Dragon's Dogma: Dark Arisen - Een echte cult-klassieker

  • Review

  • 26 apr 19 om 15:05

  • Dreon

  • 0

Dragon’s Dogma kwam officieel uit in 2012 voor Playstation 3 en de Xbox 360. Het spel werd matig ontvangen maar heeft door de jaren heen de naam ‘cult-klassieker’ mogen ontvangen. Door onder andere het vechtsysteem en de veelzijdige aanpassingen die je je personages kunt geven werd het nog jaren na zijn release door verschillende gamers de hemel in geprezen. Helaas ben ik er zelf nooit toegekomen, ondanks dat een vriend van me meerdere keren heeft gezegd dat ik Dragon’s Dogma echt eens moest proberen. Nu het spel verschenen is voor de Nintendo Switch, is het moment daar gekomen en heb ik eindelijk de kans gekregen om deze geprezen RPG met alle DLC te beginnen. Is Dragon’s Dogma: Dark Arisen zijn cult-klassieker-status waard?

Een held met een gestolen hart
In Dragon’s Dogma: Dark Arisen speel je een mannelijke of vrouwelijke visser uit het kleine dorpje Cassardis in een wereld genaamd Gransys. Door een duistere kracht is de draak Grigori ontwaakt en valt hij Cassardis aan, jij als echte held probeert hem te stoppen. Helaas ben je geen partij voor de draak en weet hij je neer te slaan, op dat moment steelt hij je hart en wordt alles zwart. Na een paar dagen word je wakker en blijk je niet te zijn gestorven. Wanneer iemands hart wordt gestolen door een draak en hij/zij de aanval overleeft, krijgt deze de titel ‘Arisen’. Jij als Arisen bent de enige die Grigori kan stoppen en de wereld kan redden van de ondergang.

Alles is aanpasbaar
Het spel begint met een flink aantal opties om je personage te creëren. Jij bepaalt zelf hoe jouw personage er van top tot teen uit ziet. Ook geef je hem een vocation, een soort klasse. Aan het begin kun je kiezen uit een fighter, strider en mage, hiermee ligt dus de focus op vechten met een zwaard en schild, messen en bogen of natuurlijk magie. Deze drie vocations laten je rustig kennismaken met het vechtsysteem van het spel. Het is een real-time vechtsysteem wat je kunt vergelijken met een mix van de Monster Hunter-serie en de Dark Souls-serie. Je kunt lichte en zware klappen uitvoeren en voor je main- en subweapons kun je 4 speciale aanvallen gebruiken. Deze aanvallen zijn allemaal zoetjes aan vrij te spelen en aan te passen naar eigen wens.

Het redden van de wereld klinkt natuurlijk als een flinke last op de schouders van één persoon. Gelukkig wordt jij als Arisen bijgestaan door Pawns, personen die komen uit een plek genaamd The Rift. The Rift verbindt een oneindig aantal werelden met elkaar die allemaal een eigen Arisen bevatten. Deze Pawn is volledig aanpasbaar en kan ook beginnen met één van de drie standaard vocations. Je Pawn leert tijdens het vechten tegen monsters wat de sterktes en zwaktes zijn, bijvoorbeeld dat zombies zwak zijn tegen vuur en daarom zullen ze naar verloop van tijd zo veel mogelijk vuur gebruiken tegen deze vijanden. The Rift stelt je in staat om twee Pawns te lenen van andere spelers, en je kunt oneindig wisselen om te kijken wat je de beste combinatie vindt bij een bepaalde missie. Wanneer spelers jouw Pawns hebben geleend, word je beloond met verschillende spullen en Rift Crystals. Met Rift Crystals kun je pawns huren die boven jouw level zijn om je kans op overleven te vergroten. Het is erg leuk om je te bedenken dat jij iedere speler helpt met het redden van de wereld.

Vocation aanpassen wanneer je maar wilt
Naast alle standaard Vocations waar je mee begint, kun je deze na een tijdje wanneer je maar wilt veranderen. Je kunt een gevorderde versie pakken van de vocation die je momenteel gebruikt, maar je kunt ook een zogenaamde hybrid vocation pakken. Deze bestaat uit een mix van twee vocations en zorgen ervoor dat je nog meer keuzemogelijkheden en gevechtsstrategieën hebt. Zo kun je magie combineren met het gebruik van een boog of juist met een zwaard en schild. Ook kun je zwaarden, schilden, messen en bogen gebruiken met de Assassin vocation. De keuze is reuze en het is aan jou om ermee te doen wat je wilt. Wat Dragon’s Dogma: Dark Arisen zo speciaal maakt, is dat je elk moment je vocation en de vocation van je Pawn aan kunt passen en daarmee elke missie spelen zoals jij deze wil spelen. Deze keuze vrijheid zorgt er voor dat je iedere speelstijl kan testen. Wanneer je deze zat bent, kun je gewoon weer een nieuwe speelstijl kiezen.

