Je krijgt het gevechtssysteem al snel onder de knie en haalt de titanen bijna met bosjes tegelijk neer. Je hoeft ze niet allemaal zelf te verslaan: je kunt ook automatische vuurtorens bouwen, of de hulp van een select aantal teamgenoten inroepen, die je met een eenvoudige druk op de knop naar een titaan toe stuurt. Alles bij elkaar vlieg je met een flinke glimlach door de wereld der titanen rond. Hier komt echter ook direct het grootste minpunt van het gevechtssysteem om de hoek kijken: je slacht zoveel titanen af, dat ze na verloop van tijd helemaal niet eng meer zijn en dat het zelfs enorm saai en repetitief wordt. Dit heeft ermee te maken dat A.O.T. 2 te pas en te onpas hele hordes titanen op je af stuurt. Het heeft niet alleen merkwaardige gevolgen voor het verhaal, maar zorgt er ook voor dat de gewenst variatie in gameplay uit blijft.
Nog meer titanen
Zelfs als je gedurende het gameplay-deel van het sociale leven toevlucht zoekt tot wat variatie, krijg je dit niet. Nagenoeg alle zijqueesten, Scout Missions genaamd, verlangen ook van je dat je hetzelfde doet als in de hoofdqueeste: enorme aantallen titanen verslaan. Het helpt niet mee dat aan het einde van vrijwel elk level een behoorlijk generieke ‘sterkere’ titaan wacht, en je alles bij elkaar maar een handjevol unieke titanen verslaat. Als A.O.T. 2 wat meer focus op het verhaal of op andere gameplay-mechanieken had gelegd, zou die tien tot vijftien uur lange hoofdmodus een stuk draaglijker zijn geweest. Wat ook niet meehelpt (maar tegelijk ook niet té veel stoort), zijn de frequente framedrops tijdens actievolle momenten. De Nintendo Switch-versie kan het duidelijk maar net bijbenen, ondanks de grafische concessies ten opzichte van de PlayStation 4-versie.
Conclusie
A.O.T. 2 ondergaat het moeilijke lot dat elke animegame teistert, en heeft geen optimale weg gevonden om dit lot te vermijden. Het gevechtssysteem voelt goed en door het verhaal te volgen met een eigen personage te midden van de bekende Attack on Titan-helden, belandt elke fan op het puntje van zijn of haar stoel. De sociale aspecten versterken dit gevoel alleen maar. Tegelijk heeft de titel moeite om het verhaal net zo coherent te vertellen als de serie en had ook de gameplay zelf wel de afwisseling kunnen gebruiken. Dit verdeelt de Nintendo Switch-fans in twee duidelijk groepen: óf je hebt geen interesse in Attack on Titan en laat deze game wijselijk links liggen, óf je kan niet genoeg krijgen van Eren en co en neemt de gebreken maar voor lief.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!