Hoofdafbeelding bij Hands-on van One More Gate: A Wakfu Legend

One More Gate: A Wakfu Legend - Vechten met kaarten

  • Hands-on

  • 7 sep 23 om 16:00

  • Erik

  • 1

Tijdens de Gamescom 2023 kon ik One More Gate: A Wakfu Legend uitproberen. Dit spel is een deckbuilding roguelike à la Slay the Spire. Een concept dat mij wel intrigeerde. In deze hands-on mijn eerste bevindingen!

Deckbuilding roguelike, wat houdt dat precies in? Nou, in het geval van One More Gate: A Wakfu Legend betekent dit dat jij zo ver mogelijk probeert te komen met een set aan kaarten. Onderweg versla je vijanden in turn-based-gevechten, verzamel je schatten en vul je je deck aan. Mocht je sneuvelen, dan mag je je kaarten houden voor de volgende keer. Sterker nog: je verzamelt goud om nóg sterkere aan te kunnen schaffen in de hub-wereld. Dit alles is omgoten in een vrolijk stijltje, gebaseerd op de Wakfu-tekenfilm.

Het gevechtsveld. Je hebt altijd de kans om kritieke schade uit te delen.

Vechten met kaarten

Iets dat mij direct aansprak, was het gevechtssysteem zelf. Aanvallen voer je uit door middel van de kaarten in je deck. Je hebt kaarten die bijvoorbeeld een schild oproepen of schade doen, maar er zijn ook een aantal die anderen in je hand juist sterker maken. Een gevecht begin je met drie punten, en je kunt zelf bepalen wat je met deze punten doet. Sommige kaarten zijn één punt waard, terwijl andere (vaak sterkere) meerdere kosten. De beurt erna begin je echter met vier, daarna vijf en als je bij je vierde beurt bent aanbeland mag je zelfs zes punten tegelijk uitgeven. Doe je dit, dan voer je een superaanval uit op je vijanden. Niet alleen doet dit belachelijk veel schade in één keer, het zorgt er ook nog eens voor dat je ook kaarten gebruikt die op het eerste gezicht minder interessant lijken (puur om die punten op te maken). Leuk bedacht!

De kaarten zelf lijken ook de nodige strategie met zich mee brengen. Je valt je vijanden één voor één aan, te beginnen met de meest linker. Dus stel er staan drie kwade schapen, dan val je automatisch de voorste aan. Maar soms kom je erachter dat de middelste een gevaarlijke aanval oplaadt, en dat je dat wollen geval direct de mond moet snoeren. In dat geval kun je misschien een kaart gebruiken die de volgorde verandert óf bijvoorbeeld een kaart die juist alle beestjes tegelijk aanvalt. Hoewel ik natuurlijk nog maar in het prille begin was, leek er hier en daar al best wat (laagdrempelige) strategie op te treden. De makers beloven dat er in totaal meer dan tweehonderd kaarten te vinden zijn.

Waardevolle krachten

Het roguelike-element zit ‘m natuurlijk niet alleen in het bevechten van vijanden. Elke keer dat je opnieuw begint, wordt de wereld volledig willekeurig gegenereerd. Soms kom je ook rare personages tegen die je zij-missies geven of een grote fontein die je een waardevolle kracht geeft. Overal lijken wat statistieken te zijn om te verhogen of vaardigheden om te verzamelen. Het hoofdpersonage heeft bijvoorbeeld ook een hele skilltree om te ontgrendelen. In mijn speelsessie heb ik hier echter nog niet veel van kunnen ervaren, net als van het verhaal dat hieromheen verweven zit.

One More Gate: A Wakfu Legend is inmiddels in Early Access op Steam te spelen. Een Nintendo Switch-release komt volgens de makers waarschijnlijk in 2024.

Voorlopige conclusie

De makers noemden One More Gate: A Wakfu Legend een “geduchte tegenstander” voor het verslavende Slay the Spire – en op het eerste gezicht ben ik geneigd ze te geloven. Het spel voelt een stuk laagdrempeliger, maar belooft wel een hoop strategie. Vooral het gevechtssysteem lijkt uitstekend in elkaar te zitten, en ik kan niet wachten om er meer van te spelen. Houd deze zeker in de gaten!

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

0

Review Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

16-09-2024

1

Rik

Nintendo deelt videobericht Charles Martinet & Miyamoto

8

Nieuws Nintendo deelt videobericht Charles Martinet & Miyamoto

07-09-2023

5

Rik

Tears of the Kingdom-director vaag over plaats in Zelda-tijdlijn

3

Nieuws Tears of the Kingdom-director vaag over plaats in Zelda-tijdlijn

07-09-2023

4

Thijmen

Discussieer met ons mee! 1

Fl@ppy

7 sep 23 om 17:31

#11318‍

3254 XP | 632 comments

Ik houd van Wakfu. Hoop dat er snel een nieuw seizoen komt. Aanrader! Maar deze game doet de stijl van de serie geen eer aan.