Dragon Quest III 2D-HD Remake - Oud goud blinkt

  • Hands-on

  • 4 sep 24 om 00:00

  • Daan

  • 3

Dragon Quest. Een serie met uitstekende verhalen, sterke gameplay en Britse accenten. Sinds jaar en dag hebben de ontwikkelaars er veel liefde in gestopt en het goed weten te verpakken voor een Engelstalig publiek. Hoe voeg je de moderne manier van schrijven toe aan het verleden? Met de terugkeer van Dragon Quest III is er alles aan gedaan om het een succes te maken. Het is een geliefd deel dat de belangrijkste verhaallijn vormgeving en perspectief geeft. Kan Square Enix het eer aandoen met een remake? Ik kreeg na drie jaar werk een eerste demo in handen. De resultaten? Erg positief.

Het lijkt raar dat Dragon Quest III als eerste een remake krijgt. De originele game, die oorspronkelijk 1988 in Japan verscheen, is echter het echte begin van de zogenaamde ”Erdrick Trilogy”. Chronologisch gezien begint Square Enix de remakes met waar het verhaal begon, al laten de cijfers een heel ander verhaal zien.

Als de held ga je de strijd aan tegen de duistere Baramos, een reptiel dat alle monsters naar zijn hand wil zetten. Je leert personages, inclusief je vader Ortega, beter kennen en ontdekt een wereld die vrij uniek is in zijn soort. Deze wereld lijkt namelijk verdacht op onze eigen wereld, met gebieden die gebaseerd zijn op andere culturen. Verwacht echter geen vakantie, want de wereld heeft absoluut een held nodig.

Terug naar waar het begon
In de demo was iedereen vrij om zijn eigen gang gaan. Je kon het verhaal volgen, de wijde wereld intrekken voor wat gevechten of oude en vertrouwde locaties bezoeken. De enige restrictie was een harde tijdslimiet. Een race tegen de klok om zoveel mogelijk van Dragon Quest III 2D-HD te ervaren. Dat laat je je niet twee keer vertellen.

Hoewel de aanwezige collega’s gebruikmaakten van de PlayStation 5, koos ik voor een andere route: de handheldmodus op de Nintendo Switch. Mijn eerste indruk was gelijk positief: net als de andere HD-2D games, is de geliefde hybride console perfect om de spellen lang te kunnen spelen. Iets wat wel gelijk opviel: deze versie van Dragon Quest III lijkt niet te draaien op 60fps. Dit is het verschil met de andere platformen, maar een dealbreaker is het niet. Het loopt solide op 30 frames zonder enige dips, wat met het stijltje als een wonder bestempeld kan worden.

Vooruit naar avontuur
De save file die we tot onze beschikking kregen was redelijk op weg. We hadden een volle party met verschillende invocations (klassen) en het verhaal was al een paar uur bezig. De opdracht was de volgende: de kroon van Romaria’s koning was gestolen door Robbin’ ‘Ood. Ik moest hem en zijn bende achterna gaan in de Skyfell Tower. Meerdere verdiepingen aan vijanden moesten overbrugd worden om uiteindelijk bij het baasgevecht te belanden.

Hoewel het verhaal volgen me best aansprak, deed ik het vrij rustig aan. ‘Tot aan de lancering van de Dragon Quest III Remake, wordt het mijn enige ervaring’, dacht ik zo. Ik nam mijn tijd om Romaria te bekijken en hoe prachtig het er allemaal uitziet in HD-2D. De vorige versies van Dragon Quest III behielden hun top down view. Uiteraard niets mis mee, maar mijn hemel, wat heeft de game een boost gekregen. Je ziet de locaties veel meer tot leven komen en het nodigt uit om een plaats als Romaria beter te verkennen. Het is, in het bijzonder, voelbaar als je naar grote gebouwen loopt. Het Romaria-kasteel springt uit de achtergrond, wat deze variant als een nieuw spel laat voelen.

Alles in het nieuw
Over nieuw gesproken, het gevechtssysteem in deze turn-based role-playing game heeft ook een metamorfose ondergaan. De moderne gemakken van de Dragon Quest-serie zitten nu in de remake van het derde deel. Zo kun je party-leden naar eigen inzicht commando’s laten uitvoeren. Afhankelijk van de optie die je kiest, komt de focus te liggen op verdediging of ratelen ze door totdat hun Magic Points (MP) op zijn. Je kunt je krijgers ook omstebeurt langsgaan, mocht je dat toch beter uitkomen. Daarnaast zijn er melee mogelijkheden, opties om gevechten te versnellen en zijn er effectieve mogelijkheden om spreuken sterker te maken.

