Hoofdafbeelding bij The Pokémon Company deelt trailer van Scarlet & Violet's The Indigo Disk

The Hidden Treasure of Area Zero: Deel 2: The Indigo Disk - Breekt door ambitie

• 20 dec 23 om 21:30

• Robin

• 5

Het einde van generatie 9 van Pokémon is in zicht. Althans dat is de verwachting. Op 14 december kwam het tweede deel van Pokémon Scarlet & Violet: The Hidden Treasures of Area Zero uit. We gaan terug naar Unova, waar Black & White zich afspeelden en zijn een uitwisselingsstudent aan de Blueberry Academy. Tijd om te zien of de DLC de Ghimighoul-munten waard is. Op naar de tweede stop: The Indigo Disk.

Let op: er zijn in deze review spoilers te vinden van de Pokémon Scarlet/Violet post game en The Teal Mask.

The Indigo Disk bevat twee verhalen die samengebracht zijn door je uitwisseling naar de Blueberry Academy waar Carmine en Kieran studeren. Deze broer en zus leerde je al kennen in The Teal Mask. Aan de ene kant volg je het verhaal van Kieran en de Blueberry League Club, aan de andere kant volg je het verhaal van wat The Hidden Treasure of Area Zero is.

De Blueberry Academy ligt in de Unova-regio. Er zijn dan ook genoeg referenties naar de Unova-games. Zo zijn er remixes van het Trainer Battle-theme en de Wild Pokémon-theme afkomstig van Black & White, wat ontzettend nostalgisch is. Ook hoor je lichte melodieën van Black & White terug in het Terarium (de grote disk waar je je op bevindt en onderdeel van de Blueberry Academy). Wie weet komen deze nummers nog een keer voorbij in een Soundtrack Sunday, want de muziek in zowel The Teal Mask als in The Indigo Disk zijn catchy!

De Indigo Disk geeft meer multiplayer opties, maar wel iets te laat.

VGC Ready!

Wat al heel snel duidelijk wordt, is dat de The Indigo Disk een ware endgame is. Voordat je het verhaal van The Indigo Disk kan afmaken, moet je het verhaal van Pokémon Scarlet & Violet én The Teal Mask hebben afgerond. Daarnaast zijn de trainer battles op het Terarium allemaal in Double Battle, wat ook de standaard is in de officiële Pokémon VGC (Video Game Championship). Het is stiekem wel gek dat de gehele game om Single Battles draait, maar de officiële VGC juist om Double Battles daarom vind ik het dan ook fantastisch dat ze dit eigenlijk lichtjes introduceren via The Indigo Disk. Hoewel dit beter kan, is het wel een goede start. Het is zeker iets wat ik ook bij toekomstige mainline-titels hoop terug te zien.

Tevens is de moeilijkheidsgraad een stuk hoger dan in zowel de base game als in The Teal Mask. Zowel de Pokémon in het wild en die van trainers zitten zo rond de level 50 tot 80 (afhankelijk van hoever je bent in de base game en The Teal Mask). Daarbij zijn er zelfs strategieën nodig bij sommige trainers battles. Tevens hebben ze het verzamelen van Tera Shards om het Tera Type van je Pokémon aan te passen vergemakkelijkt, gezien je deze nu kan oppakken in het Terarium, wat trouwens een zeer toffe plek is om te onderzoeken. Het zorgt er toch voor dat de overstap naar een mogelijk competitief Pokémon-speler lager ligt en het geeft ook meer mogelijkheden in een normale playthrough.

De Blueberry Elite Four. Deze zijn zeker een stuk uitdagender dan wat je van Pokémon gewend bent.

Nieuwe rivalen

Het verhaal van Kieran gaat verder waar het was geëindigd in The Teal Mask. Toen Ogerpon uiteindelijk besloot om met jou te willen reizen, kreeg de stille Kieran een evil bad guy character arc. Wanneer je hem weer tegenkomt in de Blueberry Academy is hij de Blueberry Champion en een stuk minder vriendelijk dan in The Teal Mask. Ook zijn er andere personages die een rol spelen in The Indigo Disk. Zo zijn er nog meer referenties naar Unova te vinden in enkele personages zoals Lacey en Drayton. Zo is Lacey haar vader een Gym Leader in Unova en is Drayton de kleinzoon van Drayden, de Opelucid City Gym Leader. Beide maken deel uit van The Elite Four in Blueberry en aan jou de taak om hen te verslaan en de kampioenstitel van Kieran af te nemen. Dit is vergelijkbaar met The Victory Road-route in de base game van Pokémon Scarlet & Violet. Je moet een trial uitvoeren en daarna mag je pas tegen het betreffende Elite Four-lid strijden. Wees voorbereid: ze zijn pittiger dan je denkt!

