Er woeden online nogal wat discussies over de aangekondigde framerate van Paper Mario: The Thousand-Year Door. De director van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon heeft onlangs ook zijn duit in het zakje gedaan. Hij legt vanuit zijn perspectief als ontwikkelaar uit waarom de Paper Mario-remake gekozen zou hebben voor 30 fps.
Hoewel Paper Mario: The Thousand-Year Door nog moet uitkomen, is al bevestigd dat de game op 30 frames per seconde (fps) zal draaien. Dat is te laag voor een game met zo’n ‘simpele grafische stijl’ volgens sommige fans. Abebe Tinari, de director van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon (Switch, 2023), vindt deze opmerkingen te makkelijk gemaakt. Op X heeft hij in een serie tweets zijn visie gegeven over framerate op de Nintendo Switch. Hierbij haalt hij ook zijn eigen ervaringen met de ontwikkeling van Bayonetta Origins aan. Hieronder hebben we zijn draadje aan tweets voor je vertaald:
Ik kan me inleven in de ontwikkelaars van Paper Mario: TTYD op Switch wat betreft de hele 30fps versus 60fps situatie.
We hebben lang geprobeerd om Cereza and the Lost Demon op een stabiele 60 fps te krijgen.
We konden 60 fps behouden in de Tír na nÓg-levels, maar het was gewoon niet mogelijk om dezelfde visuele kwaliteit te bewaren en 60 fps te behouden in het bos.
Ik had de keuze tussen een vrije framerate met regelmatige dips naar 30~50 fps, of een begrenzing met een stabiele 30 fps.
Het moeilijkste deel van gameontwikkeling is keuzes maken over wat prioriteit krijgt. Alles heeft een prijs, zowel in de vorm van ontwikkelingstijd om het te implementeren als in de vorm van verwerkingscapaciteit wanneer het spel draait… uiteindelijk kun je gewoon niet alles hebben.
CatLD ziet er visueel misschien niet complex uit, maar onder de motorkap gebeurt er wel degelijk heel veel post-processing: de kleuren die als inkt vervagen als je door de wereld beweegt, de schaduwpatronen op objecten, de manier waarop de wereld kromt zodat je verder in de verte kunt kijken.
Al deze visuele effecten hebben hun prijs. Ik vond dat het prentenboekuiterlijk integraal deel uitmaakte van de algehele ervaring, dus het was het niet waard om het weg te gooien om 60 fps te halen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
30 apr 24 om 09:03
#13535
1976 XP | 371 comments
Like duh. Neemt niet weg dat het een downgrade is. In 2004 lukte het wel en was de game ook schitterend.