Hoe maak je een vervolg op de grootste videogame van dat moment, halverwege de jaren ‘80? Meer van hetzelfde om je publiek vast te houden of iets nieuws om je markt mee te vergroten? Voor Super Mario Bros. 2 is het uiteindelijk beide gedaan, al kreeg het spel daardoor een nogal ongewone geschiedenis. Vandaag is het precies 35 jaar geleden dat Super Mario Bros. 2 werd uitgebracht in Europa, op 28 april 1987. Voor mij nog steeds een absolute favoriet op de NES, dus een goed moment om eens terug te kijken en dit intussen nogal ondergewaardeerde vervolg wat extra waardering te geven.
Het is 1991. Een aantal weken geleden kochten wij thuis onze NES en zijn er al aardig aan verslaafd geraakt. Mijn vader komt thuis van zijn werk en heeft een leuke verrassing voor ons: Super Mario Bros 2! Helemaal dolblij natuurlijk, maar nee: we mogen hem pas ná het eten spelen. Om dat te verzekeren ligt het spel nog een uurtje bovenop de kast, zodat wij er niet bij kunnen. Dan gaat het plastic eraf, het doosje open en de cartridge in de NES! Een geweldig nieuw Mario-avontuur begint!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
28 apr 24 om 19:11
#13526
2644 XP | 241 comments
Mooi artikel hoor! Ik ben het grotendeels niet met je eens en dat is verder prima natuurlijk! De 2D Super Mario-reeks is voor mij meer een strakke platformer met snelle acties en uitdagende gameplay. In SMB2 mis ik al die elementen toch echt. De levels zijn langzaam, de constante laadmomenten (vooral bij de verticale levels) halen compleet de snelheid uit het spel. Voor mij zal dit altijd een van de slechtste Mario-games blijven, maar niet omdat het ooit Yume Kōjō: Doki Doki Panic heette, maar simpelweg omdat de gameplay dusdanig slechter is dan alle andere Mario-spellen.
29 apr 24 om 21:10
#13531
3601 XP | 417 comments
Ha, dat had ik eigenlijk al verwacht! Hebben het wel eerder over Super Mario Bros. 2 gehad, toen Super Mario Maker 1 en 2 uitkwamen. Snap precies wat je bedoeld en ben het daar wel mee eens. Ook mis ik de vliegende munten, vraagtekenblokken en power-ups een beetje in deel 2. Dan nog vind ik het geen slecht spel, zeker voor op de NES. Heb er altijd veel plezier aan beleefd.
Nee, ik vind het juist tof dat je ertegenin gaat met jouw eigen argumenten, maar mijn artikel tegelijk nog steeds mooi vindt, dus dank je! Voor jou is het inderdaad duidelijk geen goede Mario-game én dat is helemaal prima. Gelukkig zijn er heel veel geweldige Mario-games!
29 apr 24 om 14:32
#13529
3076 XP | 478 comments
Episch artikel, Martijn
29 apr 24 om 21:14
#13532
3601 XP | 417 comments
Bedankt, Mitch! Fijn om te horen dat je 'm tof vind!