Ontwikkelaars Zelda: Tears of the Kingdom praten over Ganondorf

Ganondorf keert steeds weer terug, zo ook in The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. In een interview met de makers kun je lezen welke keuzes zoal aan zijn terugkeer voorafgingen.

In het Japanse tijdschrift Nintendo Dream stond onlangs een interview met regisseur Hidemaro Fujibayashi en serie-producent Eiji Aonuma. Zij waren belangrijk bij de ontwikkeling van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. In het interview ging het onder andere over het uiterlijk en de rol van Ganondorf.

Let op, want het interview (vertaald) bevat enkele spoilers voor het verhaal.

ND: Dat herinnert me eraan: dit is het eerste Zelda-spel waar meneer Fujibayashi bij betrokken is, waarin Ganondorf een rol speelt, of niet?

Fujibayashi: Voor mij is Ganondorf onaantastbaar, of op zijn minst heel moeilijk. Hij is een belangrijk personage in de lange geschiedenis van de Zelda-serie. Ik heb zelfs gedacht dat Ganondorf een andere hoofdrolspeler is. Daarom denk ik dat er een bepaald niveau van vastberadenheid en vaardigheid nodig is om met hem om te gaan, dus misschien vermeed een deel van mij hem. Omdat één van de thema’s was dat prinses Zelda nadacht over hoe het koninkrijk eruit zou moeten zien, wilde ik deze keer de levensstijl van verschillende landen en de manieren van hun vorsten in beeld brengen. Ganondorf is een kwaadaardige personificatie voor de mensen van Hyrule, maar hij is ook een ‘koning’ met zijn eigen waardigheid en manier van denken, zowel als de demonenkoning als koning van de Gerudo. Ik had het gevoel dat hij misschien wel de meest overtuigende tegenhanger van prinses Zelda zou zijn en wilde dat hij zou verschijnen. Er zijn veel fans van eerdere Ganondorfs, dus ik had vastberadenheid nodig om zijn fans tevreden te stellen met zijn vertolking.

ND: Had meneer Aonuma, die Ganondorf vaker heeft laten meedoen, iets te zeggen?

Aonuma: Nee, helemaal niet (lacht).

(Iedereen lacht)

Ganondorf: monsterlijk én menselijk…

Aonuma: Dit is de eerste keer dat Ganondorf moordend op het scherm wordt getoond, wat mij schokte. Dat gezegd hebbende, vijanden moeten slecht zijn, anders zou je niet denken: “Ugh, deze kerel…”, als je hem ziet. Tot nu toe werd Ganondorf voorzichtig afgeschilderd als kwaadaardig, maar voor deze wereld denk ik dat hij zo erg een slechterik moest zijn. Anders zou dit binnen het verhaal niet werken. Hoewel ik Ganondorf al heel lang uitbeeld, denk ik dat deze game zijn karakter echt heeft versterkt.

ND: Hij ziet er ook echt cool uit.

Fujibayashi: Dank je. Ik denk dat we dit visueel ook hebben kunnen weergeven. De ontwerper liet hem er niet alleen gewelddadig uitzien. Ze slaagden erin om mijn wens te vervullen, om hem er overweldigend slecht uit te laten zien en tegelijkertijd knap genoeg, zodat zowel mannen als vrouwen voor hem zouden vallen. We hebben veel aandacht besteed aan de keuze van zijn kleding en accessoires, waarbij we in gedachten hielden dat Ganondorf zelf een sterk gevoel voor schoonheid en goede smaak moet hebben. We dachten dat hij waarschijnlijk een personage is dat veel aandacht besteed aan zijn uiterlijk, waarbij hij zijn waardigheid en intelligentie als koning demonstreert. Hem ontworpen met dat in gedachte, waren we zorgvuldig met zijn gezicht, lichaam, helemaal tot aan zijn vingertoppen, waardoor hij tegelijkertijd robuust en sexy overkomt.

Aonuma: Ganondorf houdt van de Japanse esthetiek.

Fujibayashi: We hebben zoiets als de koelheid of essentie van Japanse militaire generaals ingebouwd. Kijk eens naar zijn houding met zijn zwaard en hoe hij het onder andere bewegingen uit de schede haalt.

ND: Aan de andere kant was de onvergeeflijke wreedheid in zijn uitdrukkingen ook gedenkwaardig.

Fujibayashi: Ik wilde via Ganondorf ook ‘menselijkheid’ laten zien. Zijn uitdrukkingen bij het doden waren ook iets waar we nauwgezet mee omgingen. Eigenlijk vroegen we ons af, of we dat überhaupt moesten laten zien, maar we vonden het belangrijk punt om toe te voegen, dus dat hebben we gedaan.