The Hidden Treasure of Area Zero

Wanneer je uiteindelijk dit stuk van het verhaal hebt afgerond, gaat het verhaal door naar de naam van het DLC-pack: The Hidden Treasure of Area Zero. Natuurlijk draait dit stuk van het verhaal rondom Terapagos, de nieuwe legendarsche  Pokémon die was aangekondigd bij het begin van de DLC. Hierin wil ik niet te veel spoilen, maar het verhaal haalt niet de hoogtes van het epische gevecht met de daarbij behorende plottwist in de postgame van Scarlet & Violet. Maar het is een interessant stukje verhaal uit de Pokémon-wereld dat wordt verteld. Daarnaast kom je ook het 19de Tera Type tegen: Stellar. Wanneer je het verhaal hebt afgerond kan je uiteindelijk ook wilde Stellar Pokémon tegenkomen in het Terarium.

Hoofdafbeelding bij Trailer Scarlet & Violet's The Indigo Disk bomvol info Blueberry Academy

Terapagos neemt uiteindelijk de spotlight tijdens het tweede stuk van The Indigo Disk.

To infinity and beyond!

Wanneer je ook dat laatste stukje verhaal hebt afgerond zijn er nog meerdere dingen om te doen zoals bijvoorbeeld sidequests. The Indigo Disk biedt zeker een stuk meer dan alleen een extra stuk verhaal en gebied om te onderzoeken. Zo zijn er weer een paar nieuwe Pokémon toegevoegd met daarbij twee nieuwe Paradox Pokémon per versie. Perrin, de fotograaf die je ook ontmoette in The Teal Mask, zal je wanneer je 200 Pokémon in de Blueberry Dex hebt helpen om deze te vinden. Let wel op dat je eerst haar side quest rondom de Bloodmoon Beast hebt afgerond in The Teal Mask.

Daarnaast kan je uiteindelijk vliegen met Koraidon of Miraidon zodat het doorzoeken van Paldea, Kitakami en het Terarium veel gemakkelijker wordt. Ook krijg je BBQ’s (Blueberry Quests) om uit te voeren waarbij je BP’s krijgt. Deze BP’s zijn een munteenheid die je kan gebruiken in Blueberry om bijvoorbeeld de verschillende starter Pokémon te laten spawnen in de verschillende biomen Er zijn daarnaast nog meerdere dingen om vrij te spelen, wat toch weer extra te doen geeft in het spel. Toch voelen de BBQ’s op lange termijn van grindy omdat je bijvoorbeeld maar 10 BP per Blueberry Quest krijgt en dat sommige dingen die je wilt kopen maar liefst 3000 punten kosten. Daarbij, als je echt alle terugkerende legendarische Pokémon in de game wilt vangen moet je deze quests op een gegeven moment ook verplicht in multiplayer doen, wat voor sommige mensen ook niet handig is.

Uiteindelijk kan je dus door heel Paldea, Kitakami en het Terarium vliegen. Dit is nog best leuk! Jammer van de pop-ins.

Te laat…

Hoewel deze toevoegingen allemaal erg tof zijn, is het toch jammer dat het allemaal nu pas in de game zit. De BBQ’s zijn een leuke toevoeging maar zouden ook heel tof zijn geweest om de multiplayer in de base game van Pokémon Scarlet & Violet leuker te maken. Daarnaast zou het leuk zijn als toekomstige Pokémon-games uiteindelijk de moeilijkheidsgraad van The Indigo Disk krijgen in hun eindgevechten of postgame. The Indigo Disk is zeker een toffe uitbreiding, maar in vergelijking met de uitbreidingen van Mario Kart 8 Deluxe, Super Smash Bros. Ultimate, Fire Emblem: Three Houses of Xenoblade Chronicles 2 & 3 mist het gewoon meerwaarde, zeker voor de €35,- die ze ervoor vragen.

Voor de competitieve speler en grote Pokémon-fan is The Indigo Disk een goudmijn aan content en de uitbreiding maakt het zelfs makkelijker om Pokémon klaar te stomen voor de komende maanden van competitie of shiny hunting. Daarnaast zijn enkele van de nieuwe Pokémon heel snel tot mijn favorieten gegroeid.

Helaas zakt deze uitbreiding toch als een kaartenhuis ineen wanneer je ziet hoe deze game is vastgeplakt met kauwgom. Wanneer je Blueberry binnenkomt krijg je een cutscene te zien waarbij de game al glitcht en stottert. Daarnaast had ik ook regelmatig textuele bugs waarbij teksten elkaar gingen overlappen. Ook kreeg ik weer in bepaalde gebieden enorme vertragingen en is het spel er technisch niet beter op geworden. Dit is gewoon enorm zonde, want onder al deze glitches en slowdowns zit gewoon een erg leuk spel verstopt. Net zoals Paldea is de Indigo Disk ambitieus naar Pokémon-maatstaven. The Indigo Disk is helaas te zwaar voor de Nintendo Switch en dit alles zorgt ervoor dat Pokémon deze ambitie tot op heden nog steeds niet kan waarmaken.

Het vinden van starters is toch best leuk. Shiny hunten voor de liefhebber!

