Berserk Boy header

Berserk Boy - Mega Man met muilperen

• 5 mrt 24 om 17:00

• 0

Mega Man is een held, maar eigenlijk ook best wel een laf mannetje. Staat ‘ie dan, vanaf een afstandje te schieten op alles en iedereen. Dat kan stoerder, dachten de ontwikkelaars van Berserk Boy. De titulaire held in dit spel deelt rake klappen uit, maar levert het ook een betere game op?

Berserk Boy is een indie-eerbetoon aan het klassieke Mega Man X op de Super Nintendo en ook het verhaal heeft aardig wat raakvlakken. In de verre toekomst probeert de gestoorde wetenschapper Dr. Genos de aarde te veroveren. Jij neemt de rol aan van de tiener Kei, die na een mysterieus incident kan veranderen in de superheld Berserk Boy. Als lid van Het Verzet is het aan Berserk Boy om Dr. Genos en zijn duistere generaals stoppen.

Berserk Boy screen

Elektrische vuisten

De opzet is dus vrij standaard, maar de gameplay is dat gelukkig niet. In tegenstelling tot de schietgrage Mega Man, lost Berserk Boy problemen vooral met zijn (elektrisch geladen) vuisten op. Ook kan hij dashen door de lucht en bollen van energie afvuren, maar dan wel pas wanneer hij contact heeft gemaakt met een vijand. De besturing voelt direct goed en het is enorm bevredigend om van vijand naar vijand te dashen, terwijl de combometer op loopt.

Berserk Boy speelt ontzettend lekker weg. Een indrukwekkende prestatie van Berserk Boy Games, wat zoals je misschien al heb geraden, een gloednieuwe studio is. Ook de baasgevechten tegen de generaals van Dr. Genos zijn tof. Net als in Mega Man hebben al deze bazen unieke krachten, die Berserk Boy vervolgens na de overwinning kan overnemen. Dit klassieke recept werkt nog steeds geweldig. Met name de Ice Kunai en Flame Dril zijn toffe powers.

Potentie

De eerste paar levels stond ik serieus op het punt om Berserk Boy een 9 te geven. De game voelt simpelweg geweldig om te spelen en al snel zoefde ik door levels heen in één grote combo. Helaas weet de game dit gevoel van euforie en flow alleen niet vast te houden. Nieuwe powers kunnen niet voorkomen dat het leveldesign al snel in herhaling valt. De obstakels voelen nogal random en evolueren niet voldoende om het spel spannend te houden. Daarnaast wordt na iedere verslagen baas je basis aangevallen op exact dezelfde manier. Suf.

Toch is Berserk Boy geen slechte game. Het spritewerk is fantastisch en de soundtrack weet heerlijk die Game Boy Advance-vibe op te wekken. Dat is niet vreemd, want niemand minder dan Tee Lopes (Sonic Mania, Turtles) zit hier achter de knoppen. Berserk Boy is een game van zes uur die ondanks zijn lengte wat in herhaling valt, maar het is zeker geen verkeerd tussendoortje. De potentie voor een knallend vervolg ligt er.

Berserk Boy is een solide eerbetoon aan Mega Man X met voldoende eigen identiteit. Met soepele besturing, mooi spritewerk en een fijne soundtrack is er genoeg te genieten. Het level design valt alleen in herhaling en mist net die X-factor om de heerlijke mechanics écht recht aan te doen. Een mooie basis voor een ijzersterk vervolg.

7

• + Geweldige besturing en game feel
  • + Uitstekend spritewerk
  • + Tee Lopes op de beat
  • - Leveldesign schiet tekort
  • - Gameplay valt in herhaling

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Freddi Fish 5: The Case of the Creature of Coral Cove komt naar Switch

0