Hoofdafbeelding bij review van Detective Pikachu Returns voor Nintendo Switch

Detective Pikachu Returns - Geen glansrijke terugkeer

• 10 okt 23 om 07:00

• 3

Detective Pikachu is terug! In Detective Pikachu Returns voor de Nintendo Switch staan hij en zijn trouwe partner Tim Goodman weer paraat om de nodige mysteries en zaken op te lossen. Hoewel dit wederom een bijzonder kijkje in de wereld van Pokémon oplevert, kampt het tegelijkertijd een beetje met een identiteitscrisis.

First things first: Detective Pikachu Returns borduurt voort op het verhaal uit het eerste deel. Niet op dat van de later verschenen live-action-film; die heeft op een paar geinige easter eggs na, niets met deze game te maken. Het begint een paar jaar nadat het incident met “R” (waardoor Pokémon helemaal agressief werden) is opgelost, en Pikachu en Tim zijn aanwezig bij een ceremonie die de vriendschap tussen mens en Pokémon eert. Helaas gaat het meteen mis, als een Corviknight de boel verstoort en de mensen daar zomaar aanvalt. Is R opnieuw uitgebroken, of is er ditmaal wat anders aan de hand? Aan jou om het uit te zoeken!

Dit betekent dat jij wederom mensen mag ondervragen, bewijslast mag verzamelen en locaties mag afspeuren. Hier is een leuke dynamiek aan gekoppeld: Tim ondervraagt de mensen, terwijl onze Pikachu de Pokémon de oren van het lijf kan vragen. Een fantastisch concept, want dit zorgt ervoor dat jij achter informatie kan komen waar de politie geen weet van heeft. Alles wat je tegenkomt, verzamel je in een notitieblok, waarmee jij stap voor stap dichter bij de waarheid komt.

Je hoeft niet per se het eerste deel gespeeld te hebben. De belangrijkste verhaalelementen worden aan het begin uitgelegd.

Geuren opsnuiven met Growlithe

Voor dit vervolg heeft Creatures (de makers) de rol van Pikachu zelfs nog iets uitgebreid: op gezette momenten kan Pikachu de krachten van een andere Pokémon gebruiken. Op de rug van Growlithe speur je geuren op, terwijl je in het haar van die ijskoude Galarian Darmanitan steen- en ijsblokken uit de weg ramt. Dit is leuk gedaan, en zorgt ervoor dat het spel nét wat meer actiegericht is dan zijn voorganger. Vooral Darmanitan was tof, want zijn steengepletter laat jou op plekken komen waar je anders niet komt.

Over die omgevingen gesproken, die zitten best vernuftig in elkaar. Je wandelt doorgaans vanaf een zij-perspectief door de straten van Ryme City, of door een bamboebos of een verlaten ruïne. Je kunt in drie dimensies lopen (dus ook naar de camera toe en er vanaf), alleen je mag niet met de camera spelen. Hierdoor weet je nooit echt wat je tegenkomt, waardoor elke nieuwe Pokémon, gang of personage een leuke verrassing is.

Helaas komen de flora en fauna niet zo mooi tot leven als op de Nintendo 3DS: de verhoogde resolutie van de Switch maakt ze helaas wat sterieler en minder kleurrijk. Iets dat des te meer opvalt doordat we recentelijk zijn verblijd met het grafische spektakel dat New Pokémon Snap heet. Toch blijft het een genot om Whimsicott, Ludicolo, Bellossom, Pikachu en andere Pokémon zo levendig in actie te zien. Ze praten daarnaast wederom met hun anime-stemmen.

Adem diep in, Growlithe.

Gebreken uit eerste deel keren terug

“Helaas is het verhaal te oppervlakkig en het speurneus uithangen wat te gemakkelijk om het écht intrigerend te maken”, schreef ik in mijn conclusie van Detective Pikachu voor de Nintendo 3DS.

Helaas kan ik die conclusie voor het vervolg deels overnemen. Detective Pikachu en Tim zijn nog steeds op zoek naar Tims vader. Een zoektocht die natuurlijk alles te maken heeft met die kwade Corviknight aan het begin (en andere Pokémon, die ditzelfde rare gedrag vertonen). Dit verhaal is op sommige punten verrassend intrigerend: aan het begin en eind van een case wordt je doorgaans beloond met een scène die jou daadwerkelijk dichter bij het geheim achter verdwijning van je vader brengt. Hierin worden zelfs best spannende onderwerpen aangeslagen, zoals een scheiding tussen Tims vader en zijn moeder.

Rond Case 5, als je naar het bamboebos gaat, komt deze zoektocht zelfs nog meer naar voren – en wordt het definitief in het verhaal verweven. Deze case is samen met de derde (die je een mysterieuze ruïne laat verkennen) zonder meer een hoogtepunt. De case speelt slim met flashbacks, en laat je een gebied vanuit twee verschillende tijdperken ervaren. Leuk! Vanaf dan wordt de game ook best boeiend.

Helaas is de gameplay wederom gemakkelijk – heel gemakkelijk. Case 4, waar je na zo’n zes uren spelen komt, verwacht zo weinig van jou, dat je op een gegeven moment maar op A aan het drukken bent – gezien je de oplossing al lang en breed in je hoofd hebt bedacht, terwijl onze Tim nog per se met een aantal anderen moet praten. Het eerste deel deed dat toch iets beter; en wisselde bewijsmateriaal af met Professor Layton-achtige puzzels. Omdat de makers alle content nu wat uitgesmeerd hebben (meer personages om tegen te praten, kleinere stapjes naar de conclusie en af en toe ook wat koddige zijmissies) en je zoveel fouten mag maken als je wil, valt dit des te meer op.