Het imposante Ganondorf-standbeeld, dat onlangs onthuld is in Lion Square, Fukuoka in Japan (bron: Nintendo).

Toen The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom uitkwam op 12 mei 2023, was dit Ganondorf’s eerste grote optreden sinds The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006),  zo’n zeventien jaar geleden. Er gingen dus de nodige keuzes aan vooraf, om van hem weer een indrukwekkende én levensgevaarlijke slechterik te maken. Hij speelt dan ook een belangrijke rol in het verhaal van deze game.

Wat is jouw favoriete versie van Ganondorf en hoe vond je zijn terugkeer in The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom? Vertel er ons gerust meer over, in de comments!

Bron: Nintendo Dream

Like dit bericht:

Over Martijn

Martijn is verslingerd aan Nintendo-games sinds de NES. Al zijn systemen staan nog steeds aangesloten, om nog met regelmaat op te spelen. Zijn favoriete games hebben meestal een enigszins retro of nostalgische achtergrond en bevatten vaak sporen van eerdere klassiekers. Soms gaan ze als serie helemaal terug tot de jaren ’80 en ’90. Binnen genres ligt zijn voorkeur vooral bij 2D- en 3D-platformers, adventures en soms een RPG. Daarnaast tekent hij graag, zowel als hobby als professioneel.

Lees meer over Martijn

Recente artikelen

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0

Nieuws Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

27-07-2024

1

Rik

SteamWorld Build – Een yeehaw-manager

2

Review SteamWorld Build – Een yeehaw-manager

27-11-2023

7

Ness

Super Mario RPG Nintendo Switch screen forest

0

Nieuws NSO-profieliconen van Super Mario RPG beschikbaar

27-11-2023

1

Jeroen

Discussieer met ons mee! 7

rob1N

27 nov 23 om 14:22

#12227‍

5682 XP | 1095 comments

Zijn design is topnotch! Ik vond hem er in elk geval heel indrukwekkend uitzien vanaf het moment dat hij zijn true form onthulde. Ik vind Ganondorf toch met elke nieuwe versie er weer toffer uitzien.

Yosher

27 nov 23 om 14:47

#12228‍

6057 XP | 1124 comments

Hij is tof, maar toch voelt het alsof er meer is dat met hem gedaan kon worden. In principe zie je hem in het begin, en daarna gaat hij onder de grond een eindje zitten mediteren tot dat jij als Link hem een bezoekje komt brengen. Die memories zijn er natuurlijk maar dat voelt niet aan als genoeg. En die memories zijn sowieso op zichzelf ook al vrij gelimiteerd. 

Ik hoop dat het volgende optreden van Ganondorf nog in veel grotere schaal zal zijn! 

rob1N

27 nov 23 om 23:17

#12230‍

5682 XP | 1095 comments

in voorgaande games had de eindbaas elke keer een soort sidekick (Zant, Ghirahim)... die moesten op het eerste gezicht de final boss lijken, totdat ze natuurlijk opbiechten een greater evil te dienen. Zoiets had misschien in TotK ook het geval kunnen zijn. Een soort sidekick van Ganondorf die je door het verhaal heen lastig valt, al is dat misschien lastig te verwerken in een open world game waarin je niet echt een lineaire verhaallijn volgt.

N2up

28 nov 23 om 00:21

#12231‍

1624 XP | 318 comments

Die had je hier ook soort van. De phantom Ganon(s). In de Gloom spawn vorm maar ook in de Princess Zelda vermomming. Die je in sidequests en in sommige main quests terug ziet.

Daarnaast was er ook Master Kohga die de rol een beetje vervulde.

Dat gezegd hebbende besef ik uiteraard dat t niet zo verwoven met t verhaal was als Zant en Ghirahim, maar OOT, MM, WW hadden nou ook niet echt zo een sidekick en idd in open-world games gaat t lastiger alhoewel ik zeer onder de indruk ben hoeveel meer verhaal er in TotK zit dan in BotW. Kan niet wachten tot de volgende Zelda die t nog beter zal doen xD

rob1N

28 nov 23 om 01:43

#12233‍

5682 XP | 1095 comments

"soort van"? Nou, ze hadden totaal geen character building. Het waren gewoon shadow Ganons. Ik heb het meer over een enemy waar er maar 1 van is. Die gloom spawns waren wel echt terror by the way...

N2up

28 nov 23 om 00:23

#12232‍

1624 XP | 318 comments

Alles aan deze Ganondorf was tof al had ik gehoopt dat zijn spirit stone transformation toch meer link zou leggen met Demise en dat er iets meer lore/uitleg was over waar Calamity Ganon dan vandaan kwam en wanneer etc.

rob1N

28 nov 23 om 01:44

#12234‍

5682 XP | 1095 comments

Mee eensch. Er had meer verteld kunnen worden wat dat betreft.