Happy Birthdays

Happy Birthdays, dat ooit door het leven ging als Birthdays the Beginning, is een typische PC-game. De simulator laat je als een god met de omgeving spelen en doet denken aan simulatiegames van weleer. Na de PC-release van Birthdays the Beginning ging NIS America met de titel aan de haal om Nintendo Switch-eigenaren te verblijden. Op welk moment in het proces de naam wijzigde in Happy Birthdays is mij nog niet geheel duidelijk, maar de titel vindt inmiddels wat sneller dan gepland een weg naar de Nintendo Switch. Dan rest ons maar één vraag: hoe brengt deze simulator het ervan af op Nintendo’s hybride console?

Eerder spraken we al over de demoversie van Happy Birthdays, die ons positief stemde voor de release van deze titel. Achter het kinderlijke voorkomen schuilde meer tactische finesse dan je zou denken. Door met variabelen zoals temperatuur, evolutie en neerslag te spelen, creëer je echt je eigen wereldje. Uiteindelijk moet je de evolutionaire tijdlijn volgen om de moderne mens te baren.

De mens

En die queeste blijkt helaas toch tegen te vallen. Je hebt keuze uit een lege, besneeuwde, gloeiend hete of groene wereld om in te beginnen. Het spel raadt je aan met de groene te beginnen, want hiermee stuit je op je weg naar de mensheid op de minste obstakels. En als je dan gaat spelen en na een kleine twee uur dit doel bereikt, heb je de verhaalmodus al uitgespeeld. Je kunt weliswaar de overige drie werelden nog proberen, maar de game doet in dat geval alsof je voor het eerst speelt en legt om de haverklap alle zaken weer opnieuw aan je uit. Dit kwam voor mij toch als een onaangename verrassing.

De dino

Gelukkig maakt het spel nog enigszins een comeback. Naast de hoofdmodus kun je namelijk ook aan de slag met uitdagingen. Hier speel je in een specifieke wereld en heb je als doel om een specifieke dinosaurussoort tot leven te wekken. Dit lukt je vrij gemakkelijk in de eerste uitdaging, maar de moeilijkheidsgraad loopt alsmaar op. Toch stelt ook deze modus uiteindelijk teleur, omdat je met slechts zeven uitdagingen aan de slag kunt.

De rest

Nee, de game bewijst een echte simulatiegame te zijn. In dergelijke games zul je altijd de meeste plezier beleven aan de Free Mode, zo ook hier. Je kunt hier kiezen of je in een kleine, gemiddelde of grote wereld wilt spelen. Vervolgens kun je als het ware je eigen experimenten opzetten. Wat gebeurt er als ik deze bergen verhoog? Hoeveel meren zal ik aanleggen? Op welke manier kan ik deze diersoort tot leven wekken? De vrijheid maakt het best wel leuk om wat te spelen met de verschillende toeters en bellen, want er zijn nogal wat variabelen om rekening mee te houden.

Met name in de kleine werelden in Free Mode kun je goed dingen uitproberen. Vanwege de bescheiden grootte van je kubuswereldje, merk je al snel dat elke geringe actie een significante invloed heeft op het klimaat. Toch kon ook deze modus mij niet veel langer dan een paar extra uurtjes interesseren. Na een tijdje viel het spel naar mijn smaak wat te veel in herhaling, wellicht omdat het spel vooral draait om het verhogen en verlagen van grond. Aan de andere kant kan ik me voorstellen, en heb ik ook op YouTube gezien, dat een bepaalde doelgroep er zeer zeker voldoening uit gaat halen om in de Free Mode een perfecte wereld op te zetten. Wat dat betreft moet je je als lezer vooral afvragen of je van dergelijke simulatiegames houdt.

Happy Birthdays laat je helemaal vrij om je eigen wereld te creëren. Temperatuur, neerslag, evolutielijn en meer kun je hierin naar je eigen hand zetten. Helaas blijken de verhaalmodus en uitdagingsmodus weinig om het lijf te hebben. Ze bieden weliswaar korte doelstellingen waar je als speler voor kunt gaan, maar bieden nooit de échte overtuiging om alles uit het spel te halen wat erin zit. In de Free Mode heb je gelukkig wat meer vrijheid en kun je lekker aan de gang met je eigen doelstellingen. Dit hield me nog een paar extra uurtjes aan de Nintendo Switch gekluisterd, maar fans van simulatiegames halen er ongetwijfeld nog meer uit.

5.8

• + In Free Mode bewijst de formule zich
  • - Verhaalmodus valt tegen