Hoofdafbeelding bij de preview van on Your Tail voor Nintendo Switch

On Your Tail - Op het juiste (dieren)pad

Op Gamescom kregen Evelyne en Mitch de kans om On Your Tail te spelen, een soort 3D detective-spel met een vleugje life-sim. Die was toen nog volop in ontwikkeling. Hierdoor konden we niet het hele spel spelen en hebben we puur een proeverij gehad. Mauro Fanelli en Andréa Fanelli van Memorable Games gaven meteen een Nintendo Switch met het spel zonder verdere info, dus sprongen we in het diepe. Het was echter zeker geen verkeerde sprong: het spel zag er tof uit en het is best leuk om er door van alles te proberen achter te komen wat je moet doen. Is het echter wel leuk of is het een stap op de verkeerde trede?

On Your Tail is een 3D-spel waarin alle personages dieren zijn. Je speelt als Diana, een geitenmeisje. Diana’s Vespa is kapot, waardoor ze vast zit in het Italiaanse Borgo Marina. Hier los je allemaal mysteries op door een soort puzzel op te lossen met kaarten. Op deze kaarten staat een gebeurtenis of een plek vermeld met informatie erbij. Deze krijg je door met de bewoners van Borgo Marina te praten en door het vergrootglas te gebruiken. Iedereen is heel open en deelt informatie met je. Daarnaast kan het vergrootglas gebruikt worden en daarmee is het mogelijk om in het verleden te kijken op de plaats delict. Hierdoor kan je verschillen met het heden vinden en krijg je ook een kaart om te gebruiken voor het oplossen van de puzzel.

Naast de detective-achtige gameplay, is het spel ook een soort life-sim. Je kan een band opbouwen met bepaalde figuren in het spel, die je daardoor hulp bieden bij het oplossen van de mysteries. Door samen rond te lopen, zwemmen, op bankjes zitten en mini-games spelen bouw je een band op met de bewoners. Het voelde op Gamescom nog een beetje stroef, maar de ontwikkelaars vertelden me dat het komt omdat het spel toen nog niet af was. 

Op ontdekkingstocht
Ik begon met een kleine ontdekkingstocht en was vooral de omgeving aan het bekijken. Uiteindelijk belandde ik bij een typisch Italiaans restaurant waarbij een diefstal gepleegd was. Mama Lucia legde de situatie uit en vanaf dat punt begon het onderzoek. Ik ging elk huisje langs om bewoners te vragen of er iets gezien was. Ook gebruikte ik al snel het vergrootglas en daaruit kwamen ook andere aanwijzingen. Elk personage heeft ook een getekende versie die je onderin ziet. Er was helaas geen voice-acting aanwezig, maar de getekende versies met verschillende expressies eronder zorgen toch dat het geheel levendig is.

Puzzelen
Daarna was het de bedoeling om de kaarten in de juiste volgorde neer te leggen, om de puzzel of misdaad op te lossen. Als je een fout maakt, kan je het opnieuw proberen totdat het lukt en krijg je een gekke scène. Bij elke kaart die je gebruikt, zie je de leuke scène ook afspelen. Hierdoor weet je meteen of je het hebt opgelost. Het was gelukkig erg logisch in welke volgorde alles gebeurd is: hierdoor had ik het mysterie al snel door.

Paun
Daarna heb ik Paun, een hond die op een kat lijkt, ontmoet. Hij is gek op fotografie en maakte snel foto’s van alles om zich heen. Ook heb ik gezwommen, alleen volgde hij me destijds nog niet. De ontwikkelaars zeiden dat dit nog aangepast zou worden want dat moest wel gebeuren. Het was af en toe een beetje buggy omdat het personage op het water zwom in plaats van erin. Ten slotte heb ik een knikker mini-game gespeeld met Paun. Hij won makkelijk van me, maar zelfs toen bleef het leuk. Het is een uitdaging om van hem te winnen, meldden de ontwikkelaars.

Technische probleempjes
Kort daarna viel het spel uit. Ook hierbij vermeldden de ontwikkelaars dat dit opgelost gaat worden. Ondanks dat ziet alles er super mooi uit. De details en physics van de modellen, tot de achtergrond oogden prachtig. Soms hadden gebieden wel moeite met inladen, maar ook dit kwam doordat het spel nog niet af was. De belichting van de zon oogde prachtig op het gebied. Ook zagen de huizen er kleurrijk en uniek uit. Het was duidelijk waar een restaurant zat, een bewoner leefde of een winkel te vinden was. Het heeft ook een soort Italiaanse uitstraling, wat het super tof maakt.

Voorlopige conclusie
Voor nu wil ik zeker zien hoe het spel (af) ontwikkeld wordt. Ik vond de ontwerpen van alle personages zeer leuk gedaan en elk personage valt zeker op. Ook vind ik het systeem met het oplossen van puzzels zeer leuk gemaakt en interactief. De kaarten vinden door middel van met mensen praten of echte clues zoeken, is ook heel interessant gedaan. Soms duurt het even voordat je die ene kaart vindt, maar dat maakt het juist leuk. Echter heeft het spel nog genoeg bugs en oneffenheden die opgelost moeten worden. Ik hoop dat het spel niet zo traag laadt of crasht, zoals het prototype deed. Ten slotte ziet het spel er verder wel prachtig uit en is de belichting super mooi gedaan. Ik hoop ook dat de life-sim-gameaspecten zich nog verder uit gaan breiden van wat ik beleefd heb: dat zou super tof zijn. On Your Tail is voor mij zeker On The Right Way. Ik ben heel benieuwd hoe het speelt wanneer het af is!

Like dit bericht:

Over Evelyne

Evelyne is onze nieuwe redacteur bij N1-UP. Haar favoriete Nintendo-personage is Piplup van Pokémon.

Lees meer over Evelyne

Recente artikelen

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0

Nieuws Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

27-07-2024

1

Rik

Nintendo “vereerd” voor GotY-nominaties bij The Game Awards

0

Nieuws Nintendo "vereerd" voor GotY-nominaties bij The Game Awards

15-11-2023

3

Thijmen

Humble Games brengt On Your Tail naar Nintendo Switch

0

Nieuws Humble Games brengt On Your Tail naar Nintendo Switch

15-11-2023

4

Mark

Reageer als eerste!