The Indigo Disk is mij duidelijk beter gevallen dan de introductie die The Teal Mask is. Hoewel beide gebieden leuk zijn om te ontdekken en leuke nieuwe Pokémon en verhalen introduceren, zijn ze voor de gemiddelde speler geen €35,- waard. Als je nu echt een fan bent of Pokémon Scarlet & Violet fantastisch vond: koop deze DLC gelijk, want je koopt eigenlijk meer Pokémon Scarlet & Violet (for better or for worse). Het hele Pokémon Scarlet & Violet-avontuur laat duidelijk de potentie van Pokémon zien, maar wordt uiteindelijk beknot door de triestige optimalisatie van het spel zelf. Of dit ooit gaat veranderen is maar afwachten. Ik heb uiteindelijk plezier gehad met de DLC, maar ik kan zelf door de glitches en framerate-stotteringen heenkijken. Maar er zijn duidelijk betere games te vinden op de Switch die niet met kauwgom vast zijn geplakt.

6.3

• + Nieuwe Pokémon designs zijn tof
  • + Het is meer Pokémon Scarlet & Violet
  • + Leuke stap voor mensen die interesse hebben in VGC
  • + Meer Quality of Life veranderingen…
  • - Maar deze zijn wel wat aan de late kant
  • - Het is meer Pokémon Scarlet & Violet
  • - €35,- is te duur voor de gemiddelde speler voor wat je krijgt
  • - De games zijn nog steeds niet geoptimaliseerd

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0

Media Luigi ontwaakt met nieuwe trailer Luigi's Mansion 2 HD

05-05-2024

1

Hoofdafbeelding bij Volgende patch Pokémon Scarlet & Violet lost vervelende bugs op

0

Nieuws Volgende patch Pokémon Scarlet & Violet lost vervelende bugs op

21-12-2023

1

Naar een groene wereld met lanceertrailer Terra Nil

1

Nieuws Naar een groene wereld met lanceertrailer Terra Nil

20-12-2023

2

Discussieer met ons mee! 5

rob1N

20 dec 23 om 22:36

#12480‍

5426 XP | 1045 comments

Kan me helemaal vinden in deze review. Wat mij overigens ook wel opvalt, is dat ze wel hier en daar wat meer character building hebben gedaan. SPOILER ALERT: Als je de DLC uiteindelijk helemaal af hebt en je met terapagos en dat handboek naar de crystal pool gaat in kitakami, krijg je nog een interessante cutscene... EINDE SPOILER.

De BBQ's vind ik overigens wel erg saai en herhalend na een tijdje maar je hebt die punten nodig om bij zo'n NPC vlakbij de ingang van de academy die legendary Pokemon treats te krijgen.Het is elke keer "raap 10 items op / fotografeer een vliegende of zwemmende pokemon / vang X in biome X / maak een X-sandwich"...

Ik heb gelukkig al een Kubfu kunnen bemachtigen. Ik weet niet of de treats in een random volgorde worden gegeven maar ik heb nu ook een Spectrier, iets wat ik in Sword/Shield DLC nooit had weten te bemachtigen omdat ik toen voor Glastrier koos.

Er zit in deze laatste DLC pack wel meer content dan ik had verwacht en ondanks dat ik de dex compleet heb, ben ik nog wel even zoet met die treats verzamelen voor legendary hunting.

En ja, de prijs voor deze DLC is wel te hoog. Als had 20 euro mij een schappelijke prijs geleken voor de vele content die the indigo disc heeft.

21 dec 23 om 11:09

#12483‍

2665 XP | 487 comments

Kan mij ook helemaal vinden in deze review. Goede balans tussen de leuke dingen die het spel biedt en de (overduidelijke) tekorten. Ik denk dat het al heel vaak gezegd is, maar als GameFreak een jaartje extra zou nemen om wat meer polish te geven dan zou het een hoop ergernissen bij fans weg nemen.

21 dec 23 om 12:31

#12486‍

3075 XP | 478 comments

Welke ambitie?

Het is grafisch (uiterlijk) nog steeds ondermaats én technisch (performance) nog steeds een rommeltje.

Nu zou de game middels een DLC natuurlijk nooit opeens een flinke grafische upgrade krijgen, maar een stabiele performance zou je na een jaar extra tijd en x aantal patches toch wel mogen verwachten.

21 dec 23 om 14:11

#12487‍

3180 XP | 469 comments

Jij kijkt nu alleen naar twee dingen: de grafische stijl en performance. Het zijn geen hoogstaande pareltjes, maar ik vind het niet lelijk (er zijn zeker wel mooiere games te vinden ). Zeker de Pokémon modellen zien er tof uit. De performance is ondermaats, helemaal eens. Maar je benoemd niet de veranderingen en quality of life in gameplay en het grotere verhaal dat uiteindelijk wordt verteld, daarnaast zijn de designs van nieuwe Pokémon erg sterk en daar zit voor mij die ambitie verstopt. Ik kijk dan ook uit naar wat ze mogelijk hebben geleerd uit de lessen van Legends Arceus en Scarlet en Violet

21 dec 23 om 17:31

#12492‍

245 XP | 35 comments

Dankje voor de review Robin! Leuk om te lezen! Enorm jammer dat de games nog steeds niet geoptimaliseerd zijn. Ik vind het helaas niet aangenaam, om met lag rond te lopen. Ik kijk wel uit naar de nieuwe Pokémons!