Maker Bayonetta Origins begrijpt lagere framerate Paper Mario

  • Nieuws

  • 29 apr 24 om 23:30

  • Rik

  • 1

Er woeden online nogal wat discussies over de aangekondigde framerate van Paper Mario: The Thousand-Year Door. De director van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon heeft onlangs ook zijn duit in het zakje gedaan. Hij legt vanuit zijn perspectief als ontwikkelaar uit waarom de Paper Mario-remake gekozen zou hebben voor 30 fps.

Hoewel Paper Mario: The Thousand-Year Door nog moet uitkomen, is al bevestigd dat de game op 30 frames per seconde (fps) zal draaien. Dat is te laag voor een game met zo’n ‘simpele grafische stijl’ volgens sommige fans. Abebe Tinari, de director van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon (Switch, 2023), vindt deze opmerkingen te makkelijk gemaakt. Op X heeft hij in een serie tweets zijn visie gegeven over framerate op de Nintendo Switch. Hierbij haalt hij ook zijn eigen ervaringen met de ontwikkeling van Bayonetta Origins aan. Hieronder hebben we zijn draadje aan tweets voor je vertaald:

Ik kan me inleven in de ontwikkelaars van Paper Mario: TTYD op Switch wat betreft de hele 30fps versus 60fps situatie.

We hebben lang geprobeerd om Cereza and the Lost Demon op een stabiele 60 fps te krijgen.

We konden 60 fps behouden in de Tír na nÓg-levels, maar het was gewoon niet mogelijk om dezelfde visuele kwaliteit te bewaren en 60 fps te behouden in het bos.

Ik had de keuze tussen een vrije framerate met regelmatige dips naar 30~50 fps, of een begrenzing met een stabiele 30 fps.

Het moeilijkste deel van gameontwikkeling is keuzes maken over wat prioriteit krijgt. Alles heeft een prijs, zowel in de vorm van ontwikkelingstijd om het te implementeren als in de vorm van verwerkingscapaciteit wanneer het spel draait… uiteindelijk kun je gewoon niet alles hebben.

CatLD ziet er visueel misschien niet complex uit, maar onder de motorkap gebeurt er wel degelijk heel veel post-processing: de kleuren die als inkt vervagen als je door de wereld beweegt, de schaduwpatronen op objecten, de manier waarop de wereld kromt zodat je verder in de verte kunt kijken.

Al deze visuele effecten hebben hun prijs. Ik vond dat het prentenboekuiterlijk integraal deel uitmaakte van de algehele ervaring, dus het was het niet waard om het weg te gooien om 60 fps te halen.

Bayonetta Origins screenshot Avalon Forest

De prentenboek-look van Bayonetta Origins was een stuk lastiger te maken dan op het eerste gezicht lijkt.

Ik kan me voorstellen dat het team dat Paper Mario maakt voor een soortgelijk dilemma stond.

Het zou één ding zijn als dit een verbeterde port van het originele spel was (zoals de versie van Pikmin 1/2 voor Switch), maar dit is een volledige remake van het spel.

Ik weet zeker dat ze moderne technieken wilden gebruiken om de papieren esthetiek echt te laten glanzen… en daar hangt een prijskaartje aan.

Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat het team de keuze heeft gemaakt die volgens hen zou leiden tot de beste totaalervaring voor de spelers.

Ik beloof je, het was geen beslissing die lichtvaardig of uit “luiheid” is genomen.

Ik heb het origineel gemist, dus ik kijk ernaar uit om het op Switch te spelen!
– Abebe Tinari

Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon kwam op 17 maart 2023 uit voor de Nintendo Switch. Mitch beloonde de sprookjesachtige spin-off van Bayonetta met een 7 in zijn review. Paper Mario: The Thousand-Year Door komt op 23 mei 2024 uit op de Nintendo Switch, het is de langverwachte remake van het origineel op de Nintendo GameCube uit 2004. Het originele The Thousand-Year Door wordt gezien als de beste Paper Mario-game aller tijden. Onze Coen mocht al even aan de slag met de remake, zijn ervaringen lees je in onze hands-on van het spel!

Heb jij nu meer begrip voor de keuzes rondom framerate door de tweets van deze echte ontwikkelaar? Laat het ons weten in de comments!

Bron: X

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Little Kitty, Big City – Een avontuur van pluizig tot fier

0

Review Little Kitty, Big City - Een avontuur van pluizig tot fier

16-05-2024

1

Karina

Beyond Galaxyland komt naar Nintendo Switch in 2024

0

Nieuws Beyond Galaxyland komt naar Nintendo Switch in 2024

29-04-2024

1

Rik

Freddi Fish 5: The Case of the Creature of Coral Cove komt naar Switch

0

Nieuws Freddi Fish 5: The Case of the Creature of Coral Cove komt naar Switch

29-04-2024

0

Karlijn

Discussieer met ons mee! 1

Zool

30 apr 24 om 09:03

#13535‍

1976 XP | 371 comments

Like duh. Neemt niet weg dat het een downgrade is. In 2004 lukte het wel en was de game ook schitterend.