Een flinke uitdaging
Dragon’s Dogma: Dark Arisen is allesbehalve gemakkelijk. Het spel gooit je na de inleiding meteen in het diepe, je ziet waar je heen moet voor de hoofdmissie, maar de grote open wereld is meteen te doorlopen. Ook krijg je in het begin meteen meerdere zijmissies die je uitnodigen om de wereld te verkennen. Het verhaal van Dragon’s Dogma: Dark Arisen komt moeizaam op gang. Gelukkig weet de grote open wereld je meteen uit te nodigen en na verloop van tijd weet ook het verhaal je interesse te behouden. Wat het spel je niet vertelt, is dat sommige missies nog te moeilijk kunnen zijn of te sterke monsters bevatten, daar zul je toch echt zelf achter moeten komen. Ik heb in het begin meerdere keren mijn neus gestoten door te beginnen aan een missie die er vanaf moment één al te moeilijk uit zag. Toch dacht ik: als het spel me deze missie nu al geeft, dan moet hij te halen zijn. Ook kun je missies krijgen om bepaalde personen te redden. Wanneer je deze missies niet op tijd afrondt, zou het kunnen zijn dat de missie gefaald is en de desbetreffende persoon gestorven of verdwenen is. Het is dus aan jou en je personage om te kiezen wie (en waar) je als eerste wil helpen. Deze vrijheid zag ik zelf als een leuke toevoeging en het liet me nadenken over waar ik als eerste naartoe wilde gaan.

In Dragon’s Dogma: Dark Arisen kun je net zoals in Shadow of the Collossus aan monsters gaan hangen en erop klimmen. Gransys wordt bewoond door veel verschillende (beklimbare) monsters, sommige kom je tegen tijdens missies, maar er lopen er ook veel rond waar je toevallig mee in aanraking komt. Ieder monster is indrukwekkend en ze zijn allemaal op verschillende manieren te verslaan. Zo heb je bijvoorbeeld een Chimera waarvan je het bokkenhoofd zo snel mogelijk uit moet schakelen om ervoor te zorgen dat hij geen magie meer kan gebruiken en moet je bij de Hydra alle hoofden af zien te hakken. Het spel bevat ook hordes aan kleinere vijanden zoals Goblins, wolven en bandieten. Deze slechteriken proberen je altijd het leven zuur te maken en kunnen zelfs vallen zetten. In grote groepen kunnen deze monsters erg moeilijk zijn maar het is geen schande om te vluchten. Ondanks dat het een moeilijke game is voelt het nooit oneerlijk aan, zelf ben ik een groot fan van uitdagingen.

Bang zijn in het donker
De game bevat een dag-en-nachtcyclus: overdag is de grote open wereld met gemak te verkennen maar ’s nachts zie je geen hand voor ogen. Je moet altijd zorgen dat je een lantaarn bij hebt met genoeg olie. Wanneer je lantaarn leeg is, zie je helemaal niets meer en ben je gemakkelijk aas voor de vele monsters. Zelfs met het gebruik van een lantaarn is ’s nachts reizen een groot risico; er lopen meer monsters rond en hier en daar kun je zelfs in een hinderlaag belanden. In grotten en verlaten ruïnes is het net zo donker, dus ook hier moet je ervoor zorgen dat je altijd genoeg olie bij hebt. Gelukkig kun je op meerdere plekken olie vinden en kopen om er voor te zorgen dat je vuurtje nooit zal doven. Deze duisternis mechaniek zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit wanneer het donker wordt en je je eindpunt nog niet hebt bereikt.

Conclusie
Ik ben er nu eindelijk achter gekomen waarom het de naam cult-klassieker heeft gekregen; Dragon’s Dogma: Dark Arisen is een geniale RPG met een real-time vechtsysteem waar je u tegen zegt. De verschillende vocations zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en je bent vrij om te wisselen wanneer je maar wilt. De grote open wereld nodigt je uit om alle hoeken te verkennen en je wordt er vaak voor beloond door middel van nieuwe spullen of missies. Het Pawn-systeem is goed bedacht en het is grappig om je te bedenken dat jij en andere spelers elkaar helpen om de finishlijn te behalen. Alle baasgevechten laten je op het puntje van je stoel zitten maar voelen altijd eerlijk aan. Het spel heeft hier en daar wat ruwe randjes maar ziet er zowel in docked modus als in undocked modus prima uit. Als jij van RPG’s houdt waarin je hand niet wordt vastgehouden en je zoveel keuzevrijheid krijgt dat je af en toe je neus stoot, dan is Dragon’s Dogma: Dark Arisen de perfecte game voor jou.

8.2

N1-score

  • + Het spel gooit je meteen in het diepe
  • + Vechtsysteem
  • + Veel keuze vrijheid en aanpasbaarheden
  • + Duisternis mechaniek
  • + Pawn Systeem
  • - Verhaal komt moeizaam op gang
  • - Hier en daar wat ruwe randjes

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Dragon Quest III HD-2D Remake in november naar Switch

0

Nieuws Dragon Quest III HD-2D al meer dan 2 miljoen keer verkocht

06-12-2024

1

Rik

Mechstermination Force – Reusachtig robotgespuis

0

Review Mechstermination Force - Reusachtig robotgespuis

27-04-2019

0

Mitch

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech – Stoom afblazen in een episch avontuur

0

Review SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech – Stoom afblazen in een episch avontuur

26-04-2019

0

Ness

Reageer als eerste!