Detective Pikachu is nog altijd helemaal verzot op koffie. Zijn personage is zonder twijfel een hoogtepunt.

Geen Nederlandse taaloptie

Dit komt natuurlijk omdat het eigenlijk een spel voor kinderen is. Voor mensen van een jaar of 10, die fan zijn van de anime. De humor, weinig complexe persoonlijkheden en de vele positieve feedback die je steeds krijgt (“wat doe je het super goed!”) zijn hier kenmerkend voor. Daarnaast is voor hen alles heerlijk behapbaar en toegankelijk. Maar goed: hiervoor moet je wel door een bulk aan tekst heen. En het lastige… de game is niet in het Nederlands te spelen. Hier wordt de plank toch wel tamelijk misgeslagen. Zeker anno 2023, waarin Pikmin-spellen een Nederlandse vertaling krijgen. Zelfs Professor Layton, een spel dat al in 2006 naar de Nintendo DS kwam en stiekem op dezelfde doelgroep gericht is, was in het Nederlands.

Tegelijkertijd proberen ze de oude doelgroep niet te vergeten. Zoals gezegd is het verhaal best spannend, en slaat het vrij duistere thema’s aan. Dat niet alleen: er zijn overal leuke referenties naar eerdere Pokémon-games te vinden. Maar voor hen, voor jou en mij, is de gameplay weer niet interessant genoeg voor 16+ uur. Misschien is deze game alleen het proberen waard als je nog nooit iets als Phoenix Wright of Professor Layton gespeeld hebt. Maar zelfs dan kun je denk ik beter die series eens een keer proberen.

De zaak Detective Pikachu Returns is voor niemand écht leuk, helaas. Als spel voor kinderen werkt het fantastisch; het is laagdrempelig en makkelijk behapbaar. Het bevat een interessant verhaal, dat helaas opgebroken wordt in cases die voor oudere spelers te makkelijk zijn en lang worden uitgesmeerd. Een Nederlandse taaloptie had het spel wonderen gedaan, maar die ontbreekt helaas. Ik kan dit spel daarom, in Nederland en België in ieder geval, moeilijk echt aanraden. Sorry Detective Pikachu, hoe leuk je ook bent: je terugkeer is helaas niet zo glansrijk als gehoopt.

6

• + Wereld van mens en Pokémon natuurgetrouw tot leven
  • + Case 3 en 5 zijn leuk uitgewerkt
  • + Je bezoekt interessante locaties
  • + Heel laagdrempelig
  • - Geen Nederlandse taaloptie
  • - Je ziet oplossingen van mijlenver aankomen
  • - Graphics stellen ietwat teleur
  • - Cases zijn langdradig

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Tears of the Kingdom 1 jaar later: was het de hype waard?

5

Roundtable Zelda: Tears of the Kingdom 1 jaar later; was het de hype waard?

12-05-2024

2

Hoofdafbeelding bij Director geeft reden verdwijnen Sheikah-tech Tears of the Kingdom

3

Nieuws Director geeft reden verdwijnen Sheikah-tech Tears of the Kingdom

10-10-2023

1

DREDGE één miljoen keer verkocht op alle platformen

0

Nieuws DREDGE één miljoen keer verkocht op alle platformen

09-10-2023

0

Discussieer met ons mee! 3

Lucas

10 okt 23 om 08:22

#11753‍

638 XP | 123 comments

Heb deel 1 met weinig plezier uitgespeeld. Enige reden om dit te spelen is omdat ik benieuwd ben waar het verhaal naar toe gaat. Was hier wel al bang voor, dat het zou tegenvallen. Nintendo is het ook niet echt aan het promoten.

10 okt 23 om 09:36

#11754‍

5925 XP | 1097 comments

Een klein puntje dat niet direct alleen met deze game te maken heeft, maar bij deze stoort het me wel meer dan normaal: NPCs die hun pokémon geen nickname geven. Voor alle random trainers etc is dat wel normaal, maar voor speciale trainers vind ik dat ze deze wel eens andere namen mogen geven.

Bij deze game stoort het me meer omdat de pratende detective Pikachu zich zelfs zo noemt. Maar je noemt je hond toch ook geen Hond? En stel je voor dat Sherlock Holmes zichzelf Human Holmes noemt of zoiets.

Het is een relatief klein ding maar mij stoort het wel.

Ik ga deze game overigens voorlopig niet in huis halen. Eerste deel ook niet echt met veel plezier gespeeld, en dit Switch deel ziet er ook niet echt super goed uit. Maar dat is helaas standaard voor pokémon games op dit systeem lijkt het. Tenzij het Pokémon Snap heet.

Monokuma

11 okt 23 om 01:31

#11760‍

807 XP | 137 comments

Om de een of andere reden is Pokémon best wel arbitrair in beschikbare taalopties. Het zijn er altijd maar tien, waarvan je een altijd moet kiezen bij de eerste keer opstarten (in de hoofdspellen kun je het vanaf dat moment niet meer veranderen). Ik vraag mij af wat voor een obstakel er is in bijvoorbeeld het toevoegen van vertalingen in Braziliaans Portugees, Russisch of andere, kleinere talen die niet veel lijken te kosten om te vertalen (al zouden ze alle namen intact laten). Persona 3 Reload, Elden Ring en Baldur's Gate 3 zijn games die niet van een franchise als Pokémon komen maar wel meer vertalingen kunnen bieden zonder enige obstakels.

Mijn zus is dit spel nu aan het spelen en een ding waar zij zich wel aan stoort is hoeveel tekst er is. Nou weet ik dat je het had over hoe het doelgroep in ons land moeilijk dit spel kan spelen, maar hoe was de hoeveelheid tekst in jouw ervaring? Je lijkt daar niet zo diep op in te gaan in deze recensie.