Geen tekort aan verhaal
Tijdens de introductie komt meteen de klassieke charme van de Dragon Quest-serie naar voren. Serieuze dialogen vertellen over goed en kwaad en de rol die je zult spelen om de wereld weder op te bouwen, gepaard met speelse opmerkingen die de aandacht vast weten te houden. In tegenstelling tot andere games in het Builder-genre legt Dragon Quest Builders juist een grote focus op het verhaal. Het spel kent vier hoofdstukken met elk een eigen verhaallijn. Simpele opdrachten zoals het maken of verzamelen van een voorwerp gaan vaak gepaard met een klein achtergrondverhaal of een sappige roddel over een andere inwoner. Bij het voltooien van een opdracht die betrekking heeft op de altijd aanwezige verhaallijn mag je ook vaak een kleine geschiedenisles verwachten. Je hebt de vrijheid om de dialogen over te slaan, maar dankzij de amusante dialogen voelt dit nergens geforceerd aan en blijft het boeiend om te lezen. De verhaallijn is erg uitgebreid en kan op zichzelf voor een flink aantal uren – per hoofdstuk – aan speelplezier bezorgen.
Bouwen tot je eens ons weegt
Naast een uitgebreid verhaal ben je veel bezig met, trouw aan de titel, het bouwen van voorwerpen en gebouwen. In principe heb je compleet de vrijheid om een nederzetting geheel naar wens in te richten. Nieuwe plattegronden en machines speel je samen met het verhaal vrij, wat soms ook een vloek kan zijn. Terwijl de opdrachten een interessante interactie met de bestaande lay-out kunnen bieden, is het vervelend om te moeten wachten met dingen bouwen omdat het spel vindt dat je er nog niet klaar voor bent. Soms verplichtte ik mezelf om de verhaallijn voort te zetten vanwege het groter scala aan opties dat dit met zich meebrengt. Na het vrijspelen van het eerste hoofdstuk krijg je tevens toegang tot Terra Incognita, een modus waar de focus puur op het bouwen ligt. De creatievere bouwvakkers onder ons zullen hier het meeste uit halen, al is het wel de moeite waard alle hoofdstukken uit te spelen voor de bij Terra Incognita horende extra voorwerpen.
Druk op de Y-knop om te winnen
Natuurlijk geen Dragon Quest zonder draken en ander gespuis! De iconische monsters van de serie zijn van de partij en zullen je het leven moeilijk proberen te maken. Bewapend met een zwaard, schild en een hamer zul je jezelf moeten verdedigen terwijl je speurt naar (bouw)materialen of een aanval op je nederzetting neerslaat. Elk gebied kent zijn eigen ecosysteem en elk hoofdstuk geeft weer nieuwe vijanden om te verslaan in een reis door het bestiarium van Dragon Quest. Ondanks de koddige en herkenbare figuren wist de combat geen indruk te maken. Herhaaldelijk zwiepen met een zwaard bleek de beste strategie en er is een overvloed aan opties om jezelf te genezen waardoor verwondingen oplopen alleen maar ervoor zorgde dat je sneller klaar was. Hier had het zeker wat meer diepgang kunnen krijgen, net name gezien de enkele speciale aanvallen niet interessant genoeg waren om te gebruiken, als gevolg nogal eentonige gevechten. De baasgevechten aan het einde waren een stuk interessanter en veelzijdiger, al werd hier elke stap voorgekauwd waardoor de uitdaging hier ook weg bleef. Sommige iets té uitvoerige stappen leidden zelfs tot de nodige frustratie, terwijl een grote titaan rustig je stad aan gort slaat.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!