Een toevoeging aan de Dragon Quest III HD-2D Remake is de klasse Monster Wrangler. Voor het eerst sinds de aankondiging mocht ik ermee spelen. Natuurlijk is het een vrij nieuwe Invocation, dus het uiterste heb ik er nog niet uit kunnen halen, maar eerste indrukken zijn positief. De Wrangler gebruikt de vaardigheden van monsters om de tegenstanders uit te schakelen. Zo kun je hard schreeuwen. Ja, dat hoor je goed. Leuker nog, het brengt schade aan iedereen die je tegenkomt. Een goede slag voor de broodnodige crowd control.

Terwijl ik de Skyfell Tower aan het beklimmen was, viel er eigenlijk nog wat op: de sprites. Nee, nu heb ik het niet over het stijltje, wat voor mij ook de show stal. Als je in het verleden Invocations wisselde, veranderde het uiterlijk van de personages enorm. Net iets te veel. Je ging soms van een oude man naar een jonge vrouw en vice versa. De outfits worden nu bepaald door de klasse die je kiest, maar dat verandert weinig aan de personages die je voorheen had. Nou ja, niet helemaal. Je zult ze namelijk zelf van een nieuw uiterlijk of stem voorzien. Dat alleen al maakt dit een strakke remake.

Als we het over stijl hebben, is het moeilijk te bevatten dat Dragon Quest III ooit een NES/Famicom-spel was. De overworld waar je door struint voelt lang niet meer zo leeg als al die jaren geleden. Natuurlijk is het hier en dat wat plat, maar ze hebben er genoeg meegedaan om het een nieuw karakter te geven. De nieuwe georchestreerde soundtrack is overweldigend. Uiteraard zijn de nummers hier en daar in nieuwe uitgaven verschenen, maar ze echt horen terwijl je Dragon Quest III aan te spelen bent is toch een geval apart. Zelfs in de moderne games is de georchestreerde muziek maar mondjesmaat aanwezig. Heel top.

Voorlopige conclusie
In de Dragon Quest III 2D-HD Remake is er nog veel dat we niet hebben gezien. De bedenker van de franchise, Yuji Horii, heeft uitgesproken dat er nieuwe verhaallijnen in zullen zitten. Niet alleen om het verhaal uit te diepen, maar ook om nieuwe perspectieven te bieden aan personages die de spelers voorheen weinig hebben gezien. Dat gezegd hebbende, ik kan alleen praten of wat ik daadwerkelijk heb gespeeld. In alle opzichten ben ik dik en dik tevreden. Het mooie stijltje heeft een nieuwe look die aanspreekt. Vooral rondom het kasteel van Romaria was ik onder de indruk van hoe alles langzaam naar de voorgrond bewoog. Daarnaast is het spel voorzien van alle moderne Dragon Quest-gemakken, waardoor het makkelijker dan ooit is om het spel te ervaren. Zowel voor de nieuwkomer als de veteraan is veel om naar uit te kijken. Ik kan niet wachten tot november.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

0

Review Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

16-09-2024

1

Rik

Hoofdafbeelding bij Mini-trailer Mario & Luigi: Brothership neemt je mee naar Concordia

0

Media Mini-trailer Mario & Luigi: Brothership neemt je mee naar Concordia

04-09-2024

2

Erik

Ace Attorney Investigations Collection – Ouderwets genieten

2

Review Ace Attorney Investigations Collection - Ouderwets genieten

03-09-2024

4

Erik

Discussieer met ons mee! 3

Fl@ppy

4 sep 24 om 08:59

#14316‍

3254 XP | 632 comments

Dit heeft me toch wel aardig overtuigd. Thanks!

Selan

4 sep 24 om 15:30

#14319‍

2996 XP | 552 comments

Goede preview. Ik kijk hier ontzettend naar uit, heb heel veel zin in een klassieke, oude JRPG in een modern jasje. Perfect voor de feestdagen

Dreon

4 sep 24 om 19:24

#14321‍

2854 XP | 227 comments

Zin in!