Gunbrella - Schieten in stijl

Ik heb dit jaar op Gamescom best wat spellen van de uitgever Devolver Digital gespeeld, waaronder Gunbrella. Hoewel ik al een beetje gecharmeerd was door de art style en spelmechanieken, wist ik nog niet zeker of het iets voor mij zou zijn. Ik speel niet vaak games uit hetzelfde genre als Gunbrella, maar toch heb ik het een kans gegeven. Maar, heeft Gunbrella mijn twijfels over het spel en genre te niet gedaan?

De 2D action-platformer Gunbrella speelt zich af in een wereld die afhankelijk is van een snel verdwijnende natuurlijke bron. Je speelt als een norse houthakker die wraak wil nemen op een onbekende man die zijn vrouw heeft vermoord en zijn kind heeft meegenomen. Dit doet hij met een wapen, genaamd Gunbrella. Terwijl je onderzoek doet naar je doelwit, raak je al snel verwikkeld in de activiteiten van een griezelige bende ghouls, gangsters, politie en sekteleden. Hoewel het verhaal er op het eerste oog goed uit ziet, laat de algehele lijn van het plot hier en daar wat wensen over, wat jammer is. Het is vanaf het begin van het spel erg onduidelijk wat nou precies je doel is en ook later in de game blijft dit een dingetje.

Een zweverig wapen

Al snel blijkt dat het hele spel draait om je wapen: Gunbrella. Gunbrella is een pistool dat in een paraplu is ingebouwd. Je kan ermee schieten, dashen, gliden, blocken en zelfs ziplinen. Met de normale- en muursprong van je personage erbij, zijn er erg veel bewegingsmogelijkheden. De combat van het spel focust zich dan ook vooral op vlugge bewegingen, om zo vijanden en eindbazen snel af te zijn.

Gunbrella kan ook verschillende soorten munitie gebruiken. Zo heb je een oneindige hoeveelheid shotgun kogels, maar kan je onder andere ook rifle kogels, granaten en ronde zagen afschieten. Verder verzamel je tijdens het spelen geld en onderdelen waarmee je healing en wapen-upgrades kan kopen. Zo kan je wapen een ATK- of reload-upgrade krijgen, die je zeker nodig gaat hebben naarmate je vordert.

Vlugge bewegingen

Met Gunbrella’s snelle bewegingsmogelijkheden voelt platformen erg soepel. Al vanaf het begin van het spel dash je van platform naar platform en ontwijk je verschillende gevaren terwijl je het vuur opent op vijanden. Daarnaast los je hier en daar wat puzzels op, om zo progressie te maken. Ik vond het heerlijk om zo snel mogelijk door verschillende gebieden te bewegen, maar wat meer verkenning wordt af en toe ook beloond. Op plekken die moeilijk te bereiken zijn, liggen vaak extra goodies die goed van pas komen.

Art style en extra’s

Gunbrella heeft een prachtige art style. Hoewel het in principe is opgebouwd uit pixels, ziet het er toch fantastisch uit. Elk onderdeel is erg gedetailleerd en samen met de vloeiende animaties ziet het er erg modern uit. Helaas heeft het spel hier en daar wat framedrops als er te veel op het scherm gebeurt, maar deze zijn vaak maar van korte duur. Daarnaast zijn er verschillende moeilijkheidsgraden, zodat iedere speler van Gunbrella kan genieten.

Nu ik Gunbrella helemaal heb uitgespeeld, zijn de twijfels die ik na de Gamescom-demo nog had helemaal weg. De combinatie van snelle gameplay, doordachte puzzels, een prachtige art style en wat handige extra’s zorgen ervoor dat Gunbrella uitdagend en toegankelijk is voor iedereen. Het is een spel dat zowel fans van actie-platformers als nieuwkomers zal aanspreken. Dus, ben je al een fan van dit genre of wil je zoals ik eens wat nieuws proberen, dan zou ik Gunbrella zeker aanraden.

8.3

• + Inventief wapen
  • + Snelle en soepele platforming
  • + Prachtige art style
  • - Hier en daar wat framedrops
  • - Soms onduidelijke verhaallijn

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Hoofdafbeelding bij Wat speel jij dit weekend van 4 mei

3