Gehaat door velen, geliefd door nog veel meer. Wat in ieder geval vaststaat is dat Pokémon een begrip in de gameswereld is dat staat als een huis. Gewacht wordt nog steeds op een échte, volwaardige 3D Pokémon RPG, maar waarschijnlijk zal Pokemon XD met z’n malle Shadow Pokémon de gemoederen nog wel even bezig houden…
Beste RPG ooit
Een geruststellend sfeertje valt over mij heen als een dun laagje sneeuw over de glooiende heuvels van mijn hometown Bosch & Duin. Een herhalend, maar nooit irriterend deuntje streelt m’n oren. Ik zie m’n eigen weerspiegeling in het schermpje van mijn blauwe Game Boy Pocked en daardoorheen een uit eenvoudige graphics opgetrokken wereld, details blijven ongeroerd, simpelheid voert de boventoon. Maar onder dit schijnbaar simpele uiterlijk huisvest een complexe RPG, een dan oneindig lang herspeelbaar spel met genoeg verschillende Pokémon, frisse puzzels en sluwe vijandige trainers om een rode blos op mijn wangetjes te toveren.
Pokémon Red & Blue voor de Game Boy zijn naar mijn mening nog steeds de onttroonde meesters in het RPG-genre. Dat de Pokémon franchise genadeloos uitgemolken werd en wordt, deert mij niet. Ik prik door de debiele tekenfilm serie heen, negeer de achterlijke Hey You, Pikachu!! shit, knijp m’n ogen dicht als ik iets verneem over een misbaksel als Pokédash en focus me slecht op hetgeen waar Pokémon om draait: heerlijk RPG’en. Nu lijkt dit in vol 3D nochtans niet mogelijk te zijn, maar Pokémon XD: Gale of Darkness zet in ieder geval een stap in de goede richting.
Nog steeds niet die real ill shit
Pokémon XD is namelijk nog steeds geen échte Pokémon RPG. In plaats van dat je je vrij kan begeven door een enorme spelwereld, ben je gebonden aan een aantal steden. Wil je verkassen naar een andere stad, dan zie je een filmpje waarin de kloeke Michael – het character waar je mee speelt – op zijn motor stapt en naar de plek van bestemming crosst. Ook is het niet mogelijk om het hoge gras af te struinen, in afwachting tot je die ene gave Pokémon treft die je altijd al wilde hebben; je zult je pocketmonsters moeten ‘snatchen’ van je tegenstanders. Waarom deze surrogaat shit? Waarom kun je niet zelf ‘verse’ Pokémon vangen? Dit is vanwege het simpele gegeven dat de Pokémon wereld wordt geterroriseerd door de zogehete Cipher organization, vergelijkbaar met het legendarische Team Rocket. Zoals zelfs de meest onverlichte geesten onder ons hadden bedacht, heeft de Cipher organization het cliché-matige doel voor ogen de wereld te veroveren, en wel door middel van Shadow Pokémon. Dit zijn Pokémon wiens harten zijn ‘gesloten’ en zijn omgetoverd tot ongenaakbare vechtmachines, enkel en alleen goed voor dát. Jouw taak is om hun harten weer te openen. Naarmate je meer Pokémon redt, des te zwakker de Cipher organization wordt.
Snitch
Maar hoe kun je weten of de Pokémon die je tegenstander in zet – in Pokémon XD zullen net als in de vorige Pokémon RPG’s een enorm aantal trainers je pad kruisen – tot de Sadow Pokémon behoort? Aan het uiterlijk van de Pokémon is hun verderfelijke innerlijk niet te ontwaren. In Pokémon Colloseum had je een compagnon die het als het ware ‘voelde’ als een Pokémon duister was, in Pokémon XD beschik je over een ‘Aura Searcher’ die dat voor je verklapt. En zodra de ware aard van de Pokémon onthuld, zul je moeten pogen hem dusdanig te verzwakken – niet doden! – totdat je hem kunt vangen met je Snatch Machine. Dit verzwakken doe je in eerste instantie met je begin Pokémon Eevee, maar naarmate je meer Shadow Pokémon verzameld, kun je uiteraard ook deze inzetten. Deze Shadow Pokémon zullen overigens in hun schaduw vorm beroerd naar je luisteren, soms zullen ze zelf helemaal met het gevecht nokken, maar naarmate ze zich in een langere tijd in je party bevinden zullen ze langzaamaan onttrokken worden aan het kwaad. Maar als een stuk sneller alternatief, kun je je Pokémon ook in een ‘purifying’ kamer stoppen, alwaar ze vele malen vlotter van hun gesloten hart worden ontdaan.
Ik kies jou, Pikachu!
Aan de battles van Pokémon is na 10 jaar tijd nauwelijks iets bijgeschaafd. Ja, het is tegenwoordig inderdaad mogelijk om een 2 VS. 2 gevecht te houden, maar daar houdt het dan ook bij op. Aan het battlescherm van Pokémon XD: Gale of Darkness is in feite niks veranderd ten op zichten van Pokémon Colosseum, behalve dan dat de graphics scherper zijn en er meer details op het beeld getoverd worden. Maar voor de rest zingt de Pidgeot nog steeds hetzelfde liedje. Nog steeds is het mogelijk halverwege het gevecht je Pokémon te verwisselen voor een vers exemplaar, nog steeds kun je gay-ass items gebruiken, nog steeds heeft elke Pokémon op zijn hoogst vier aanvallen tot zijn beschikking. En natuurlijk kun je net als in Colosseum ten strijde trekken tegen een tastbare vriend, al heb je wéér een GBA hiervoor nodig. Een oude vos verleert zijn streken niet.
Kewl, maar niet kewl genoeg
Naar mijn mening zijn Pokémon Red & Blue nog steeds de games die aanspraak maken op de RPG kroon, maar hun vele latere opvolger, Pokémon XD, past deze kroon niet. Sure, het spel wordt gaaf, het spel gaat veel vermaak bieden, maar het spel is meer te beschouwen als een soort van Pokémon Colosseum 2, dan als een volwaardig fris en hip Poké-avontuur. Het gras is in Pokémon XD nog steeds groen, maar wel vrij van wilde Pokémon, je bent niet een trainer die zelf kan kiezen wat hij wil doen, maar een marionet waarvan de ogen op het volgende zijn gericht: de wereld bevrijden van de kwaadaardige Cipher organization. Het gave van de oude Pokémon RPG’s was juist dat je slechts tot doel had de grootste trainer ter wereld te worden, een ietwat egocentrisch doel, maar wel de blauwdruk en het uitgangspunt voor een grandioos avontuur. We zullen binnen een aantal maanden zien (de Europeanen tenminste, in Japan is de game al weer een tijde uit) of Pokémon XD toch genoeg in huis heeft om een dikke voldoende te scoren.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!