Weggeslopen
Onze El Hijo vindt het daar echter helemaal niet leuk! Hij wil weer bij zijn moeder zijn en besluit daarom weg te lopen. Hier komt de daadwerkelijke gameplay van het spel om de hoek kijken. In El Hijo moet je namelijk sluipen, veel sluipen. Want die verdraaide monniken moeten je natuurlijk niet zien als jij de kerk verlaat. Hierbij ligt de focus op licht en schaduw: sta je in het licht? Dan ziet men je zo. Struin je echter slim van schaduw naar schaduw, dan heeft men het veel lastiger om je te zien. Denk hierbij aan The Legend of Zelda: Ocarina of Time, waarbij je uit het gezichtsveld van de bewakers moest blijven om het kasteel binnen te komen. Maar dan natuurlijk super uitgebreid!
Het spel is opgedeeld in verschillende levels, die elk hun eigen locatie voorstellen. Deze gebieden zitten op hun beurt weer vol checkpoints, waardoor je nooit ver naar achteren wordt gezet als een monnik of ander naargeestig persoon je spot. De makers beloven dat de levels gevarieerd aanvoelen. Zo werd er in de demo al flink gespeeld met het schaduwelement: er zijn bijvoorbeeld momenten waarop het alleen maar donker is… of juist alleen maar licht! Elk vereist een andere aanpak.
In een jak schuilen
El Hijo lijkt bedoeld te zijn voor de wat jongeren onder ons, maar ook een 27-jarige Erik kon zich er prima mee te vermaken. Dit komt enerzijds door de aandoenlijke grafische stijl en anderzijds doordat het vol grappige slimmigheden zit. Zo kun je natuurlijk achter een muurtje schuilen, maar in de vacht van een nietsvermoedende jak is natuurlijk veel leuker! Het spel lijkt je zo nu en dan ook een beetje out-of-the-box te laten denken. Op een gegeven moment krijg je namelijk een kleine katapult (slingshot) waarmee je dingen kapot kunt breken, om bijvoorbeeld de aandacht van bewakers af te leiden.
Mijn voornaamste zorg? Ik hoop dat de makers er genoeg variatie in kunnen stoppen. Zoals gezegd: de hele game is gebouwd rond één concept – het sluipen. Uit de demo bleek helaas maar deels wat voor creatieve zaken de makers hiermee nog uitvogelen. Toch gaf de enthousiaste dame van Honig Studios die erbij zat mij wel hoop: zij liep haast over van alle ideeën die ze in het spel wilde stoppen!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!