnen, die grote delen van de loop overnemen met hun eigen gebouwen. Als je genoeg oblivion-kaarten hebt weten over te houden, kan je bosses zwakker maken door hun gebouwen te vernietigen. Maar zelf kan je ook die kaarten goed gebruiken als je bijna terug bij de finish bent. Vrijwel elke loop wekte bij mij een gevoel van spanning, actie en overwinning op, dat ik dit jaar in géén enkele andere game, boss battle of verhaal heb ervaren.

Een game van deze tijd, voor deze tijd

Loop Hero is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te spelen op de Nintendo Switch. Ik kan simpelweg er niet bij dat er een spel is waarin de eindeloosheid van repetitie zo goed wordt verbeeld en speelbaar wordt gemaakt. Er zijn genoeg andere games waarin je je bevindt in een timeloop zoals Majora’s Mask of The Forgotten City. Maar Loop Hero laat je voelen hoe radeloos je wordt van elke keer hetzelfde te doen en mogelijk met niets naar huis te gaan. Een game waarin je eindeloos probeert om voortgang te maken en het soms simpelweg je niet meezit omdat je vijf rondes geleden besloot om een vampierenhuis op een onpraktische plaats te zetten. Er is iets bizars aan het feit dat we deze week lockdown nummer zoveel zijn gestart en dat ik weer in het gevoel zijn alsof we iedere dag hetzelfde doen om maar de tijd te doen verstrijken. Om maar naar een moment toe te werken waarop we kunnen zeggen dat we de cirkel hebben doorbroken. Maar misschien is het wel logischer om te beredeneren dat we de cirkel misschien wel nooit gaan breken, maar er mee leren leven. Dat we beter worden in het spelen van de de juiste kaarten om de cirkel dragelijker te maken. Dat we ons proberen op de beste manier voor te bereiden om het leed van later zo behapbaar mogelijk te maken. Met Loop Hero heb ik voor mijzelf een manier gevonden om te leren omgaan met de dagelijkse sleur waar we ons in bevinden. Om te realiseren dat, hoe rot deze ronde nu ook is, we werken naar die uiteindelijke ronde waarin het grote kwaad verslagen wordt en de cirkel kan worden doorbroken. Loop Hero is een game voor deze tijd, over onze tijd. Dat het nog verdomd lekker wegspeelt is alleen maar goed meegenomen.

Loop Hero is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te spelen op de Nintendo Switch. Ik kan simpelweg de recensie hier beëindigen omdat Loop Hero wat mij betreft het beste werkt als je er met de minste verwachtingen in gaat. Dit jaar heb ik belachelijk veel spellen gespeeld en het voelt bijna als een soort rugsteek aan dat ik pas van Loop Hero heb kunnen genieten in de laatste maand van het jaar. Deze innovatieve roguelike is mogelijk zelfs de beste game van het jaar. Als je zoekt naar een spel wat je bijna eindeloos kan blijven spelen en nog steeds plezier uit kan halen na talloze uren, dan is Loop Hero absoluut voor jou.

9.5

• + Loop Hero’s eeuwige cirkel blijft van begin tot eind je in de greep houden
  • + Fantastische pixel-art
  • + De gameplay elementen werken feilloos samen
  • + Een spel dat reflecteert op zichzelf en daarmee misschien ook wel een beetje op jou als speler.
  • - De ietwat passieve gameplay is niet voor iedereen

Over Willem

Als redacteur en reviewer voor N1-UP stort Willem zich in het avontuur. Zijn specialisatie zit hem in abstracte indie-games, actie-spellen, thematische verhalen en de singeplayer avonturen. Zodoende heeft hij Hyrule al talloze keren gered van het kwaad en iedere Pokémon die ooit heeft bestaan gevangen. In zijn vrije tijd werkt hij graag aan het maken van video's en ook in-game fotografie is één van zijn grote passies. Voor vragen kan je hem altijd stalken op twitter: www.twitter.com/whilhorst

Super Mario Bros. 2: Al 35 jaar een geweldig zwart schaap

1

Nieuws Super Mario Bros. 2: Al 35 jaar een geweldig zwart schaap

28-04-2024

1

Bravely Default II ruim 1 miljoen keer verkocht

0

Nieuws Bravely Default II ruim 1 miljoen keer verkocht

22-12-2021

0

Voice of Cards update voegt High Speed Mode toe

0

Nieuws Voice of Cards update voegt High Speed Mode toe

22-12-2021

0

N2up

22 dec 21 om 23:27

#2903‍

1414 XP | 276 comments

Deze review is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te lezen op de N1-UP website. Ik kan simpelweg niet om de briljante schrijfstijl heen die de ervaring zo ontzettend leuk maakt.Deze review is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te lezen op de N1-UP website. Ik kan simpelweg niet om de briljante plaatjes heen die t artikel zo ontzettend goed bijstaan.Deze review is waanzinnig, uniek in z’n soort en een genot om te lezen op de N1-UP website. Ik kan simpelweg niet om de briljante start van elk alinea heen die de ervaring van de game op een leuke manier toelicht.

22 dec 21 om 23:27

#2904‍

2702 XP | 217 comments